Hej,
Jag har införskaffat en WiFi-Interface till vår värmepanna som är en luft/vattenvärmepump för några dagar sedan - där jag kan följa energiförbrukning, driftlägen och lite temperaturer som framledning, retur, tanktemperatur med mera. Men nu till något som jag inte är bekant med under driftläget är just gångtiden för ”Frysskydd”. Är det någon som vet vad det innebär? Kan inte hitta något i manualen.
Kan det vara så att kompressorn ska gå på en begränsad hastighet för att hålla igång och inte ”frysa” genom ett ekonomiskt perspektiv istället för ”vanligt driftläge”. Nu är det ju så också att det är 5 grader ute och har svårt att se de skulle frysa sönder? Modellen är en splitmodell och går därför av köldmedium istället för vatten ut till kompressorn.
Jag bifogar bild så ni förstår hur jag menar.
Även bifogat inställningar för frysskydd där det nämns lägsta och högsta temperatur vilket jag inte förstår innebörden av.
Jag har införskaffat en WiFi-Interface till vår värmepanna som är en luft/vattenvärmepump för några dagar sedan - där jag kan följa energiförbrukning, driftlägen och lite temperaturer som framledning, retur, tanktemperatur med mera. Men nu till något som jag inte är bekant med under driftläget är just gångtiden för ”Frysskydd”. Är det någon som vet vad det innebär? Kan inte hitta något i manualen.
Kan det vara så att kompressorn ska gå på en begränsad hastighet för att hålla igång och inte ”frysa” genom ett ekonomiskt perspektiv istället för ”vanligt driftläge”. Nu är det ju så också att det är 5 grader ute och har svårt att se de skulle frysa sönder? Modellen är en splitmodell och går därför av köldmedium istället för vatten ut till kompressorn.
Även bifogat inställningar för frysskydd där det nämns lägsta och högsta temperatur vilket jag inte förstår innebörden av.
AWWENATION skrev:
Hej,
Även bifogat inställningar för frysskydd där det nämns lägsta och högsta temperatur vilket jag inte förstår innebörden av.![]()
Jag har samma fråga. Dock så i värmepumpens PLC så är det påslaget tolkar jag det som.
Medlem
· Nykvarn
· 2 419 inlägg
Slår man på engelska som språk i appen ser man att frysskydd heter Freeze Stat
.
https://les.mitsubishielectric.co.uk/products/residential-heating/control
.
https://les.mitsubishielectric.co.uk/products/residential-heating/control
What is the freeze stat function?
The freeze stat function is a safety feature we have implemented to ensure that your heat pump delivers peak performance when it gets cold air as well as melting snow or ice that is obstructing it.Är nog inte samma?K Knattecrossfarsan skrev:Slår man på engelska som språk i appen ser man att frysskydd heter Freeze Stat
.
[länk]
What is the freeze stat function?
The freeze stat function is a safety feature we have implemented to ensure that your heat pump delivers peak performance when it gets cold air as well as melting snow or ice that is obstructing it.
Jag tolkar det som om man kommer under 10 grader inomhus kommer den köra värme, strunta i t ex varmvatten?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den svenska översättningen verkar använda ordet frysskydd för två olika begrepp i appen. TS frågar vad frysskydd i vyn Driftläge betyder.
På engelska, under samma vy (Daily Operations Mode Report) heter det Freeze Stat.
På engelska, under samma vy (Daily Operations Mode Report) heter det Freeze Stat.
Klicka här för att svara