A AG A skrev:
Hur många man har varit på plats, och hur länge höll de på, totalt sett? Har de använt några maskiner?
2 gubbar och en grävmaskin med olika utrustning.
Dom höll på ca 1 vecka under en 2 veckors period.
Under den tiden påpekade jag flera gånger att "grävaren" inte har jämnat ut dalar och upphöjningar på uppfarten utan att han bara har lagt på mer och mer "0-16" grus. Slutligen åkte dom hem med orden "vi gör färdigt till våren"
 
R Rob Kit skrev:
2 gubbar och en grävmaskin med olika utrustning.
Dom höll på ca 1 vecka under en 2 veckors period.
Under den tiden påpekade jag flera gånger att "grävaren" inte har jämnat ut dalar och upphöjningar på uppfarten utan att han bara har lagt på mer och mer "0-16" grus. Slutligen åkte dom hem med orden "vi gör färdigt till våren"
En vecka, två man, och en grävmaskin i en vecka, samt lite grus. Då är inte 100.000 något direkt överpris. Felet är ju att de inte haft minsta kunskap om vad de håller på med. Enligt beskrivning är det jobb för en man och en grävmaskin i 3dagar. Eller 2 man med en grävmaskin på två dagar. Så 35-40kkr högt räknat. Tråkiga lärpengar, men å andra sidan kan kanske en duktig grävmaskinist jämna ut, och färdigställa på en dag nu. Det ska inte behöva kosta mer än 5-10kkr efter ROT. Det andra företaget har ju trots allt inte hört av sig, med fler anspråk.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A AG A skrev:
En vecka, två man, och en grävmaskin i en vecka, samt lite grus. Då är inte 100.000 något direkt överpris. Felet är ju att de inte haft minsta kunskap om vad de håller på med. Enligt beskrivning är det jobb för en man och en grävmaskin i 3dagar. Eller 2 man med en grävmaskin på två dagar. Så 35-40kkr högt räknat. Tråkiga lärpengar, men å andra sidan kan kanske en duktig grävmaskinist jämna ut, och färdigställa på en dag nu. Det ska inte behöva kosta mer än 5-10kkr efter ROT. Det andra företaget har ju trots allt inte hört av sig, med fler anspråk.
Ja min bekant som har jobbat som "grovis" med asfaltering, gräv, stenläggning etc under 12 år, gjorde bedömningen 35- max 50. Det är från den bedömningen jag gjorde en budget på 50 för att senare bestämma vilket gårdsgrus jag skulle ha. Dom jobbade inte konstant utan väntade på grusleveranser (tot 6 lastbilar) misstänker att dom ändå debiterat väntetiden.
Jag vet inte om ev anspråk kan komma vid ett senare tillfälle och behöver förstå/ veta hur jag skall hantera det (hur länge kan dom vänta med att skicka krav ?), som pensionär så ligger det inte pengar och väntar på att bli spenderade.
Som lite äldre, orkar man inte med bråk och denna typ av oärliga firmor, känns också otryggt då man inte vet vad dom kan ta sig till.
Hade det varit för 30 år sedan då hade jag förmodligen hanterat det på ett "HELT" annat sätt.
Jag har kontaktat en annan firma för att färdigställa och väntar på besked,
 
Denna ytan motsvarar nog din 2m breddad i snitt 30 meter totalt 60 m² fyra timmars effektiv arbetstid med några ölpauser inklusive justering av hela parkeringen på 250m² en hjulgrävare på 16 ton ingen skyffelgubbe
 
  • Grusad yta bredvid häck, med en skopa i bakgrunden och träd i horisonten under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd Scania-lastbil parkerad på en landsväg med gröna fält och en blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusplan med nygrävd jordyta, del av större parkering, träd och häck i bakgrunden, solig dag med klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rob Kit
  • Laddar…
Ja vad fasen skall man säga ?
Är så förbannad att jag inte vet vad jag skall ta mig till.
Behöver "komma ner i varv" så jag tänker klart.
 
