Har monterat upp nya fönster där jag har skummat fast fönstrena för att sedan skära bort skummet som var överflödigt (skurit jämns med fönsterbågen)
På de flesta ställen så går skummet hela vägen ut till bågen, men på vissa delar så har det blivit ett hålrum i skummet så att det blir sämre isolering där. Jag kan även uppleva på vissa ställen att det drar lite lite.
Nu funderar jag om jag ska trycka in / skära bort lite fogskum runt fönstrena samt trycka in expanderande fönsterdrev alt. bottningslist
Vad anser ni?
På de flesta ställen så går skummet hela vägen ut till bågen, men på vissa delar så har det blivit ett hålrum i skummet så att det blir sämre isolering där. Jag kan även uppleva på vissa ställen att det drar lite lite.
Nu funderar jag om jag ska trycka in / skära bort lite fogskum runt fönstrena samt trycka in expanderande fönsterdrev alt. bottningslist
Vad anser ni?
Produkter som diskuteras: "fönsterdrev"
Fönsterdrev
Material för att täta mellanrummet mellan fönsterkarmen och bågen eller mellan fönsterkarmen och väggen. Detta görs för att förhindra kalluft, fukt och ljud från att tränga in i rummet samt för att förbättra energieffektiviteten i
Läs mer
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Var det fel på skummet? För kallt när du gjorde det? Jag har skummat massor av fönster och aldrig fått hålrum eller glipor, därför nyfiken. Kan vara bra att lära av andras misstag.
Men visst kan du skära bort det defekta med marginal och spruta in lite nytt.
Mina väggar är extremt ojämna liggande plank med sågspån som isolering, ändå fyllde skummet ut och tätade helt överallt, så för mig är metoden mycket bra. Gick fort också.
Mina väggar är extremt ojämna liggande plank med sågspån som isolering, ändå fyllde skummet ut och tätade helt överallt, så för mig är metoden mycket bra. Gick fort också.
Detta skum skickade fönster leverantören med.MultiMan skrev:
Var det fel på skummet? För kallt när du gjorde det? Jag har skummat massor av fönster och aldrig fått hålrum eller glipor, därför nyfiken. Kan vara bra att lära av andras misstag.
Nu minns jag inte exakt hur kallt det var när jag skummade, men det var absolut inom temperaturmarginalen enligt tilllverkaren
Tänker att om man tätar med bottningslist så borde det bli bra?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden