Har som det står i rubriken en Mitsubishi ecodan LVVP. Är det nån som vet och kan förklara hur det funkar för att få bäst energi effektivitet om jag kör med värmekurva och innegivare samtidigt.
Som jag förstår det så känner innegivaren fortfarande av innetempen och stoppar pumpen vid inställd temp. Men hur ska jag ställa kurvan?
Min tanke är att sänka kurvan till den inte klarar av att uppnå den inställda tempen och sen öka kurvan igen en eller två grader så borde den bli hyffsat bra.
Eller bör man ställa upp kurvan till ett högre värde än man behöver och därmed få mer start och stop? (eller är det så att med innegivaren så sänks effekten då den närmar sig inställt värde?)

För man vill väl ha pumpen gående så mycket som möjligt med så låg framledningstemp som man kan, eller har ja fattat det helt fel?

Koppla först bort innegivaren helt och ställ in värmekurvan så det alltid är lagom varm i huset. Sedan kan man koppla in innegivaren igen så att den drar ner värmen om det är en mycket solig dag eller man eldar och det blir övervarmt inne.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Bäst är att köra i auto då gör värmepumpen själv värmekurva.
Helt automagiskt!

Kloge Kloge skrev:
Bäst är att köra i auto då gör värmepumpen själv värmekurva.
Helt automagiskt!
Nja, jag har gjort det i drygt ett år men nu i vinter då det var riktigt kallt ett par dar (under -20) så började den tappa värmen. Rekommendationen jag fick av installatören var att ställa över den på kurva istället för innegivaren.
Anledningen var tydligen att då den körde avfrostningen så gör den ingen värme till huset och under den tiden så faller framledningstempen. När då pumpen då ska börja om igen så med innegivare börjar den på typ 2kw för att sedan stegvis gå upp. Men under den tiden så hann nästa avfrostning börja och då hann den inte värma upp huset tillräckligt.
Med kurvan så ska den tydligen skicka på maxeffekt direkt om den känner av att det är så kallt ute och stora skillnader i framledningstempen.
Det var förklaringen jag fick och jag var inte första kunden som haft samma problem enligt han. Så jag tänkte att jag kan ju alltid prova men efter det så har det inte varit så kallt så tanken är att köra kurva till nästa vinter och se om det funkar bättre.

Minns jag rätt så finns det ett ecoläge främst avsett för att den ska gå tystare med lägre hastighet på utefläkten.

Jag har aldrig råkat ut för att den inte kommer ikapp mellan avfrostningarna

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Eco läget är avslaget, det råkade jag ut för första vintern :) Men nu var det under -25 i 3 dagar. Nån dag med den kylan har den klarat förut utan problem men problemet uppstod vid långvarig kyla.

Så kallt så blir det inte mycket värme från kompressorn

H
Stigfinnarsteve Stigfinnarsteve skrev:
Har som det står i rubriken en Mitsubishi ecodan LVVP. Är det nån som vet och kan förklara hur det funkar för att få bäst energi effektivitet om jag kör med värmekurva och innegivare samtidigt.
Som jag förstår det så känner innegivaren fortfarande av innetempen och stoppar pumpen vid inställd temp. Men hur ska jag ställa kurvan?
Min tanke är att sänka kurvan till den inte klarar av att uppnå den inställda tempen och sen öka kurvan igen en eller två grader så borde den bli hyffsat bra.
Eller bör man ställa upp kurvan till ett högre värde än man behöver och därmed få mer start och stop? (eller är det så att med innegivaren så sänks effekten då den närmar sig inställt värde?)

För man vill väl ha pumpen gående så mycket som möjligt med så låg framledningstemp som man kan, eller har ja fattat det helt fel?
Men trådlös innegivare så är det den som är chef och bestämmer framledningstempen.
Detta förutsätter att du har parat ihop innegivaren rätt med värmepumpen.

F
Stigfinnarsteve Stigfinnarsteve skrev:
Eco läget är avslaget, det råkade jag ut för första vintern :) Men nu var det under -25 i 3 dagar. Nån dag med den kylan har den klarat förut utan problem men problemet uppstod vid långvarig kyla.
Jag har ej haft detta problemet med innegivaren men visserligen inte så kallt ute heller. Är det -20 så eldar jag i kaminen. 👌

Det spelar väl ingen större roll hur du konfar kurvan om du ändå slår på innegivaren sen?🤔 Den ställer in kurvan själv? 😌

Redigerat:
F
Kloge Kloge skrev:
Minns jag rätt så finns det ett ecoläge främst avsett för att den ska gå tystare med lägre hastighet på utefläkten.

Jag har aldrig råkat ut för att den inte kommer ikapp mellan avfrostningarna
Finns flera olika ECO lägen.

1. För varmvatten så lägre effekt används men tar såklart längre tid.
2. Finns ett läge för att stanna cirkulationspump efter en stund utan värme behövs.
3. Tyst läge för att minska ljud.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.