15 789 läst ·
39 svar
16k läst
39 svar
Misstänker mögel, vad göra?
Tack för alla tips och råd!
Uppdatering:
Har pratat med Kommunens miljö och hälsa, Anticimex samt ett lokalt fuktskadeföretag.
Insåg helt plötsligt att jag är bekant med en person som arbetar i ett lokalt företag och efter samtal med honom och kort beskrivning av läget lovade han att komma förbi under nästa vecka och ta en inofficiell titt på huset för att föreslå vidare åtgärder.
Redan i telefon blev han väldigt misstänksam och jag förstod att läget kan vara allvarligt.
Pratat mycket med min sambo och vi har tillsammans insett hur blinda vi varit de år vi bott här. Madrasser som möglat under sängar, mattor som möglat, svartmögel i fönster, dusch och fönster som alltid är fuktiga av kondens på morgnarna. Läckande ventilation från taket, installerad fläkt på vinden som inte får slås av pga fuktproblem med mera. När vi påpekat svartmögel för husägaren har han bara sagt att "det är ingen fara, bara torka bort" och vi har köpt det. För att vi inte velat att något ska vara fel förstås.
Nu går ju tankarna att husägaren faktiskt hela tiden varit mycket väl medveten om att huset har problem och inte är hälsosamt. Och jag känner ilska mot mig själv att jag inte insett hur detta påverkat mina barn som är sjuka och mycket väl kan ha bestående men. Och jag känner ilska mot husägaren som mycket troligt vetat om detta och ändå låtit en familj med två s,å barn bo där utan att säga något till oss.
Men jag har lugnat mig och tar det steg för steg nu. Först en koll av min kompis som jag hoppas kan ge mig en direkt indikation på hur illa läget är, om det är omedelbar flytt som gäller eller om det inte är fullt så illa och en utredning av huset bör ske men att vi kan bo kvar under tiden.
Därefter kontaktar jag husägaren för att berätta vad min kompis sagt och rekommenderat.
I bästa fall kan vi bo kvar, huset utredas och saneras med enkla medel och husägaren står för kostnaderna utan något knorrande.
I värsta fall tvingas vi flytta omedelbart och gör det med en skuld på tre månaders uppsägningstid till husägaren.
Min nuvarande fundering är hur det ser ut rättsligt om vi tvingas flytta omedelbart. Är det rätt att vi isåfall ändå skall betala uppsägningstiden enligt kontraktet?
Det känns helt vansinnigt om det är så, vi har fått vår hälsa förstörd under åratal, kanske kroniskt, pga ett undermåligt hus och en husägare som mycket väl bör ha varit medveten om problemen. Ändå tvingas vi därifrån med en skuld till husägaren.
Någon som vet vad som gäller?
Uppdatering:
Har pratat med Kommunens miljö och hälsa, Anticimex samt ett lokalt fuktskadeföretag.
Insåg helt plötsligt att jag är bekant med en person som arbetar i ett lokalt företag och efter samtal med honom och kort beskrivning av läget lovade han att komma förbi under nästa vecka och ta en inofficiell titt på huset för att föreslå vidare åtgärder.
Redan i telefon blev han väldigt misstänksam och jag förstod att läget kan vara allvarligt.
Pratat mycket med min sambo och vi har tillsammans insett hur blinda vi varit de år vi bott här. Madrasser som möglat under sängar, mattor som möglat, svartmögel i fönster, dusch och fönster som alltid är fuktiga av kondens på morgnarna. Läckande ventilation från taket, installerad fläkt på vinden som inte får slås av pga fuktproblem med mera. När vi påpekat svartmögel för husägaren har han bara sagt att "det är ingen fara, bara torka bort" och vi har köpt det. För att vi inte velat att något ska vara fel förstås.
Nu går ju tankarna att husägaren faktiskt hela tiden varit mycket väl medveten om att huset har problem och inte är hälsosamt. Och jag känner ilska mot mig själv att jag inte insett hur detta påverkat mina barn som är sjuka och mycket väl kan ha bestående men. Och jag känner ilska mot husägaren som mycket troligt vetat om detta och ändå låtit en familj med två s,å barn bo där utan att säga något till oss.
Men jag har lugnat mig och tar det steg för steg nu. Först en koll av min kompis som jag hoppas kan ge mig en direkt indikation på hur illa läget är, om det är omedelbar flytt som gäller eller om det inte är fullt så illa och en utredning av huset bör ske men att vi kan bo kvar under tiden.
