Detta inlägg är lika mycket för att lufta mina misstankar som för att varna andra om nu mina misstankar stämmer.

Jag har lagt ut min bil till försäljning på blocket och fick efter några dagar ett sms med frågan om bilen var kvar (på svenska). Personen ville ha svar på mailen, vilket jag tyckte verkade märkligt men jag svarade att den var kvar. Fick då följande mailsvar:

"Please let's write in English.Am interested in buying.How long have
you owned it ? what's your actual price for ?."

Lite märkligt att det nu blev engelska tyckte jag, men tänkte att konstigare saker har väl hänt. Så jag svarar att jag haft den sedan den var ny och att priset på bilen är lägre än liknande bilar, samt han är välkommen att komma och titta på den. (Dock skrev jag inte adressen)

Nästan omedelbart fick jag följande svar:
"Thanks for your reply. 73 000 SEK is a good price and acceptable. I
will be adding the 3.9% PayPal sub-charges to the total amount I will
be paying you. So I'll be paying directly into your PayPal account
without any delay, and hope that you have a PayPal account.

If you have one already, just send me the email address to send the
payment to which is the email address you used for the registration or
you can send me a PayPal money request, so once I get the details i
will proceed with payment through PayPal and then I'll contact my
shipping company for the pick up after receiving the payment. I'll
also need your full home address for the pick up by the shipping
company once the payment is completed.

Have a nice day."

Nu tyckte jag att det började bli märkligt på allvar så jag googlade och mailadressen var omskriven på en sida som handlade om olika bluffmakare. Dessutom hittade jag en artikel som handlade om bluffar med bilköp på blocket. Men jag kunde inte riktigt släppa det här så jag svarade att betalning bara kunde direkt till min bank (utan att ange någon kontoinfo eller vilken bank) samt att jag behövde hans namn, adress etc för att kunna fylla i papper till myndigheterna angående ägarbyte.

Fick svar igen omgående:

"Hi,

Well i understand you prefer bank transfer and in this case, I'll have
to wire the money from my Paypal account to your bank account which is
more easier and reliable as well. So kindly send me your bank
information as listed below for the transfer.

Account name...
Bank name...
Account number...
Swift Code...
Country...

I'll also need your full home address for the pick up of the
merchandise as listed below.

Name; pick up address;
& Tel number.

Can you send me more recent photos if possible?

Thanks and awaits your swift response.
Best Regards..

Have a nice day."

Fortfarande ingen info om personen så jag svarade:
"Hi

I will send you the required information as soon as I get your details. "

Direkt fick jag följande svar:

"With the issue of my remaining details,transferring the name of ownership and signing of all paperwork will be done by the pick up agent so you don't have to worry about that."

Känns inte som det brukar när man säljer bil tycker jag...
Ursäkta det långa inlägget men jag ville få med helheten.
Jag utgår nu från att detta är försök till bluff och kommer nog inte att svara mer till denna person.

Det där är ett klassiskt bedrägeriförsök.

Klassiskt bluffupplägg.
Mitt svar hade varit: "If you want to buy this car, come here in person, bring a valid ID and CASH."

Ständigt dessa bedragare som stjäl vår tid. :mad:

Som jag misstänkte då.
Då kan mitt inlägg fungera varnande till andra.

• Gilla
Hajyt och 2 till
  • Laddar…
Hur funkar den här bluffen då?
håller med om att det med största sannolikhet är en bluff

i stora drag går det väl ut på att de skickar dig ett fakekvitto där de har betalat in för mycket, säg 10000kr för mycket av "misstag". De vill då att du skickar tillbaks dessa pengar och en del är så korkade att de gör det utan att ha kollat att de verkligen har fått nå pengar.

Har fått liknande förslag här i Finland för några år sen men när jag fråga hur de gör gör att registrera bilen i sitt namn så kom inget svar.
Så det är nog inte en köpare som kontaktat dig...

