Hej, Vår lavabo toalettstol har en fläck som jag går bet på. Tyvärr så hade vvs killen redan installerat toastolen och ångerrättstiden utgått . Hade toalettstolen ouppackad i kartong.
Fick 800 spänn i kompensation från Bygghemma, klen tröst. Vad kan det vara? Silikon, lim, missfärgning? Har testat två varianter utan framgång?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Välkommen till forumet!
Har du haft toaletten stående i 3 år?
För det är så länge som du har rätt att reklamera ursprungliga fel. Säljare/tillverkare ska då antingen fixa felet eller byta ut produkten.
Det låter som att Bygghemma har försökt lura dig.
Har du haft toaletten stående i 3 år?
För det är så länge som du har rätt att reklamera ursprungliga fel. Säljare/tillverkare ska då antingen fixa felet eller byta ut produkten.
Det låter som att Bygghemma har försökt lura dig.
Hej!BirgitS skrev:
Köpte den i november. Haft den i kartong sedan dess. Installerades för några veckor sedan. Haft fuktskada i badrummet. Renoveringen har dragit ut på tiden.
Vad kan jag kräva att de ska ordna någon som kommer hem? Eller ska jag själv reklamera och skicka tillbaka, betala typ 700-800 kr i fraktkostnader. Få hem en ny stol. Betala vvs kille som ska avinstallera, installera den nya, bara det kostar väl några tusenlappar.
Nu har jag i alla fall mailat dom och ser vad jag får för respons.BirgitS skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Har du fått 800kr så har du väl accepterat det som kompensation ? Då är det nog ett avslutat ärende för lev. Dom är nog nöjda.
Ja verkligen. Klumpigt av mig. De sa bara att ångerrättstiden hade utgått, ingen info om reklamation. Har ändå mailat den personen nu på bygghemma som jag har kontakt med.S Stefan1972 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det är upp till butiken/tillverkaren att bestämma hur det ska göras men du ska inte betala någon fraktkostnad. Eftersom det är ett ursprungligt fel och produkten aldrig borde ha lämnat fabriken så ska du inte behöva betala något alls.W wicpe skrev:
Om bygghemma trilskas (vanligt) så pröva med att kontakta tillverkaren vilket verkar vara lavabo.dk. De kanske dessutom vet vad det kan vara och hur det går att ta bort därför att det har hänt tidigare.W wicpe skrev:
Jag tror den är till för om man får ränder av något metallföremål eller liknande.W wicpe skrev:
BirgitS skrev:
Det är upp till butiken/tillverkaren att bestämma hur det ska göras men du ska inte betala någon fraktkostnad. Eftersom det är ett ursprungligt fel och produkten aldrig borde ha lämnat fabriken så ska du inte behöva betala något alls.
Om bygghemma trilskas (vanligt) så pröva med att kontakta tillverkaren vilket verkar vara lavabo.dk. De kanske dessutom vet vad det kan vara och hur det går att ta bort därför att det har hänt tidigare.
Jag tror den är till för om man får ränder av något metallföremål eller liknande.
Lavabo.dk det ska vi testa, tack! Ja, jag inväntar svar från Bygghemma.BirgitS skrev:
Det är upp till butiken/tillverkaren att bestämma hur det ska göras men du ska inte betala någon fraktkostnad. Eftersom det är ett ursprungligt fel och produkten aldrig borde ha lämnat fabriken så ska du inte behöva betala något alls.
Om bygghemma trilskas (vanligt) så pröva med att kontakta tillverkaren vilket verkar vara lavabo.dk. De kanske dessutom vet vad det kan vara och hur det går att ta bort därför att det har hänt tidigare.
Jag tror den är till för om man får ränder av något metallföremål eller liknande.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
På bilderna ser det ut som en droppe färg eller en klutt vit silikon som hamnat där på ytan, i så fall borde det vara enkelt att ta bort. Eller är fläcken mer djupgående an vad bilderna visar?
Jag tycker det är mycket märkligt att vvs-killen som monterade toastolen sätter dit den med ett så uppenbart fel. Frågor jag ställer mig: fanns felet redan när den packades upp, eller uppstod det under installationen; berättade installatören om detta fel och hur det skulle hanteras?
Har haft en rörmokare som installerat ett badrum, efter ett tag upptäckte jag en väldigt tunn spricka i toastolen jag själv köpt för ett bra tag sedan innan det blev av med själva installationen. Rörmokaren ordnade med utbyte kostnadsfritt och stod för alla kontakter med tillverkaren, väldigt snyggt skött.
Likadant när jag hade en elektriker som installerade några led-armaturer i taket, en av dessa slutade fungera efter ett tag - elektrikern skötte reklamation och utbyte kostnadsfritt för mig, i det fallet var det elektrikern som hade köpt in armaturen.
Jag tycker det är mycket märkligt att vvs-killen som monterade toastolen sätter dit den med ett så uppenbart fel. Frågor jag ställer mig: fanns felet redan när den packades upp, eller uppstod det under installationen; berättade installatören om detta fel och hur det skulle hanteras?
Har haft en rörmokare som installerat ett badrum, efter ett tag upptäckte jag en väldigt tunn spricka i toastolen jag själv köpt för ett bra tag sedan innan det blev av med själva installationen. Rörmokaren ordnade med utbyte kostnadsfritt och stod för alla kontakter med tillverkaren, väldigt snyggt skött.
Likadant när jag hade en elektriker som installerade några led-armaturer i taket, en av dessa slutade fungera efter ett tag - elektrikern skötte reklamation och utbyte kostnadsfritt för mig, i det fallet var det elektrikern som hade köpt in armaturen.
HejH Harald Blåtumme skrev:På bilderna ser det ut som en droppe färg eller en klutt vit silikon som hamnat där på ytan, i så fall borde det vara enkelt att ta bort. Eller är fläcken mer djupgående an vad bilderna visar?
Svårt att se eller känna om fläcken är mer djupgående, framför allt den "helvita pricken". Det andra är mer ytmässigt. Har testat två produkter, dels för silikon och isopropyöalkohol utan framgång. Har bara haft på, verkat och torkat/gnuggat av. Kanske ska våga mig på och skrapa med något? VVS kilen upptäckte det när han packade upp ur kartongen men informerade inte mig om det utan bara installerade (Badrum med fuktskada, bostadsrätt där vvs killen var en av många hantverkare som "Nova" är huvudman och samordnar).
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Kanske ett långskott men suddgummi kan vara värt att prova, har tagit bort ytliga missfärgningar på porslin med det. Men svårt att säga lämplig metod eller lösningsmedel om man inte vet vad fläcken består av.
Ja, det känns som silikon alt "limaktigt", hårt. Vet det finns på clas olson - "fläcksuddare" tror jag ha hemma. Kan testa det och suddgummi men tveksam. Har mailat lavabo.dk. Inväntar svar därifrån.H Harald Blåtumme skrev:
Tack för engagemang. Lyckades få bort. Suddgummit hjälpte inte men det gav mig uppslag till fläcksuddare. Så en mix av ren alkohol och gnugga så in i helvete gav resultat. Sista två vita
prickarna (hade missfärgning på två ställen" skrapa jag försiktigt med kniv. En mikrogrop kvar men jag överlever.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto