Hej på er!

Vi har lyckats få fläckar på vår kalksten/ölandssten i köket. Det kommer från drinkar och lite annat (dvs, citron osv). Det är "matta" fläckar, vissa är mer åt det vita hållet och andra är mer bara matta helt enkelt.

Finns det något man kan göra åt detta? Det ser så otroligt trist ut :(

Kalksten bryts ned av syror som t ex citronsyra. Stenen löses upp och försvinner och lämnar en sträv "fläck" efter sig. Det går inte att få tillbaks materialet som frätts bort, men man kan slipa och polera tillbaks ytan. Är det en slipad finish så går man på med våtslippapper i samma finhet som orginalslipningen. Är det en polerad finish så får man slipa och sedan polera. Det är dock inte lätt för en lekman att återställa finishen som en hyggligt kompetent stenfirma levererar med, men det kan gå, beroende på stentyp och ambitionsnivå...

Själv har jag ett stort, ljust kalkstensgolv i större delen av undervåningen och jag fick lära mig massor av bra tips från en gammal tysk stenläggarmästare som min far känner.

Är det fläckar som verkligen färgat in stenen så finns det ett antal knep att ta till. Sten har ju fördelen att det tål en rad ganska aggressiva kemikalier som t ex trä eller plast inte tål. Vet man vad som orsakat inlärningen kan man gå på med lämplig bryggd som spänner alltifrån såpvatten till aceton och ännu värre grejer, beroende på vad man spillt ut. "Värstingen" som jag plockar fram för de riktigt tunga uppdragen, som t ex rödvin som torkat in i stenen är 30% väteperoxid. Finns att köpa/beställa på apotek. 30% väteperoxidlösning är inte jätebilligt (100kr/50ml?!?) och frätande, så se till att hantera det med respekt och gummihandskar. Fördelen med väteperoxid är att det snabbt bryts ned till syrgas och vatten, dvs när det gjort sitt så är det helt ofarligt.

Såg för övrigt "städmästarna" på TV för några månader sedan och där rekommenderade "städexperterna" (och tillika kemiingengören?!?) att man skulle gå på med citron på sitt kalkstensbord för att få bort fläckar!!!!?!??!??!??!!?!!??! OOOOUCH!!!

Redigerat:
  • Gilla
Aks35
  • Laddar…
Aj! Gå på med citron låter inte så bra.

Om man vill "renovera" sin bänkskiva (med eller utan proffs-hjälp) kan man göra det på plats eller behöver man få loss hela skivan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.