Bestrida fakturan dokumentera och anlita en firma som arbetar med den typen av uppdrag 6 bilar kostar max 35000 beroende på omständigheter så tar det mellan 4 Tim och 2 dagar med en grävare om det är trångt antar att det inte sprängts något 2 dagar med en hjulgrävare kostar nog runt 30000 inklusive transport högt räknat, men utan att se hur det såg ut och vad som är klart så är det svårt att veta. Skyffelgubbe är definitivt överkurs för en uppfart.
 
  • Gilla
Rob Kit
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Bestrida fakturan dokumentera och anlita en firma som arbetar med den typen av uppdrag 6 bilar kostar max 35000 beroende på omständigheter så tar det mellan 4 Tim och 2 dagar med en grävare om det är trångt antar att det inte sprängts något 2 dagar med en hjulgrävare kostar nog runt 30000 inklusive transport högt räknat, men utan att se hur det såg ut och vad som är klart så är det svårt att veta. Skyffelgubbe är definitivt överkurs för en uppfart.
Tack,, jodå jag har bestridit. att färdigställa kommer nog att kosta ca 20 till och då är det 20 000 mer än vad jag har budgeterat vilket gör mig riktigt sur och jag funderar på att formellt återkräva pengarna som är inbetalda. Men allt detta kostar energi och tid. Kanske är det bäst att acceptera som en läropeng på 20 tusen.
 
R Rob Kit skrev:
Uppfarten är ca 20 meter lång och 7 meter bred, ca 20% av den hade en jordhög som skulle tas bort (vilket gjordes). Men den var inte plan utan hade en större "vågdal och topp" som skulle jämnas också, därutöver skulle jordhögen användas för att korrigera en oönskad lutning av uppfarten. Allt detta var solklart i arbetsbeskrivningen från mig.
Dom enda "komplikationer" som dök upp var en del mindre och större stenar som grävskopan enkelt flyttade på.

En bekant till mig som bor 20 mil bort och har jobbat som "grovis" under 12 år, han bedömde det som max 50 000 kr (men troligtvis 35-40), därav min budgetering innan jag beställde jobbet.
Detta kostar inte 100 tusen..
Bestrid fakturan
 
F Fredrik J. Rättsakuten skrev:
Så här kan du bestrida fakturan:

Till [Firmanamn],

Jag bestrider härmed faktura nr [xxx] och det belopp som överstiger 50 000 kronor med hänvisning till att någon överenskommelse om högre kostnad aldrig träffats.

Det står klart att arbetet utförts enligt löpande räkning, men det är samtidigt ostridigt att jag från första början upplyste er om att min budget för projektet var 50 000 kr. Denna budgetgräns upprepades också vid flera tillfällen under arbetets gång. Trots detta har ni varken meddelat att ni skulle överskrida budgeten eller inhämtat mitt godkännande för fortsatta arbeten som skulle innebära en fördubbling av kostnaden.


Enligt god avtalsrättslig sed och allmänna kontraktsrättsliga principer, inklusive lojalitetsplikten, åligger det en uppdragstagare att informera sin beställare om att budgeten inte räcker till. Det har inte skett. Er fakturering av ett belopp uppgående till nästan det dubbla, utan någon föregående kommunikation om detta, är därmed att betrakta som oskälig enligt 36 § avtalslagen.

Jag vidhåller därför att min betalning om 50 000 kr utgör skälig ersättning för arbetet, och att eventuella ytterligare krav saknar rättslig grund. Jag är fortsatt öppen för en saklig diskussion om eventuell komplettering eller färdigställande, men jag accepterar inte några nya kostnadsanspråk utan skriftlig överenskommelse.

Med vänliga hälsningar,
Tack för ditt inlägg.
Jag har ännu inte bestämt mig för hur jag skall gå vidare.
Bestridit fakturan gjorde jag redan i Januari, utan att få något som helst svar.
Jag vill såklart ha jobbet slutfört och måste involvera en annan firma för det.
Den "extra" kostnaden avser jag i så fall att kräva det ursprungliga företaget på.
Så går mina tankar just nu.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.