Därefter kontaktar jag husägaren för att berätta vad min kompis sagt och rekommenderat.
I bästa fall kan vi bo kvar, huset utredas och saneras med enkla medel och husägaren står för kostnaderna utan något knorrande.
I värsta fall tvingas vi flytta omedelbart och gör det med en skuld på tre månaders uppsägningstid till husägaren.
Min nuvarande fundering är hur det ser ut rättsligt om vi tvingas flytta omedelbart. Är det rätt att vi isåfall ändå skall betala uppsägningstiden enligt kontraktet?
Det känns helt vansinnigt om det är så, vi har fått vår hälsa förstörd under åratal, kanske kroniskt, pga ett undermåligt hus och en husägare som mycket väl bör ha varit medveten om problemen. Ändå tvingas vi därifrån med en skuld till husägaren.
Någon som vet vad som gäller?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det vore ju tacknämligt om det är så!roland53 skrev:
Vad jag mest oroar mig för är principsaken om huruvida det faktiskt kan vara så att vi blir skyldiga honom uppsägningstid när vi av hälsoskäl tvingas ut ur hans hus?
Du måste nog betala din uppsägningstid i vanlig ordning om du åberopar hälsoskäl i familjen.
Om du åberopar otjänlig bostad kan du förmodligen klara dig undan uppsägningstiden men du måste nog kunna bevisa detta genom någon slags oberoende besiktning.
Detta kan bli juridik av det hela och ett tips är att rådfråga Hyresgästföreningen om du är medlem där.
Om du åberopar otjänlig bostad kan du förmodligen klara dig undan uppsägningstiden men du måste nog kunna bevisa detta genom någon slags oberoende besiktning.
Detta kan bli juridik av det hela och ett tips är att rådfråga Hyresgästföreningen om du är medlem där.
Efter samtalet med kommunen så kan jag om misstanke om otjänlig bostad föreligger, vilket en hyfsat tungt vägande indikation på kan komma från den fackman som ska ta en första titt på huset, så skall husägaren stå för en utredning. Om han vägrar kan kommunen hjälpa oss att driva kravet mot husägaren. Detta förstod jag var något dom ser mycket allvarligt på då det bor två små barn i huset.
Så egentligen bör det inte bli några problem om huset misstänks vara i ett skick att en utredning absolut bör göras?
Ingen förening. Hyr privat av husägaren. Har också rätt starka misstankar om att han hyr ut huset svart till oss vilket borde göra det hela lite lättare för oss om det blir "bråk"? Inte säker på detta men eftersom han under första året var extremt noga med att få kontant betalning, inget fick synas på hans konto som han sa. Därefter gick han med på kontoöverföring och jag antar att det kan vara så att han började med att första året hyra ut svart men sedan börjat redovisa uthyrningen?
I vilket fall som helst så har vi förstås kontrakt sedan inflyttningsdatum.
Så egentligen bör det inte bli några problem om huset misstänks vara i ett skick att en utredning absolut bör göras?
Ingen förening. Hyr privat av husägaren. Har också rätt starka misstankar om att han hyr ut huset svart till oss vilket borde göra det hela lite lättare för oss om det blir "bråk"? Inte säker på detta men eftersom han under första året var extremt noga med att få kontant betalning, inget fick synas på hans konto som han sa. Därefter gick han med på kontoöverföring och jag antar att det kan vara så att han började med att första året hyra ut svart men sedan börjat redovisa uthyrningen?
I vilket fall som helst så har vi förstås kontrakt sedan inflyttningsdatum.
Hej
Det som fastighetsägaren kan göra om han är ilvilligt inställd är att helt enkelt säga upp er med motiveringen att han själv ska bosätta sig i huset.
Hyr man ut en villa privat är inte besittningsskyddet lika starkt som hos en privat hyresvärd.
Fredrik
Det som fastighetsägaren kan göra om han är ilvilligt inställd är att helt enkelt säga upp er med motiveringen att han själv ska bosätta sig i huset.
Hyr man ut en villa privat är inte besittningsskyddet lika starkt som hos en privat hyresvärd.
Fredrik
Förstår inte vilken mer utredning du behöver? Allt du beskriver är tydliga täcken på en dålig ventilation i huset.lucius skrev:Madrasser som möglat under sängar, mattor som möglat, svartmögel i fönster, dusch och fönster som alltid är fuktiga av kondens på morgnarna. Läckande ventilation från taket, installerad fläkt på vinden som inte får slås av pga fuktproblem med mera. När vi påpekat svartmögel för husägaren har han bara sagt att "det är ingen fara, bara torka bort" och vi har köpt det. För att vi inte velat att något ska vara fel förstås.
