Byggahus.se

Missnöjd/dåligt utförd relining. Företaget skäms...

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej

Min första tråd på forumet. Har läst här under flera år, hoppas på feedback och råd.

Jag har anlitat en firma för att relina mina avloppsrör utav gjutjärn.

Firman skyltar med att dom är ett stort företag, bra försäkringar och utåt sätt verkar dom väldigt seriösa. Relining på bara några dagar, egna hantverkare etc.

Arbetet började en måndag och skulle vara klart onsdag senast torsdag.

Dom har gjort några grova fel, för att nämna några:

Avslutat avluftningen på vinden, hade jag inte kontrollerat detta hade vinden varit fuktskadad och möglig.
    Dom skyller på slarv och skickar ut andra som ska åtgärda det här. De andra säger att dom skäms och blir irriterade på sina kollegor. Det här är en grov tabbe som beror på slöhet och att dom inte bryr sig.

Takpannor/plastdetaljer har dom haft sönder på taket.

De har relinat en vägghängd toalett hela vägen vilket gör att de inte får tillbaka toaletten utan kommer troligtvis behöva riva väggen den sitter på.
    Badrummet är i princip helt nytt sedan något år tillbaka.
    Man ska inte relina plast sådär utan skulle ha slutat där gjutjärnet slutade har andra som sysslar med relining upplyst mig om.

Företaget försökte fixa det och skickade ut en ukrainare som var någon allt i allo, väldigt oklart då han inte pratade svenska vad han egentligen hade för utbildning. Anade oråd när han försökte använda latexfog istället för våtrumssilikon och Täta avlopp med... Påtala det och då sa han "ops wrong" och hämta silikon... Skicka hem honom en stund senare.

De har limmat igen en Rensluckan där man ska kunna spola om det blir stopp.

Misstänker att de har fusk renoverat en gjutjärnsbrunn. Tror att dom endast har målat brunnen med epoxi och inte gjort rent/slipat brunnen innan. Så färgen lär inte sitta som den ska.

Finns massa andra småfel också.

Företaget säger att dom skämms och vill ta ansvar och göra rätt osv.
    Själv blir jag otroligt ledsen och stressad över det här.
    Det jag har sett hittills är dåligt utfört, vet inte ännu hur det ser ut inuti avloppen.

Vad kan jag göra här? Är det bara låta dem försöka rätta till allt?
    Kan säga att det skulle ta 3 dagar och kommer kosta mig över 100t...

• Laddar…
  2. Hällvetet
    Husägare Nivå 6
    Sådär ska det inte se ut!
    Fruktansvärt oproffsigt. Förstår att dom skämms.
    Jag hade krävt en besiktningsman och prisavdrag.
    Dels drar det ut på tiden. Om dom säger att de ska ta 3 dagar och tar 6 dagar är det nog tillräckligt för att häva köpet.
    Varför skickar dom inte en rörmokare för att laga toaletten?

3. M
    Medlem Nivå 2
    Ingen mer som har idéer på hur jag ska gå vidare med detta?

4. B
    Medlem · Nivå 19
    Du berättar för firman att det de har gjort inte är fackmässigt och de måste rätta till allt som är fel och fixa sånt som de har skadat.

5. M
    Medlem Nivå 2
    Absolut men bör jag ta in en besiktningsman? Det kostar säkert ett par tusen men jag kan inte avgöra om arbetet som är utfört är korrekt. Det jag har sett är inget bra hantverk.
    Har ingen lust att betala 100t för något som inte är som det bör.
    Vad har jag för rättigheter och skyldigheter?

6. lärjungen
    Medlem · Nivå 8
    Ser riktigt tråkigt ut. Men tror tyvärr att du måste erbjuda dem möjlighet att rätta till det, även om jag förstår att du kanske inte är så pigg på det och helst skulle vilja ha in en annan firma. Men de skall definitivt göra rätt för sig!

• Laddar…
  7. M
    Medlem Nivå 2
    Jag blir bara så arg mär man skiter i hur slutresultatet blir och försöker mörka grova fel.

8. B
    Medlem · Nivå 19
    Om de säger att allt är bra och att inget behöver göras då tar du in en besiktningsman som gör ett protokoll över alla avvikelser från fackmässigt.

Du har rätt att hålla inne ett belopp som motsvarar vad det kostar att ta in en annan firma för att fixa felen. Läs på om Konsumenttjänstlagen och du kan även kontakta kommunens konsumentvägledare eller Hallå Konsument om du vill känna dig tryggare i vad du gör.

9. M
    Medlem Nivå 2
    Är det något jag måste stå för om det visar sig vara fel?

10. pelle plåttak
    Medlem · Nivå 5
    låt dom åtgärda allting dom själva tycker är fel , sen tar du dit en besiktningsman .
    Och betala inte en krona förrän besiktningsmannen sagt sitt

11. M
    Medlem Nivå 2
    Får bli så! Jag vet tex att det inte kommer gå att fixa toaletten utan att ta ner väggen, man kommer inte kunna komma åt och få det rätt.
    Ska jag acceptera lösningar som "funkar" men inte är fackmannamässigt utfört?

12. pelle plåttak
    Medlem · Nivå 5
    nej

13. Duttarmajster
    Renoverare · Nivå 5
    Nej.

och betala inte en enda krona innan allt är 100% rätt, det enda "vapen" du har är pengarna.

14. B
    Allvetare · Nivå 7
    Svårt att häva ett köp... som inte är ett köp utan en tjänst. Man är skyldig att låta firman se till att åtgärda felen. Att något tar längre tid spelar bara roll om man har vite eller inte. Här finns inget som heter häva köpet. Det hela slutar i förhandlingar med företaget.

• Laddar…
  15. B
    Allvetare · Nivå 7
    Förlåt, men hur kan du veta att det inte går att fixa utan att ta ner väggen?