Hej,
Jag har införskaffat en WiFi-Interface till vår värmepanna som är en luft/vattenvärmepump för några dagar sedan - där jag kan följa energiförbrukning, driftlägen och lite temperaturer som framledning, retur, tanktemperatur med mera. Men nu till något som jag inte är bekant med under driftläget är just gångtiden för ”Frysskydd”. Är det någon som vet vad det innebär? Kan inte hitta något i manualen.

Kan det vara så att kompressorn ska gå på en begränsad hastighet för att hålla igång och inte ”frysa” genom ett ekonomiskt perspektiv istället för ”vanligt driftläge”. Nu är det ju så också att det är 5 grader ute och har svårt att se de skulle frysa sönder? Modellen är en splitmodell och går därför av köldmedium istället för vatten ut till kompressorn.

Jag bifogar bild så ni förstår hur jag menar. :D
Även bifogat inställningar för frysskydd där det nämns lägsta och högsta temperatur vilket jag inte förstår innebörden av. :rolleyes:

• Cirkeldiagram som visar driftslägen: Värme, Frysskydd, Varmvatten, Stopp. Datum och inställningar syns nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skärmdump av ett gränssnitt för frysskyddsinställningar med temperaturjustering och navigationsknappar.
    Skapa konto
F
AWWENATION AWWENATION skrev:
Hej,
Jag har införskaffat en WiFi-Interface till vår värmepanna som är en luft/vattenvärmepump för några dagar sedan - där jag kan följa energiförbrukning, driftlägen och lite temperaturer som framledning, retur, tanktemperatur med mera. Men nu till något som jag inte är bekant med under driftläget är just gångtiden för ”Frysskydd”. Är det någon som vet vad det innebär? Kan inte hitta något i manualen.

Kan det vara så att kompressorn ska gå på en begränsad hastighet för att hålla igång och inte ”frysa” genom ett ekonomiskt perspektiv istället för ”vanligt driftläge”. Nu är det ju så också att det är 5 grader ute och har svårt att se de skulle frysa sönder? Modellen är en splitmodell och går därför av köldmedium istället för vatten ut till kompressorn.

Jag bifogar bild så ni förstår hur jag menar. :D
Även bifogat inställningar för frysskydd där det nämns lägsta och högsta temperatur vilket jag inte förstår innebörden av. :rolleyes:

Jag har samma fråga. Dock så i värmepumpens PLC så är det påslaget tolkar jag det som.

Borde vara avfrostningen.

E Emanuel01 skrev:
Borde vara avfrostningen.
Nä det är inte avfrostning.
Fick någon förklaring förut men minns tusan inte vad det var då jag också blev konfunderad när jag såg diagrammet i appen

F Fideliox skrev:
Jag har samma fråga. Dock så i värmepumpens PLC så är det påslaget tolkar jag det som.
Hej även jag har samma fundering på detta.

Slår man på engelska som språk i appen ser man att frysskydd heter Freeze Stat
.
https://les.mitsubishielectric.co.uk/products/residential-heating/control

What is the freeze stat function?​

The freeze stat function is a safety feature we have implemented to ensure that your heat pump delivers peak performance when it gets cold air as well as melting snow or ice that is obstructing it.

F
K Knattecrossfarsan skrev:
Slår man på engelska som språk i appen ser man att frysskydd heter Freeze Stat
.
[länk]

What is the freeze stat function?​

The freeze stat function is a safety feature we have implemented to ensure that your heat pump delivers peak performance when it gets cold air as well as melting snow or ice that is obstructing it.
Är nog inte samma?

Jag tolkar det som om man kommer under 10 grader inomhus kommer den köra värme, strunta i t ex varmvatten?

Inställningsskärm för frostskydd med meddelande om minsta temperatur och val att gå vidare, inte visa sidan igen eller gå tillbaka.
Skapa konto
Inställning för frostskydd på en skärm med reglage för minsta temperatur inställt på 10 grader och högsta temperatur på 12 grader.
Skapa konto

Den svenska översättningen verkar använda ordet frysskydd för två olika begrepp i appen. TS frågar vad frysskydd i vyn Driftläge betyder.

På engelska, under samma vy (Daily Operations Mode Report) heter det Freeze Stat.

• Cirkeldiagram över driftlägen med kategorierna Legionella Prevention (13 %), Freeze Stat (8.9 %), Heating (39 %), Stop (32.4 %) och Hot Water (6.7 %).
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.