Är ventilationen minimerat för att hålla uppvärmningskostnader nere?
Torka ut som hyresvärden föreslår betyder värma upp luften i huset och öppna mer för ventilation - har ni provat det aktivt eller varit passiva och gjorde inga försök? Har ni försökt och det inte hjälpt? Du skriver inget om vad och hur du försökte åtgärda någonting själv.
Om fläkten på vinden är sk frånluftsfläkt så är det bra och den skall inte stängas alls och dessutom skall du se till att du har tilluftsventiler i huset öppna för annars funkar inte husets ventilation och mögel trivs. Finns det tilluftsventiler och är dom öppna?
Som jag förstår din beskrivning så fungerar ventilation av sej själv sommartid men är inte tillräckligt bra under den kalla årstiden. Då måste man se till att det gör det annars får man problem som du beskriver. Kolla dina tilluftsventiler för det skulle vara pinsamt om dom finns och är stängda och skapar elände i ditt hus som du faktiskt orsakat själv genom att hålla dom stängda. Om inte så får man söka vidare efter fel men inte med Anticimex för du behöver ingen rapport om att det finns mögel i huset - den har du sett själv
Jag skulle försöka komma överens med hyresvärden om att kalla på en firma som jobbar med ventilation som kollar och ger någon förslag på omedelbara förbättringar .
Går hyresvärden inte med på det så skulle jag flytta.
gaia
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag förstår mig inte riktigt på dig, lucius!lucius skrev:
Ni vadar i mögel och dålig ventilation och reagerar inte.
Så blir hela familjen sjuk.
Svärmor påpekar att ni osar mögel, och din reaktion är
Och så börjar du så smått fundera på Anticimex, besiktningar, mögelhudar och -tester.
Du är ju bara hyresgäst, varför bryr du dig om kåken?
Har ni extremt låg hyra, eller har hyresvärden någon annan hållhake på er?
Vad håller er kvar i denna hälsovådliga bostad?
Det är väl bara att flytta så fort som möjligt. Lämna kvar de mögliga madrasserna och köp nya på IKEA eller Jysk, det kostar inte en förmögenhet.
Och vad spelar det för roll om ni får betala en eller två månadshyror extra?
Det är väl ingen förmögenhet det rör sig om, och hälsan är värd mycket,mycket mer.
Så kom igen och sätt fart nu!
Jag förstår mig inte riktigt på mig själv heller. Jag känner mig väldigt dum nu som inte reagerat ordentligt tidigare.
Som försvar så är vi relativt nyinflyttade (3år) från en helt annan landsdel och där vi bor finns våra enda vänner här och alla barnens kompisar. Detta har gjort att vi vill att allt ska vara bra, att vi liksom blundat för oroande saker eftersom det skulle ställa livet upp och ner om vi tvingades flytta.
Men vi har förstås pratat med hyresvärden om mögel och fått förklarat att det inte är någon fara och bara att torka bort. Vi har i vår dumhet låtit oss nöja med det, förmodligen för att vi VELAT att det ska vara så enkelt.
Huset ÄR en riskkonstruktion, det vet jag. Det är gammal torpargrund och en tillbyggd del. Problemen syns mest i den nybyggda delen då golvet i vardagsrummet på torpargrunden är så otätt att det drar ordentligt antar jag. Det känns faktiskt som en lätt vind längs golvet där när det är kallt.
Alla ventilationer i rummen med störst problem är fullt öppna. Två ventilationer i gamla delen av huset var stängda. Vet inte om det påverkat? Det är ju i delen som har så fint självdrag genom golvspringorna?
Fläkten på vinden som går genom köksventilationen i spisen har alltid varit på.
I går kväll såg vi att sonens täcke hade mögelfläckar också.
Det har varit en mycket regnig period på slutet och jag antar att problemen intensifierats nu. Men så här ska det ju inte vara? Att två ventilationer var stängda för tillfället hoppas jag inte kan ha spelat roll? Det var som sagt i den del av huset som inte har några problem och genom golvdraget och köksfläkten antar jag att det inte de två borde spelat stor roll?
Som försvar så är vi relativt nyinflyttade (3år) från en helt annan landsdel och där vi bor finns våra enda vänner här och alla barnens kompisar. Detta har gjort att vi vill att allt ska vara bra, att vi liksom blundat för oroande saker eftersom det skulle ställa livet upp och ner om vi tvingades flytta.
Men vi har förstås pratat med hyresvärden om mögel och fått förklarat att det inte är någon fara och bara att torka bort. Vi har i vår dumhet låtit oss nöja med det, förmodligen för att vi VELAT att det ska vara så enkelt.
Huset ÄR en riskkonstruktion, det vet jag. Det är gammal torpargrund och en tillbyggd del. Problemen syns mest i den nybyggda delen då golvet i vardagsrummet på torpargrunden är så otätt att det drar ordentligt antar jag. Det känns faktiskt som en lätt vind längs golvet där när det är kallt.
Alla ventilationer i rummen med störst problem är fullt öppna. Två ventilationer i gamla delen av huset var stängda. Vet inte om det påverkat? Det är ju i delen som har så fint självdrag genom golvspringorna?
Det har varit en mycket regnig period på slutet och jag antar att problemen intensifierats nu. Men så här ska det ju inte vara? Att två ventilationer var stängda för tillfället hoppas jag inte kan ha spelat roll? Det var som sagt i den del av huset som inte har några problem och genom golvdraget och köksfläkten antar jag att det inte de två borde spelat stor roll?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag vet. Jag har insett det de senaste dagarna. Planen är helt enkelt att på måndag låta min kompis från husbesiktningsfirman ta en koll och ge mig ett råd. Antar att han direkt kan säga vad som gäller.KnockOnWood skrev:
Är det bara att flytta så gör vi det. Det är ju inte så enkelt att direkt hitta någonstans att bo men jag får lösa det på något vis.
Jag kan bara instämma med tidigare..
Ni måste absolut evakuera omgående på grund av era problem.
Samtidigt så försök att se till att problemen åtgärdas, så att inte fastighetsägaren bara hyr ut det till någon annan.
Ni måste absolut evakuera omgående på grund av era problem.
Samtidigt så försök att se till att problemen åtgärdas, så att inte fastighetsägaren bara hyr ut det till någon annan.
Det spelar roll om du drar in möglig unken luft genom golv från husets undersida i stället för att få in frisk uteluft! Det spelar roll om du stänger ventilation om bara delvis i en redan fuktbelastat hus. Det verkar vara ett dyrt hus att värma upp....lucius skrev:Alla ventilationer i rummen med störst problem är fullt öppna. Två ventilationer i gamla delen av huset var stängda. Vet inte om det påverkat? Det är ju i delen som har så fint självdrag genom golvspringorna?
Att två ventilationer var stängda för tillfället hoppas jag inte kan ha spelat roll? Det var som sagt i den del av huset som inte har några problem och genom golvdraget och köksfläkten antar jag att det inte de två borde spelat stor roll?
gaia
Även om jag blev lite trött på din reaktion på fösta inlägget, så vill jag ge dig några råd. Om du tänker fortsätta i detta hus och använda din bekant att skriva något intyg eller liknande som du sedan åberopar för att inte betala uppsägningstid eller utverka andra åtgärder så är han jävig med dig. Det betyder lite eller inget värde vid tvist. Du skriver också om hyra som ev betalats svart, använd inte det argumentet då det är lika fel att betala som att ta betalt svart, och du kan nog inte bevisa det heller.
Men som flera har sagt FLYTTA NU om det är så som du säger, du har redan bott 3 år för länge och bevisen för det,sitter vid ditt middagsbord, och dom mår inte bra.
Men som flera har sagt FLYTTA NU om det är så som du säger, du har redan bott 3 år för länge och bevisen för det,sitter vid ditt middagsbord, och dom mår inte bra.
Redigerat:
Nej det lär väl inte vara bra men det är ju inte mycket att göra åt med golvdraget. Har bett husägaren flera gånger att täta men det har ej blivit gjort. Då tätade jag själv efter bästa förmåga men det var mer än jag klarar av. Antar att man skulle behöva lägga nytt golv.gaia skrev:
Pratade med min bror som är snickare och förstås väl känner till detta hus eftersom han ofta är här och han sade att de två ventilationerna knappast har påverkat nämnvärt. Hans mening om huset är att det är ett sommarhus, fuskbygge men möjligtvis tjänligt som sommarbostad och kallställt på vintern.
Dyrt att värma upp är bara förnamnet!
Vi har braskamin som får brinna mer eller mindre nonstop över vintern men uppvärmningskostnaderna är ändå skyhöga.