Har monterat upp nya fönster där jag har skummat fast fönstrena för att sedan skära bort skummet som var överflödigt (skurit jämns med fönsterbågen)

På de flesta ställen så går skummet hela vägen ut till bågen, men på vissa delar så har det blivit ett hålrum i skummet så att det blir sämre isolering där. Jag kan även uppleva på vissa ställen att det drar lite lite.

Nu funderar jag om jag ska trycka in / skära bort lite fogskum runt fönstrena samt trycka in expanderande fönsterdrev alt. bottningslist

Vad anser ni?

MultiMan
Var det fel på skummet? För kallt när du gjorde det? Jag har skummat massor av fönster och aldrig fått hålrum eller glipor, därför nyfiken. Kan vara bra att lära av andras misstag.

Men visst kan du skära bort det defekta med marginal och spruta in lite nytt.

Mina väggar är extremt ojämna liggande plank med sågspån som isolering, ändå fyllde skummet ut och tätade helt överallt, så för mig är metoden mycket bra. Gick fort också.

MultiMan MultiMan skrev:
Var det fel på skummet? För kallt när du gjorde det? Jag har skummat massor av fönster och aldrig fått hålrum eller glipor, därför nyfiken. Kan vara bra att lära av andras misstag.

Men visst kan du skära bort det defekta med marginal och spruta in lite nytt.

Mina väggar är extremt ojämna liggande plank med sågspån som isolering, ändå fyllde skummet ut och tätade helt överallt, så för mig är metoden mycket bra. Gick fort också.
Detta skum skickade fönster leverantören med.

Nu minns jag inte exakt hur kallt det var när jag skummade, men det var absolut inom temperaturmarginalen enligt tilllverkaren

• Hand håller en sprayflaska med skumisolering från Soudal, omgiven av byggmaterial och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker att om man tätar med bottningslist så borde det bli bra?

• Mätning av springa vid fönsterkarm med tejpmått och grönt byggmaterial som bakgrund.
    Skapa konto
  • Tätning med bottningslist vid dörrkarm, nära grön byggplast.
    Skapa konto
  • Bottningslist installerad runt fönsterkarm, byggplast och trä i bakgrunden.
    Skapa konto
K
M mattiasohult skrev:
Tänker att om man tätar med bottningslist så borde det bli bra?
Du, det är betydligt billigare att varva folietejpen med byggfolie, än att bara använda tejpen. 😉

K Kardan79 skrev:
Du, det är betydligt billigare att varva folietejpen med byggfolie, än att bara använda tejpen. 😉
Haha, jag vet, det blev en liten specialare på just detta fönster :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.