Åsa Lund
Sätt då igen det om du vill, håll in lite i hålet och måla ett blindfönster på platsen
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag kommer regla för fönster men med vindduk över, sen sätter jag panel över fönstret, blir det att se tokigt ut så kan jag enkelt såga upp och sätta i fönster efteråt.

Skulle gärna ha lite fasad belysning, fast det är ett fler familjshus... Det är som sagt skog bakom och inte alls så mycket belysning i närheten. 2st lampor som lyser upp ned, en på varje sida av mitten fönstret uppe, tror ni det blir dumt?
 
nino nino skrev:
Jag kommer regla för fönster men med vindduk över, sen sätter jag panel över fönstret, blir det att se tokigt ut så kan jag enkelt såga upp och sätta i fönster efteråt.

Skulle gärna ha lite fasad belysning, fast det är ett fler familjshus... Det är som sagt skog bakom och inte alls så mycket belysning i närheten. 2st lampor som lyser upp ned, en på varje sida av mitten fönstret uppe, tror ni det blir dumt?
Nej det hade nog passat bra. Jag har/hade kört på SG Metro så får du något som håller i många år utan att rosta eller trilla sönder :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nej det hade nog passat bra. Jag har/hade kört på SG Metro så får du något som håller i många år utan att rosta eller trilla sönder :)
Ja det får det nog bli fast dom var dyra...
Svart vit eller grafit?

Svart då syns dom ju även på dagen, vit då syns dom inte på dagen vilket också kan vara bra
 
nino nino skrev:
Ja det får det nog bli fast dom var dyra...
Svart vit eller grafit?

Svart då syns dom ju även på dagen, vit då syns dom inte på dagen vilket också kan vara bra
Vit hade kanske passat bäst mot fasaden hos dig? Själv kör jag Grafit/Antracit på det mesta men jag har ju tegel.

SG är enkla att installera, går i princip inte sönder och har väldigt bra färg/motstånd mot rost. Däremot är de ganska dyra. Har köpt 10st SG Spike till mitt hus och det känns i plånboken :geek:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vit hade kanske passat bäst mot fasaden hos dig? Själv kör jag Grafit/Antracit på det mesta men jag har ju tegel.

SG är enkla att installera, går i princip inte sönder och har väldigt bra färg/motstånd mot rost. Däremot är de ganska dyra. Har köpt 10st SG Spike till mitt hus och det känns i plånboken :geek:
Ja jag tror på vitt
En slang till första sen en slang vidare till nästa?
 
nino nino skrev:
Ja jag tror på vitt
En slang till första sen en slang vidare till nästa?
Ja där finns två ingångar bak på dem om man vill, alternativt en kopplingsdosa någonstans

Detta är en Metro Deco på baksidan och inuti (samma som Metro)
 
  • Hand håller en Metro Deco lampa med synliga ledningar och anslutningsterminaler mot en verkstad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en Metro Deco armatur med två synliga ingångar för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok va bra tack
Vill inte störa elektrikergrannen i onödan, han ligger redan efter med "lovade" jobb :)

Får dra ner till utlampan och hoppas att han kan koppla ihop det där ilag med skymningsvakt och vad det nu är
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Skillnaden på Metro Deco och Metro är den transparenta ringen uppe och nere. Ger en liten lysande ring på armaturen :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Måste fråga men hur gör man med liggande panel ute i ändarna?
Det är ju dubbelfaspanel, ser alltså ut ungefär som en vanlig inomhus panelbräda med bot och spont.
Vid takvinkeln så kommer det ju ofrånkomligen bli en glipa, eftersom jag väl inte kan få ner panelen så det blir tajt...

Sätter man en regel / list, ca 25x25 mot taket så det täcker den glipan eller ska jag köra stående panel högst upp (nej det tror jag inte jag vill)
 
Ja, kör med en list eller bräda som du klyver.

//AA
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Så här gjorde jag på förra huset
 
  • Takrenovering på hus med vit fasad och svart takbeklädnad under blå himmel med moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Så här gjorde jag på förra huset
Ok ja så gör man alltså
Då är det ju inte supernoga att det blir exakt
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Jaha då är det "äntligen" dax att börja med gaveln på riktigt.

Live uppdaterar väl under dagen :D

Blir nog mest reglar idag så får jag ta panel imorgon.

Vad tror ni, 2man klarar vi det på 10h var? Att få upp panelen alltså?
Är ca 60-70kvm

Färg inköpt från Norge 1490NOK
Hink med Jotun Optimal färg och en träremsa på ett rutigt golv inomhus, förberedelse för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blr räcka till gaveln iaf, får beställa mer till långsidan som måste målas i år
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Tog längre tid än jag trodde att få upp alla reglar, men nu är det klart iaf

Husfasad med uppställt byggnadsställning, oavslutad arbete på högre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite högst upp är förvisso kvar men det får nog bli med skylift.

Få se hur jag gör med översta platån, missade att jag bara hade 3 uppgångsluckor så jag har ingen till gaveltoppen utan måste ta stege dit, eller riva nästan allt för att flytta luckan
 
  • Gilla
  • Ledsen
Åsa Lund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.