Är ditt hus ett av de 400 000 som har för hög radonhalt utan att du vet om det?

Du kan läsa artikeln här: Missa inte att mäta radon

Huset har hög radonhalt OCH jag vet om det. Fläkt är nu monterad och mätning pågår för att se om det ger resultat.

Intressant. Hur högt värde har du och hur kommer det sig att du mätte? Vi har aldrig mätt, men å andra sidan har vi källare på huset så jag tror inte det är någon fara.

Marlen, vad menar du med att det inte är någon fara för ni har källare?

Tack för den frågan Jacon. Jag hade i mitt bakhuvud att jag har läst/hört att man inte behöver vara orolig om man har källare, men det stämmer ju inte alls. Dag satt mäta i mitt hus också.:o

Tidigare kunde man få ut mätresultatet för (andras) hus där radonmätning gjorts, vilket kunde påverka huspriset negativt (vid höga värden). Eftersom det är husägaren själv som placerar ut dosorna finns möjlighet till fusk (om man går i säljtankar). Värt att tänka på för köpare att göra en egen mätning efter att man har tagit huset i besittning och att få med en klausul i köpekontraktet om eventuellt avdrag om den egna mätningen visar högre värden än tidigare mätningar.
Inte minst om man är rökare och/eller har barn är det bra att göra mätningar för att se om något bör åtgärdas.
Jag ska snart skicka in dosorna från andra mätningen sedan vi köpte huset för 13 år sedan. Värdena vid förra mätningen var låga, men ventilationen har ändrats (mekanisk frånluft) så jag vill gärna se om värdena ändrats. Kostnaden för mätningen är försumbar om man slår ut den på t.ex. 10 år.

imported_Benno skrev:
Tidigare kunde man få ut mätresultatet för (andras) hus där radonmätning gjorts, vilket kunde påverka huspriset negativt (vid höga värden). Eftersom det är husägaren själv som placerar ut dosorna finns möjlighet till fusk (om man går i säljtankar). Värt att tänka på för köpare att göra en egen mätning efter att man har tagit huset i besittning och att få med en klausul i köpekontraktet om eventuellt avdrag om den egna mätningen visar högre värden än tidigare mätningar.
Med tanke på den tid en radonmätning tar så lär det ju inte det vara särskilt attraktivt för någon säljare. Fast är det ett svårsålt objekt så kan det ju alltid gå igenom. Angående fusk så har väl även köparen möjlighet att fuska och fixa högre radonvärden. Ifall köparen känner någon med höga radonvärden så kan man ju låta dosorna stå där ett tag. Så fusk kan nog förekomma på båda sidor. Det kan ju även finnas andra enklare sätt att dopa dosorna med radon ifall man är kemikunnig.

lbgu skrev:
Med tanke på den tid en radonmätning tar så lär det ju inte det vara särskilt attraktivt för någon säljare. Fast är det ett svårsålt objekt så kan det ju alltid gå igenom. Angående fusk så har väl även köparen möjlighet att fuska och fixa högre radonvärden. Ifall köparen känner någon med höga radonvärden så kan man ju låta dosorna stå där ett tag. Så fusk kan nog förekomma på båda sidor. Det kan ju även finnas andra enklare sätt att dopa dosorna med radon ifall man är kemikunnig.
Visst är det så men köparen borde ha mindre anledning att vilja fuska. T.ex. om man avtalat om att säljaren bekostar ev. radonsanering.

Marlen Eskilsson skrev:
Intressant. Hur högt värde har du och hur kommer det sig att du mätte? Vi har aldrig mätt, men å andra sidan har vi källare på huset så jag tror inte det är någon fara.
Vi har mätt tidigare och dokumenterat förhöjda värden (beroende på vilka rek man jämför med) kring 330 och sedan länge ligger det sugrör under plattan som jag nu kopplat en fläkt till.

Man brukar ju mäta i de dela av huset man "bor i" vilket man kanske inte gör i källaren, men här har vi samma förhöjda värden i källaren som på bovåningen så sanering är relevant för hela huset.

Många kommuners miljö- och hälsoskyddskontor har ett öppet radonregister, där alla mätningar samlas och där man kan söka på t.ex. fastighetsbeteckning eller adress.
Umeå, Stockholm, Nacka, Danderyd, Täby och Vaxholm är några exempel.

Googla gärna på "Radonregister" eller "Radonsök" + din kommuns namn.
Har de inte ett sökbart register på internet så brukar det alltid gå att fråga och begära ut uppgifter.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.