Exakt hur det var tänkt att gå till i detta fallet lurar jag fortfarande på men jag har nu läst om andra fall där de skickar en check på för mycket pengar. Överskottet skulle då gå till att betala transportören som då säljaren skulle betala. Det sjuka i det fallet jag lsäte om så fick säljaren ut pengar på checken och betalade "transportören" för att efter en vecka bli kontaktad av banken. Då hade checken visat sig sakna täckning och säljaren blev återbetalningsskyldig till banken! Banken gjorde tydligen bara en sk preliminär kontroll och sedan en riktig kontroll efter en vecka!

Så i det fallet jag läste om känns även bankens agerande ganska tveksamt.
Kan ju vara bra att känna till hur bankerna agerar också, även om de rent juridiskt säkert gör rätt kan man nog bli blåst även av dem.

• Gilla
nino
  • Laddar…
hsd
Kanhända att det finns någon möjlighet att ångra transaktion via paypal

En bekant sålde en pryl för 500 på blocket. In på hans konto kom det 5000 kr. Genast ett mail från "köparen" med begäran om återbetalning av det han av misstag råkat skicka för mycket. Men nu till ett kontonummer som inte gick att koppla ihop med köpet.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur upplägget var. Men av ngn. anledning gick det inte att skicka tillbaka pengarna till kontot de kom ifrån. Han kollade med banken som av sekretesskäl vägrade uppge namn på kontoinnehavaren. Men banken sade "inofficiellt" att inbetalningen till kompisens konto var inte gjord av den person som äger kontot som han förväntades betala tillbaka till. Han pratade med polisen som menade att upplägget troligen var att hans "köpare", hade lagt ut någon bluff som han ville ha 5000 för på blocket, men angivet kontonummer till min kompis. Och att den person som blivit lurad att betala 5000 snart skulle göra en anmälan. Då först skulle det gå att reda ut och återbetala till rätt person.

Ingen har hört av sig, "köparen" gav snart upp, och vägrade identifiera sig.

ok ja brist på ideer är det inte iaf...
han behöll de 5000 alltså och även prylen? var ju en jäkligt bra deal då :)

Som sagt jag har inte alla detaljer klart för mig, men jag tror att det han sålde för 500 skulle skickas, men han fick aldrig ngn. adress att skicka till.

Efter kontakten med polisen så hade han ju väntat sig att den som verkligen hade skickat 5000 till honom skulle höra av sig via polisen. Men den personen verkar ha givit upp innan det ens blev en anmälan, eller så lade polisen ner den anmälan direkt utan att försöka följa kontonumret.

Ja din historia låter onekligen som en bluff.
Ursäkta för lite OT.
Jag sålde min andra bil i vintras. Frun la ut den på köp&sälj på FB för 3000:-.
Efter en timme hörde en ryss av sig att han ville komma och kolla på den. Bilen i fråga var obes och oskattad på blanka sommardäck och vinterdäcken hade jag sålt.
Han skrev på dålig engelska och jag fick dåliga vibbar av tanken.
Men men, låt han komma och kolla på bilen tänkte jag. Han kom och kollade och ville testa den lite. Javisst sa jag, får jag bara se ditt körkort och att du lämnar din bilnyckel här. Hans bil var en ganska ny MB GL med något amg-paket.
Efter en stund kom han tillbaka och sa att han tar den. Dock kunde han hämta den först imorgon men han betalade hela och vi skrev papper.
Efter en vecka kom det fram att jag sålde bilen tre dagar för sent för att slippa betala bilskatten.
Skatten låg på 2500 och jag förväntade mej inte att han ville stå för det. Men det gjorde han!!
Så det KAN finnas någon ärlig faktiskt.

Det är nog väldigt ovanligt att det är riktiga pengar som hamnar på kontot. Det vanliga är annars ett förfalskat kontobesked från PayPal. Det kanske också är möjligt att få det att se ut som om pengarna betalats in på ett bankkonto. Inte för att jag vet hur det skulle gå till, men man kan kanske göra en överföring från ett konto som saknar täckning. Då ser det ett tag ut som om pengarna finns på kontot, men de dras senare tillbaka av banken.

Jag råkade ut för en några såna här skojare när jag sålde min lägenhet på Blocket. Men det märktes snart att de bara skannade av annonserna utan att ha en aning om vad det handlade om. Den ene "köparen" förklarade nämligen att han skulle hämta den med sin "pickup truck". Min lägenhet, alltså...

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.