8 407 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Miste vårt drömhus precis pepp
Du kan börja att kolla på SGU - de har jordartskarta, fastmarkskarta och om du har tur även jorddjupskarta.E Ellinor Hellquist80 skrev:
Om det finns andra bostäder i närheten så kan du även kolla på kartvisaren för brunnar - den brukar ange jorddjup åtminstone på nyare borrningar (t.ex. om folk skaffat bergvärme).
Inget av det här ger garantier för hur det ser ut just på den tomten, men det kan ge en indikation. Och det är gratis och görbart idag.
Jorddjupskartan säger nästan ingenting i bergigt landskap. Jag har ett mätvärde på min tomt, det råkar vara just där jag har min brunn - lustigt nog (det är värdet angivet av brunnsborraren som finns där). Både norr, öster och söder om brunnen har jag berg i dagen. I söder är det dessutom ett par meter högt.
Jordartskartan är samma som hos Lantmäteriet, men hos LM kan man lägga på olika kartlager (exempelvis flygfoto) som kanske är av intresse.
Fastmarkskartan visar åtminstone där jag bor samma sak som vart det finns berg, där jag bor. I detta fallet är ju TS intresserad av att veta om det finns berg, så då tillför inte den något heller.
Sedan skall man inte lita på dessa, fastmarkskartan visar fast mark precis där skredet utanför Stenungsund utlöstes. Fastmarkskartan är ju bara en förenklad bild av jordartskartan som visade sand/morän/vittringsjord. Det var kvicklera där. Vilket man med lätthet kan räkna ut om man sett området på riktigt.
Jordartskartan är samma som hos Lantmäteriet, men hos LM kan man lägga på olika kartlager (exempelvis flygfoto) som kanske är av intresse.
Fastmarkskartan visar åtminstone där jag bor samma sak som vart det finns berg, där jag bor. I detta fallet är ju TS intresserad av att veta om det finns berg, så då tillför inte den något heller.
Sedan skall man inte lita på dessa, fastmarkskartan visar fast mark precis där skredet utanför Stenungsund utlöstes. Fastmarkskartan är ju bara en förenklad bild av jordartskartan som visade sand/morän/vittringsjord. Det var kvicklera där. Vilket man med lätthet kan räkna ut om man sett området på riktigt.
Precis som sagt så är det väldigt vanskligt att lita på kartor eller ens brunnsregistret.
Grannen har 12m djup på sin brunn 30m från vår, vi har 2m...
Grannen har 12m djup på sin brunn 30m från vår, vi har 2m...
Klicka här för att svara