204 712 läst ·
909 svar
205k läst
909 svar
Mitt 2a stora projekt
Hade då satsar på radiatorer av stor modell, 33 : or. Golvvärme är egentligen bara billigare (som jag förstått) om man gjutet golvet... plus att det är snabbare på reglering osv.nino skrev:
Från 50talet
sen har det varit problem, som jag ev fått till nu, med att man har fått fyllt systemet var och varannan vecka och det är ju inte alltför bra med nytt vatten i systemet...
Tanken är att byta hela uppvärmningssystemet, all el och hela avloppet då kan man få ett nybyggnadsår från försäkringsbolaget (huset räknas som nybyggt)
Är 45 idag och räknar med att göra hela operationen på 5-7år sen sälja om man får rätt pris, annars ha kvar och inte behöva tänka på större underhåll på säg 10år.
Kolla in att köpa radiatorer från tex Tyskland, vi kör Viessmann radiatorer och de var galet mycket billigare än svenska. Europastandard på koppel, c-c 50.
Du får gärna länka till en sida där jag kan handla.B Boan skrev:Hade då satsar på radiatorer av stor modell, 33 : or. Golvvärme är egentligen bara billigare (som jag förstått) om man gjutet golvet... plus att det är snabbare på reglering osv.
Kolla in att köpa radiatorer från tex Tyskland, vi kör Viessmann radiatorer och de var galet mycket billigare än svenska. Europastandard på koppel, c-c 50.
Ja just golvvärmebiten har jag funderat en hel del på hur jag ska lösa...
Klart enklare att tömma systemet, kapa alla stigare och ersätta med pex och koppla in gamla systemet igen och sen byta rum för rum när det är dax
sök på amazon.de och hitta nån som kan skicka till Sverige, kanske får du kontakta dem direkt. Vinkpptr våra via Viessmann Sverige men det var 12 år sen... Buderus är ett annat märke. Stigare i ett sånt stort hus behöver nog vara minst 28mm CU, eller motsvarande. Kan funka med 22 också. Ska du riva upp golv o renovera väggar kan du ju dra fram två 15 pex till varje radiator och låta dem komma ut ur väggen.nino skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul projekt och fint att du tar dig an att ta hand om huset. Låter synd att ta bort fina smäckra fönster och ersätta med plast. Är det verkligen uteslutet att renovera och behålla dem?
Det är naturligtvis ditt beslut men om det blir att du byter dem hoppas jag att du lämnar både karm och bågar till återbruk så någon annan lycklig själ kan få använda dem i ett annat hus.
Lycka till med allt!
Det är naturligtvis ditt beslut men om det blir att du byter dem hoppas jag att du lämnar både karm och bågar till återbruk så någon annan lycklig själ kan få använda dem i ett annat hus.
Lycka till med allt!
Själva fönstren är det inget större fel på, inga ruttna karmar osv men det är tiden som är min största fiende...C cmb skrev:Kul projekt och fint att du tar dig an att ta hand om huset. Låter synd att ta bort fina smäckra fönster och ersätta med plast. Är det verkligen uteslutet att renovera och behålla dem?
Det är naturligtvis ditt beslut men om det blir att du byter dem hoppas jag att du lämnar både karm och bågar till återbruk så någon annan lycklig själ kan få använda dem i ett annat hus.
Lycka till med allt!![]()
Ett nytt fönster kostar runt 2500:- måste väl ta minst en hel dag att renovera ett fönster sen ska det underhållas.
Har tänkt flytta ut fönstren i liv med fasaden för att få fönsterbänkar inne och då blir det än mer jobb att behålla dom gamla.
Håller med i sak att det vore absolut bäst att behålla men tiden och ekonomin får styra, tror inte nån bryr sig om om det är original fönster vid ev försäljning heller, snarare tvärt om att man uppskattar det minimala underhållet
Då det ska vara hyresfastighet måste du ju se på underhållet. Så inte fel tänkt.nino skrev:
Själva fönstren är det inget större fel på, inga ruttna karmar osv men det är tiden som är min största fiende...
Ett nytt fönster kostar runt 2500:- måste väl ta minst en hel dag att renovera ett fönster sen ska det underhållas.
Har tänkt flytta ut fönstren i liv med fasaden för att få fönsterbänkar inne och då blir det än mer jobb att behålla dom gamla.
Håller med i sak att det vore absolut bäst att behålla men tiden och ekonomin får styra, tror inte nån bryr sig om om det är original fönster vid ev försäljning heller, snarare tvärt om att man uppskattar det minimala underhållet
Allt beror ju vart huset ligger mednino skrev:
Själva fönstren är det inget större fel på, inga ruttna karmar osv men det är tiden som är min största fiende...
Ett nytt fönster kostar runt 2500:- måste väl ta minst en hel dag att renovera ett fönster sen ska det underhållas.
Har tänkt flytta ut fönstren i liv med fasaden för att få fönsterbänkar inne och då blir det än mer jobb att behålla dom gamla.
Håller med i sak att det vore absolut bäst att behålla men tiden och ekonomin får styra, tror inte nån bryr sig om om det är original fönster vid ev försäljning heller, snarare tvärt om att man uppskattar det minimala underhållet
Nej det är för dyrt och tar för lång tid, finns inga möjligheter att ta in en firma på ett sånt jobb. Dessutom så måste väl hela huset göras i en omgång och det finns det inte ekonomi till tyvärr.S Snel77 skrev:
Räknar med ca 150' för nya fönster och ny panel på hela huset inkl jobb (men det gör jag själv med hjälp av några hyresgäster)
Isolerar jag invändigt så kan jag ta det i min egen takt och utläggen blir små / rum sen kan jag även då dra ny el och ny värme i väggarna.
Hade jag varit TS hade jag nog inte gjort det. Utan att ha räknat på det känns det som att ROI skulle vara för långsiktig. Eventuella köpare ser nog bara att det är nyrenoverat och fräscht och på de flesta orterna i Sverige är det bostadsbrist så att hyran blir lite högre eftersom att uppvärmningen blir något dyrare skulle nog inte få något lägenhet att stå tom.S Snel77 skrev:
