På takplåtarna från Lindab vi fått står att de ej får förvaras ute pga eventuella missfärgningar som kan uppkomma pga fukt mellan plåtarna.

Tyvärr så ska vi inte montera dem förrän till våren. De ligger nu på lastpallar under presenning och fortfarande i sitt emballage. De är svarta tp20.

Har någon varit med om missfärgningarna Lindab varnar om?

• Svarta Lindab-takplåtar inplastade och förvarade på lastpallar under en presenning, liggande på gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Chronaus skrev:
På takplåtarna från Lindab vi fått står att de ej får förvaras ute pga eventuella missfärgningar som kan uppkomma pga fukt mellan plåtarna.

Tyvärr så ska vi inte montera dem förrän till våren. De ligger nu på lastpallar under presenning och fortfarande i sitt emballage. De är svarta tp20.

Har någon varit med om missfärgningarna Lindab varnar om?
Om det kommer in vatten mellan plåtarna blir lätt något man brukar kalla "vitrost" det är ett vanligt fenomen.

• Gilla
Chronaus
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Om det kommer in vatten mellan plåtarna blir lätt något man brukar kalla "vitrost" det är ett vanligt fenomen.
Även på svarta plåtar?? Tänker att vitrost hör med galvningen att göra och den är ju under färgen...

C Chronaus skrev:
Även på svarta plåtar?? Tänker att vitrost hör med galvningen att göra och den är ju under färgen...
Ja på alla färger.

Ursäkta mig men hur då? Då måste ju färgen försvinna innan zinken oxiderar?

C Chronaus skrev:
Ursäkta mig men hur då? Då måste ju färgen försvinna innan zinken oxiderar?
Tyvärr kan jag inte förklara hur det går till men eftersom jag sålt plåt i många år så vet jag att det är så.

N Nissegandhi skrev:
Tyvärr kan jag inte förklara hur det går till men eftersom jag sålt plåt i många år så vet jag att det är så.
OK. Och hur stora blemmor pratar vi om och går det att få bort från svart plåt?

C Chronaus skrev:
OK. Och hur stora blemmor pratar vi om och går det att få bort från svart plåt?
Det beror på hur mycket fukt det varit, hur som helst bör man undvika vitrost.

N Nissegandhi skrev:
Det beror på hur mycket fukt det varit, hur som helst bör man undvika vitrost.
Jo jag förstår det, jag kan bara inte hitta en enda bild på hela internet där en lackerad plåt fått vitrost. Så länge det inte regnar på dem bör de ju vara ok i alla fall!

C Chronaus skrev:
Jo jag förstår det, jag kan bara inte hitta en enda bild på hela internet där en lackerad plåt fått vitrost. Så länge det inte regnar på dem bör de ju vara ok i alla fall!
Det räcker att ändarna på bunten blir blöta så suger fukten in kappilärt.

N Nissegandhi skrev:
Det räcker att ändarna på bunten blir blöta så suger fukten in kappilärt.
Ändarna är ju åxå obehandlade, så därifrån lär det kunna bli vitrost

N Nissegandhi skrev:
Det räcker att ändarna på bunten blir blöta så suger fukten in kappil
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det är jag helt med på, tänkte mest hur det skulle kunna bildas vitrost mitt på plåten!

plåtrickard plåtrickard skrev:
Går det att torka bort då?

C Chronaus skrev:
Går det att torka bort då?
Hur bra och praktiskt tycker du det låter?

N Nissegandhi skrev:
Hur bra och praktiskt tycker
N Nissegandhi skrev:
Hur bra och praktiskt tycker du det låter?
Hmmm vad menar du? Att galvaniseringen försämrats eller? Om jag bara behöver torka av plåtarna innan montering är det 100 ggr enklare än att få in dom under tak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.