Beställa en ytterligare plattform med lucka??

//AA
 
S saiter skrev:
Beställa en ytterligare plattform med lucka??

//AA
Det är väl egentligen det enda vettiga att göra men luckan kostar 3000 och frakten lär ju bli ganska dyr då det är runt 35mil till firman.

Just nu är det inte möjligt att skaka fram dom slantarna.
Får se hur det går imorgon, man blir ju tuffare ju mer man är där upp och springer..

Kanske tar allt med skylift eller så blir det stege.
Såg att jobbet köpt exakt lika ställning så kanske man kan låna den en helg, har även en kompis som köper lika stor ställning som mig, kanske kan låna en av han en dag
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Bara va försiktig. :surprised:
Ett misstag så högt upp kan vara riktigt illa.

//AA
 
  • Gilla
  • Älska
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Bara va försiktig. :surprised:
Ett misstag så högt upp kan vara riktigt illa.

//AA
Jo jag vet ju det, därför jag tvekar med stegen
Jävligt klantigt av mig att inte kolla innan hur det skulle vara, men säljaren hade dop den dagen jag började bygga så det var inte läge atr ringa :D

Ställningen låser ihop delarna så det går inte att flytta en plattform utan att riva
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Tog sin lilla tid att komma igång, var upp 8 men började med panel vid 13 :confused:

Byggarbetsplats med ställningar runt halvfärdigt isolerat hus och träpaneler på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har 20 längder att sätta tills andra fönsterraden, ska prova orka med det idag.
Själv idag med då jag satt hyresgästerna på att röja sly och buskar :)
 
  • Gilla
Greatstomp och 4 till
  • Laddar…
5 timmar senare så är det kvällen

Ställning uppställd för husrenovering på kvällen, olika byggmaterial syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är om det skulle gå så mycket fortare om man vore 2... känns inte som det, kanske hade tjänat 1 timme...

Fick lite röjt också

Vit hus med två våningar sedd från bil, rök syns nära huset med träd i bakgrunden och torrt gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kort från förra sommaren

Grön skogsmark intill en väg med fuktigt väder, sommarbild med blandade trädarter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Jag är också inne på att köpa ställning till mitt bygge... Det är ju en typisk villhöver produkt, men det är ju en djungel att försöka hitta det man vill ha till ett bra pris. Ser att du satsat på en ramställning. Jag har mer varit inne på en modulställning, men det känns svårt att motivera kostnaden!

Vad valde du för leverantör? Inte den lokala baserat på avståndet :D är du nöjd?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag köpte från Assco i Bålsta
Fick snabba och bra svar när jag mailade, trevlig säljare som öppnade lagret en lördag så jag fick titta på grejerna, är ju mycket pengar man lägger...

Kanske syns på bilderna, det är en garagenedfart där ställningen står så jag har köpt till korta ramar på ca 60cm så jag använder 2 sånna och 2 utan, köpte även längsta skruven så jag kan få upp ställningen ca 1m mer än normalt.

Det här med korta ramar var det säljaren som tipsade om så det blev ytterligare en anledning till att jag valde dom.
Sen var dom billigast, iaf listpriset på nätet, så då var det väl inte så mycket att fundera på.
Sen var det en bekant som också fått offert på samma storlek, via sitt företag och priserna var nästan exakt detsamma, och vi båda tänker hyra ut så då är det ju enkelt om nån behöver mer ställning då går det att lösa.

Tillsammans kan vi bygga 30x6m minst

Jag som hade haki ifjol kan tycka att 60cm är väl smalt, blir ju ofta verktyg, brädstumpar, paket med spik och skruv osv liggandes på golvet och då får man kolla vart man sätter fötterna.
Funderat på om man skulle köpa lite kopplingar för att kunna hänga på ett bord eller liknande utanför där man kan lägga allt
 
  • Gilla
Ingenjör Jesper
  • Laddar…
Var ska jag dra ut slangen till fasadbelysningen tycker ni?
Röd eller grön

Det är lika långt från hörnen till första fönstren, det är 190cm mellan vänstra och mitten
Det är 100cm mellan högra och mitten

Husfasad med markeringar i rött och grönt för potentiella vägar för fasadbelysningsslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
är inte risken att belysningen kommer störa hyresgästerna när dom sitter där jag hade haft dom under sista raden belysning till garaget är ju aldrig fel
 
Jo det är ju en risk, men tänkte koppla den på en plejd som släcker runt 22-23 tiden.

Är bara fönstret till vänster där det ev kommer att vara någon som sover.
 
Var en seg dag idag.

Ställning framför hus under renovering med öppen lucka och brädor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar tid högst upp, ingenstans just att göra av panelen, en liten hög med 6-7 brädor är allt man vill lägga där och då med luckan öppen (ifall man måste ner) så man får kliva över den.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag som hade haki ifjol kan tycka att 60cm är väl smalt, blir ju ofta verktyg, brädstumpar, paket med spik och skruv osv liggandes på golvet och då får man kolla vart man sätter fötterna.
Funderat på om man skulle köpa lite kopplingar för att kunna hänga på ett bord eller liknande utanför där man kan lägga allt
Det finns konsoler att köpa till med klämkoppling som man klämmer fast i ramen för att kunna bredda ställningen med antigen en stålplank eller två stålplank till i bred.

https://www.stallning.se/byggstallning/ramstallning-/stallningsdelar-ram/konsol-ram

De kortare måste sättas på insidan mot fasad och om man t.ex ska använda ställningen till ett takbyte så måste man planera för vart man ställer fötterna så man rymmer konsolerna mot takfot. Då måste man också se till att ens väggfästen når att kunna fästas i fasaden.

De bredare kan byggas utåt, det ända man måste tänka till med då är hur man fäster skyddräcket.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jo det vet jag
Tänkte mer på en hylla som man kanske kan hänga över räcket med stöd ner mot sparklisten tex, mer som avlastning bara..

Men konsolerna är nog bra som du säger vid takbyte
 
nino nino skrev:
Jo det vet jag
Tänkte mer på en hylla som man kanske kan hänga över räcket med stöd ner mot sparklisten tex, mer som avlastning bara..

Men konsolerna är nog bra som du säger vid takbyte
På jobbet har vi en del sån där ställning och använder alltid konsoler för att få den bredare, knappt man kan mötas två personer annars. Ibland har vi byggt en bredare sektion för att kunna ställa upp kap&ger sågen.

Två stycken bredare konsoler också slår man ihop lite råspont och lägger på så har man en bra avlastningsyta. Också kan man använda konsolerna till annat sen om så behövs.

Sen förstår jag absolut att det kan vara svårt att motivera ekonomiskt då du äger den som privatperson. Borde gå att snickra ihop en likvärdig lösning rätt lätt för att få till en avlastningsyta.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.