19 503 läst ·
96 svar
20k läst
96 svar
Minskning av förbrukning med vedeldning?
Hej.J JT8 skrev:
Vad innebär denna funktion ?
Har man den på enbart då man eldar eller hela tiden?
Har en 1500 kilos täljstensspis jag eldar morgon och kväll.
/D
Vad har Du för spis?D dyhane skrev:
Har nyss gjort eld i min Tulikivi TKLU 2050. Eldade senast i går. Har inget annat i drift, sedan i höstas.
När det blir kallare smyger jag igång direktelen i garaget på typ 10 grader.
Redigerat:
Troligtvis reagerar inomhusgivaren på hastig temperaturökning. Osäker på om tröskelvärderna inte reagerar på en tullikivi då den buffrar värmenD dyhane skrev:
En täljstensugn är ju rätt "trög" så tänkte ifall man ska ha på fireplaceläget hela tiden? Lvp värmer väl då den understiger inställd temperatur även i fireplace läge?L Liljeros skrev:
Ställ pumpen lite svalt. Typ grundvärme.
Elda sen i förhållande till Utetempen.
Som sagt bara Tulikivin.
- 5 nu. Myseldar lite lätt flera timmar.
Klara sig tills tills i morgon eftermiddag, med en mindre morgonbrasa.
När det blir kallare laddar jag in oftare med ved.
Har en o samma tilluft underifrån, från utsidan av stenfoten.
Stänger bara spjället mellan ugn o skorsten när elden falnat.
Alltid stängt tilluftsspjäll på ugnen.
Elda sen i förhållande till Utetempen.
Som sagt bara Tulikivin.
- 5 nu. Myseldar lite lätt flera timmar.
Klara sig tills tills i morgon eftermiddag, med en mindre morgonbrasa.
När det blir kallare laddar jag in oftare med ved.
Har en o samma tilluft underifrån, från utsidan av stenfoten.
Stänger bara spjället mellan ugn o skorsten när elden falnat.
Alltid stängt tilluftsspjäll på ugnen.
Låter för mig som att läget ska vara på hela tiden för att VPn bara ska värma när det behövs, och annars bara använda fläktläge. Så, har du en annan pump kan du ju göra så manuellt istället. Slå på fläkt-läget när du eldar för att flytta runt luften lite mera.D dyhane skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden