Hej,

Jag är nybörjare på detta men förstått att det ska inte vara svårt att byta ut duschblandaren till en likadan. Jag har lyckas lokalisera min ballofix vrede för stänga av vattnet.

Min följdfråga lyder;
1) är det endast ett vrede för både varmt och kallt vatten?
2) efter att vridit på vredet, kan kontrollera avstängningen genom att sätta på vattnet vid duschen för att se om det är avstängt?

Bifogar med massa bilder som jag lyckades fota.

Mvh
 
  • Ett öppet installationsutrymme ovanför en toalett i ett kaklat badrum med dusch. Rör och teknik synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldistributionspanel och rörsystem bakom vägg, teknisk installation, oinreddt utrymme, byggnadsinfrastruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation med flexrör, fixtur och rördelar inne i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett utrymme med rör och ventilationskomponenter, möjligen ett tekniskt utrymme i en byggnad eller ett fartyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med metallrör, plastslang och kopplingsdetaljer inuti grå skåpstruktur, med text "Made in Germany".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, två kranar/ventiler.
När man gör något för första gången är det alltid bra att hålla sig utanför jourtid. :)
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Den som visas på bilden måste vara för kallvatten då röret är väldig kallt.
Då ska det finnas en till ballofix gömd någonstans för varmvattnet då, kan den sitta någon annanstans än badrummet, t.ex. under diskbänken?
 
Är detta en lägenhet eller hus?
 
T
D Dilato skrev:
Är detta en lägenhet eller hus?
Lägenhet, det är en våtrumskassett vi ser som man brukar använda på stambyten!

Ballofixen vi ser på bilden är troligtvis endast till toaletten. Konstigt att där inte finns några avstängningar för varmvatten och kallvatten för resten av badrummet.
 
Detta gäller en liten två på 36kvm, lägenhet.
Jag ber om ursäkt för otydlighetera. Jag har inte hittat någon "central lucka" likt min gamla lägenhet hade, där kunde man stänga av alla inkommande på samma plats.

Är nog och fråga styrelsen om de känner till hur man går vidare med detta.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Ville bara återkoppla att jag fick hjälp av en granne som hade stängt av sitt vatten. Bifogar med bilder på ventilerna/kranarna (det är mässing färgade pilarna). Som Odi et Amo säger så är det två ventiler, separata rör, för stänga av varm och kallvattnet.

Tack för all hjälp!
 
  • VVS-installation med kopparledningar och ventil, närbild, fokus på svart plastskydd, möjlig skada eller smältning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En detaljbild på en mässingsventil och plastanslutning mot en oskarp vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.