Hej.
Jag köpte i helgen en kap- och gersåg av typen Bosch PCM 8S på Jula eftersom jag blev så less på att kapa tak och golvlister för hand. Jag förväntade mig nu kliniskt rena snitt men tyvärr är jag inte speciellt nöjd.

Kapar jag en golvlist rakt av och sedan ihop bitarna mot varandra så ser man att kapet inte alls är rakt. På den kapade kanten syns också ojämna spår efter klingan. Jag har kapat listerna stående på högkant så att säga men även om listerna ligger ner tycker jag det blir samma fenomen.

Gör jag något fel eller kan man inte förvänta sig bättre resultat av en grön Bosch med standardklingan?

Bifogar några bilder.

Sen var lasern helt feljusterad. Försökte korrigera detta men det högra inställningshjulet känns stumt även när man lossat låsskruven för lasern. Nån som kan ge något tips på vad som kan vara fel?

• Bosch1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bosch2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
OlofR
  • Laddar…
Jag har sågat lister med en sån med utan större problem.

Däremot håller jag med om att lasern är kass. Det fastnar en massa damm innanför glaset och den går inte att justera tillfredställande. Det blir till att alltid kapa två gånger, först kapa och sedan finkapa någon/några mm.

Sedan är det extremt viktigt att listerna har stöd. Ska du kapa en fyra meters list snyggt måste du ha ett extra stöd i ändan, så att listen inte hänger ner. Dvs listen ska inte ha några inre spänningar när du kapar den.

Med proffsverktygen går det kanske rätt på en gång, jag vet inte eftersom jag saknar erfarenhet.

Dinnan skrev:
...Kapar jag en golvlist rakt av och sedan ihop bitarna mot varandra så ser man att kapet inte alls är rakt. På den kapade kanten syns också ojämna spår efter klingan. Jag har kapat listerna stående på högkant så att säga men även om listerna ligger ner tycker jag det blir samma fenomen.

Gör jag något fel eller kan man inte förvänta sig bättre resultat av en grön Bosch med standardklingan?...
För ganska exakt två år sedan blev jag lika besviken: http://www.byggahus.se/forum/608289-post69.html

1. Som Magnu säger, du måste ha stöd för listen vilket inte alltid är lätt om du kapar dom på högkant eftersom listen inte är plan och sågens stöd är låga närmast klingan. Fundera på om det kan orsaka glipan.

2. Den orena kapet löser du genom att backa igenom träbiten med klingan istället för att köra klingan utifrån och in. Att backa genom träbiten ökar alltid risken för hugg och kast, men på en list är risken noll. Om du ändå inte är nöjd med snittet så finns det ju mer fintandade klingor du kan använda.

Kolla också att sågklingan är vinkelrät mot anhåll/sågbord. Lasern skulle jag inte bekymra mig om, vad ska man ha den till egentligen? Helt onödig.

Angående lasern så verkar den inte gå att justera helt dit man vill ha den. Linjen hamnar typ en mm till vänster om snittet när man har justerat den i botten.
Själv har jag precis växlat upp från PCM 8s till GCM 8s med GTA 3700. Jag har bara provat några snitt än så länge, men den blå är både mindre och stabilare.
Den gröna har däremot gett fullgott resultat hittills, men jag kunde inte motstå ett bra erbjudande...

• Gilla
Dr4co och 1 till
  • Laddar…
Dinnan skrev:
Hej.
Jag köpte i helgen en kap- och gersåg av typen Bosch PCM 8S på Jula eftersom jag blev så less på att kapa tak och golvlister för hand. Jag förväntade mig nu kliniskt rena snitt men tyvärr är jag inte speciellt nöjd.

Kapar jag en golvlist rakt av och sedan ihop bitarna mot varandra så ser man att kapet inte alls är rakt. På den kapade kanten syns också ojämna spår efter klingan. Jag har kapat listerna stående på högkant så att säga men även om listerna ligger ner tycker jag det blir samma fenomen.

Gör jag något fel eller kan man inte förvänta sig bättre resultat av en grön Bosch med standardklingan?

Bifogar några bilder.

Sen var lasern helt feljusterad. Försökte korrigera detta men det högra inställningshjulet känns stumt även när man lossat låsskruven för lasern. Nån som kan ge något tips på vad som kan vara fel?
Håller med om att Lasern är kass! Hel kass, går inte att justera samt att plastskyddet sätter igen och går inte att göra rent efter att man har sågat lite. Trät slungas helt enkelt för hårt mot plasten. Antar att fler har detta problemet eftersom den delen alltid är borta på alla demoex man ser i olika affärer.

Har även fått problem med fjädern som håller upp klingskyddet. Den har helt enkelt gett med sig.

Har varit i kontakt med Bosch om att får köpa en fjäder och nytt plastskydd till lasern. Men ikcke sa nicke. de vill att man köper ett helt nytt klingskydd och en helt ny laser....

Köp inte den här maskinen, ni kan få mycket bättre för samma pengar.

Jag hade en PCM8S ett tag och den sågade jättebra, vinklarna var perfekta utan några justeringar. Lasern vet jag inte, jag slog aldrig ens på den.
Sen sålde jag den maskinen till en kompis som kör den i sin byggfirma, i början på heltid och sen som extrasåg. Funkar fortfarande ypperligt med originalklinga.
Men jag var jättenöjd med den sågen. Min makita jag köpte sen är jättebra, men märker ingen jätteskillnad mot gamla Boschen.

Så dåligt resultat har jag aldrig haft med min Bosch PCM8s. Håller med om att lasern är helt kass, speciellt om man alltid har sågen ute i dagsljus. Då finns det inte en chans att man ska se laserstrålen även om den är ren från damm. En annan sak som är kass med både med lampan och lasern är att de drivs med batteri. Man kommer ju åt strömbrytarna av misstag när man ställer undan maskinen vilket medför att batterierna alltid är slut.

Tune skrev:
Så dåligt resultat har jag aldrig haft med min Bosch PCM8s. Håller med om att lasern är helt kass, speciellt om man alltid har sågen ute i dagsljus. Då finns det inte en chans att man ska se laserstrålen även om den är ren från damm. En annan sak som är kass med både med lampan och lasern är att de drivs med batteri. Man kommer ju åt strömbrytarna av misstag när man ställer undan maskinen vilket medför att batterierna alltid är slut.
Det är fördelen med GCM8, laser/lampa går på nätdrift och blir inte heller blästrade. Fast de syns inte vid dagsljus. Finns det något märke som har mer ljusstark laser?

Tycker den är helt ok för pengarna, använt sågen ganska många timmar. Byggt garage, lagt 100 kvm parkett, 50 kvm altan, listat/foder 118kvm hus och två mindre trappor till entréerna. Den lever ännu och gör efter klingbyte ett bra jobb.

Lasern har jag aldrig använt och den lyser inte genom den blästrade plasten längre

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.