Hej.
Jag beställde ett jobb utan att få ett pris, men däremot upplyste jag om att min budget var 50 000 för jobbet.
När jobbet inte ens var klart så skickar firman en faktura på närmare 100 000 (som jag betalade 50´av).
Detta alltså trots att jag vid flera tillfällen under väg har sagt att det inte får kosta mer än 50´.
Firman har inte sagt något alls under tiden jobbet pågick, men sa att dom skulle göra färdigt till våren.
I början av sommaren frågade jag när dom avser att göra färdigt och fick svaret att "du förstår väl att det inte går för det är mycket arbete", blev illa bemött med personangrepp och inga faktiska argument.

Jag har inget skriftligt på omfattningen av jobbet annat än skisser och anteckningar.
Hur går man vidare ? (naivt jo jag vet)

• Gilla
FruGranit och 1 till
  • Laddar…
Det första steget är att börja ha all kommunikation med företaget skriftligt. Det är således lättare åt flera håll. Sen rekommenderar jag dig att ta kontakt med en konsumentvägledare hos din hemkommun får att få råd hur du på bästa sätt går vidare.

Förstod jag dig rätt att du har betalat hälften av fakturan som var dubbelt så stor mot överenskommet? Har företaget hotat med inkasso eller liknande för resterande del? I så fall bestrider du det kravet tills ni har rett ut allt.

Otroligt oseriöst av ett byggföretag att inte ha öppen dialog om kostnader, förutsättningar osv. Får jag fråga vad det är för jobb du ville ha utfört?

Mvh

Redigerat:
  • Gilla
Andreas Johansson 1981 och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt råd.
Jodå jag "bestred" fakturan och betalade bara 50 000 då detta var vad jag hade budgeterat.
Inser efteråt att jag antagligen inte borde betalat något alls.
Fakturan kom i Januari 2025 och betalades några veckor senare. När jag fick fakturan så ringde jag, skrev sms, mail och ville ha en förklaring. Ingen svarade varefter jag betalade 50´, skrev ett mail till där jag upplyste (igen) att 50 är den enda summa som vi (jag) har pratat om och att jag såg fram emot våren då dom skulle färdigställa. Har inte hört av firman alls sedan December 2024.

Jobbet var inte särskilt omfattande, det var att bredda och utjämna en infart till mitt hus, förbereda för gårdsgrus (gårdsgruset var ej inom uppdraget). Nu är uppfarten breddad, belagd med sk "0-16 grus" men fortfarande lutar den och är det som en "berg och dalbana" att köra på.
Skall kolla med konsumentvägledare om det finns i min kommun (är nyinflyttad sedan 1.5 år).

• Gilla
svgu
  • Laddar…
Finns firman ens kvar??

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Jodå dom finns kvar, har även fått reda på att ägaren har flera konkurser bakom sig och är ökänd på orten.
Tyvärr så var jag inte på min vakt som nyinflyttad, och borde ha undersökt mer.

Det är ett djäkla mörker med dessa "entreprenörer" som kan rensa böcker och starta om på nytt. Svärfar drabbades också en gång, takläggarna gick i putten året efter, då är inte "10-års garanti" värt papperet det är skrivet på. Dåligt utfört jobb rent estetiskt men det läcker inte i alla fall

Jag blev aldrig inblandad i den "upphandlingen"....

• Gilla
swagmeikster21 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en god vän som brukar ringa mig och be om råd kring olika saker som hon behöver ha hantverkshjälp med.. Jag är jäkligt bra på att ge goda råd till henne... Men att sätta mig själv i skiten är jag tydligen ännu bättre på.. Suck..

• Gilla
  • Ledsen
Leiine och 4 till
  • Laddar…
Hur lång är uppfarten? Och hur mycket skulel den breddas? Fanns det några komplikationer med breddningen, typ spräcka bort berg?

Om vi pratar om en normal villainfart på några tiotals meters längd, så låter 100 000 helt orimligt högt för det arbete du beslkriver

• Gilla
patrikols
  • Laddar…
Uppfarten är ca 20 meter lång och 7 meter bred, ca 20% av den hade en jordhög som skulle tas bort (vilket gjordes). Men den var inte plan utan hade en större "vågdal och topp" som skulle jämnas också, därutöver skulle jordhögen användas för att korrigera en oönskad lutning av uppfarten. Allt detta var solklart i arbetsbeskrivningen från mig.
Dom enda "komplikationer" som dök upp var en del mindre och större stenar som grävskopan enkelt flyttade på.

En bekant till mig som bor 20 mil bort och har jobbat som "grovis" under 12 år, han bedömde det som max 50 000 kr (men troligtvis 35-40), därav min budgetering innan jag beställde jobbet.

H hempularen skrev:
Hur lång är uppfarten? Och hur mycket skulel den breddas? Fanns det några komplikationer med breddningen, typ spräcka bort berg?

Om vi pratar om en normal villainfart på några tiotals meters längd, så låter 100 000 helt orimligt högt för det arbete du beslkriver
Skulle breddas ca 2 meter,.

Borde ju vara max en arbetsdag så och borde då krävt 4-500 ton med grus för att bli så dyrt

• Gilla
Rob Kit
  • Laddar…
Problem 1. Är att det finns oseriösa firmor som har inkompetent personal som inte kan räkna.
Problem 2. Är att jag var väldigt naiv.

Hat du bilder på hur det s0g it och hur det blev?

R Rob Kit skrev:
Problem 1. Är att det finns oseriösa firmor som har inkompetent personal som inte kan räkna.
Problem 2. Är att jag var väldigt naiv.
Hur många man har varit på plats, och hur länge höll de på, totalt sett? Har de använt några maskiner?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Hat du bilder på hur det s0g it och hur det blev?
Eftersom jag ev kommer att dra ärendet via jurist så vill jag just nu inte peka ut företaget på social media.
Bilder skulle göra att det skulle bli känt lokalt då jag bor på en liten ort.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.