3 172 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Missljud från luftvärmepumpen, innedel (Bifogad ljud fil)
Hej allihopa!
Har på senaste fått ett missljud från min luftvärmepump, innedelen. Köpte huset i augusti och ägaren innan köpte denna ny ett år innan. Med andra ord är luftvärmepumpen endast cirka 1,5-2 år gammal.
Det är inte alltid den låter som i ljudfilen, men jag upplever att det blir allt oftare och längre och längre perioder.
Någon som känner igen vad det kan vara för knas?
Ljudet på slutet är inte luftvärmepumpen. Min dotter ville tydligen bidra till musikstycket.
https://files.fm/u/vfmuzatbas
Har på senaste fått ett missljud från min luftvärmepump, innedelen. Köpte huset i augusti och ägaren innan köpte denna ny ett år innan. Med andra ord är luftvärmepumpen endast cirka 1,5-2 år gammal.
Det är inte alltid den låter som i ljudfilen, men jag upplever att det blir allt oftare och längre och längre perioder.
Ljudet på slutet är inte luftvärmepumpen. Min dotter ville tydligen bidra till musikstycket.
https://files.fm/u/vfmuzatbas
säger ingentingSparvassursen skrev:
Hej allihopa!
[länk]
vad är det för maskin
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Försök fixa en bättre inspelning. Finns ett "squiky" ljud som låter litet udda, litet annat obestämbart. Generellt, rengör fläkttrumman om den har några år på nacken.
Har du korta rör mellan innerdellen och utedelen, kan de bli ljud som leds in från kompressorn
Det är squikyljudet som är från innerdelen. Kan spela in med en Zoom H4, men det kommer vara samma ljud. Men ordnar gärna en bättre inspelning så kanske du kan identifiera squikyljudet ännu mer.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Nej det behövs ingen mer inspelning för min del. Det skulle kunna bero på att du har någon form av swing-funktion aktiverad, vertikalt och/eller horisontellt. Om du har detta så stäng av den, behövs normalt inte. Bara se till att luftflödet är riktat nedåt ca 45 grader så blir det bra för det mesta.
Klicka här för att svara