204 718 läst ·
909 svar
205k läst
909 svar
Mitt 2a stora projekt
Det är väl egentligen det enda vettiga att göra men luckan kostar 3000 och frakten lär ju bli ganska dyr då det är runt 35mil till firman.S saiter skrev:
Just nu är det inte möjligt att skaka fram dom slantarna.
Får se hur det går imorgon, man blir ju tuffare ju mer man är där upp och springer..
Kanske tar allt med skylift eller så blir det stege.
Såg att jobbet köpt exakt lika ställning så kanske man kan låna den en helg, har även en kompis som köper lika stor ställning som mig, kanske kan låna en av han en dag
Jo jag vet ju det, därför jag tvekar med stegenS saiter skrev:
Jävligt klantigt av mig att inte kolla innan hur det skulle vara, men säljaren hade dop den dagen jag började bygga så det var inte läge atr ringa
Ställningen låser ihop delarna så det går inte att flytta en plattform utan att riva
Tog sin lilla tid att komma igång, var upp 8 men började med panel vid 13 
Har 20 längder att sätta tills andra fönsterraden, ska prova orka med det idag.
Själv idag med då jag satt hyresgästerna på att röja sly och buskar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har 20 längder att sätta tills andra fönsterraden, ska prova orka med det idag.
Själv idag med då jag satt hyresgästerna på att röja sly och buskar
5 timmar senare så är det kvällen
Frågan är om det skulle gå så mycket fortare om man vore 2... känns inte som det, kanske hade tjänat 1 timme...
Fick lite röjt också
Kort från förra sommaren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är om det skulle gå så mycket fortare om man vore 2... känns inte som det, kanske hade tjänat 1 timme...
Fick lite röjt också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kort från förra sommaren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är också inne på att köpa ställning till mitt bygge... Det är ju en typisk villhöver produkt, men det är ju en djungel att försöka hitta det man vill ha till ett bra pris. Ser att du satsat på en ramställning. Jag har mer varit inne på en modulställning, men det känns svårt att motivera kostnaden!
Vad valde du för leverantör? Inte den lokala baserat på avståndet
är du nöjd?
Vad valde du för leverantör? Inte den lokala baserat på avståndet
Jag köpte från Assco i Bålsta
Fick snabba och bra svar när jag mailade, trevlig säljare som öppnade lagret en lördag så jag fick titta på grejerna, är ju mycket pengar man lägger...
Kanske syns på bilderna, det är en garagenedfart där ställningen står så jag har köpt till korta ramar på ca 60cm så jag använder 2 sånna och 2 utan, köpte även längsta skruven så jag kan få upp ställningen ca 1m mer än normalt.
Det här med korta ramar var det säljaren som tipsade om så det blev ytterligare en anledning till att jag valde dom.
Sen var dom billigast, iaf listpriset på nätet, så då var det väl inte så mycket att fundera på.
Sen var det en bekant som också fått offert på samma storlek, via sitt företag och priserna var nästan exakt detsamma, och vi båda tänker hyra ut så då är det ju enkelt om nån behöver mer ställning då går det att lösa.
Tillsammans kan vi bygga 30x6m minst
Jag som hade haki ifjol kan tycka att 60cm är väl smalt, blir ju ofta verktyg, brädstumpar, paket med spik och skruv osv liggandes på golvet och då får man kolla vart man sätter fötterna.
Funderat på om man skulle köpa lite kopplingar för att kunna hänga på ett bord eller liknande utanför där man kan lägga allt
Fick snabba och bra svar när jag mailade, trevlig säljare som öppnade lagret en lördag så jag fick titta på grejerna, är ju mycket pengar man lägger...
Kanske syns på bilderna, det är en garagenedfart där ställningen står så jag har köpt till korta ramar på ca 60cm så jag använder 2 sånna och 2 utan, köpte även längsta skruven så jag kan få upp ställningen ca 1m mer än normalt.
Det här med korta ramar var det säljaren som tipsade om så det blev ytterligare en anledning till att jag valde dom.
Sen var dom billigast, iaf listpriset på nätet, så då var det väl inte så mycket att fundera på.
Sen var det en bekant som också fått offert på samma storlek, via sitt företag och priserna var nästan exakt detsamma, och vi båda tänker hyra ut så då är det ju enkelt om nån behöver mer ställning då går det att lösa.
Tillsammans kan vi bygga 30x6m minst
Jag som hade haki ifjol kan tycka att 60cm är väl smalt, blir ju ofta verktyg, brädstumpar, paket med spik och skruv osv liggandes på golvet och då får man kolla vart man sätter fötterna.
Funderat på om man skulle köpa lite kopplingar för att kunna hänga på ett bord eller liknande utanför där man kan lägga allt
Det finns konsoler att köpa till med klämkoppling som man klämmer fast i ramen för att kunna bredda ställningen med antigen en stålplank eller två stålplank till i bred.nino skrev:
Jag som hade haki ifjol kan tycka att 60cm är väl smalt, blir ju ofta verktyg, brädstumpar, paket med spik och skruv osv liggandes på golvet och då får man kolla vart man sätter fötterna.
Funderat på om man skulle köpa lite kopplingar för att kunna hänga på ett bord eller liknande utanför där man kan lägga allt
https://www.stallning.se/byggstallning/ramstallning-/stallningsdelar-ram/konsol-ram
De kortare måste sättas på insidan mot fasad och om man t.ex ska använda ställningen till ett takbyte så måste man planera för vart man ställer fötterna så man rymmer konsolerna mot takfot. Då måste man också se till att ens väggfästen når att kunna fästas i fasaden.
De bredare kan byggas utåt, det ända man måste tänka till med då är hur man fäster skyddräcket.
På jobbet har vi en del sån där ställning och använder alltid konsoler för att få den bredare, knappt man kan mötas två personer annars. Ibland har vi byggt en bredare sektion för att kunna ställa upp kap&ger sågen.nino skrev:
Två stycken bredare konsoler också slår man ihop lite råspont och lägger på så har man en bra avlastningsyta. Också kan man använda konsolerna till annat sen om så behövs.
Sen förstår jag absolut att det kan vara svårt att motivera ekonomiskt då du äger den som privatperson. Borde gå att snickra ihop en likvärdig lösning rätt lätt för att få till en avlastningsyta.

