J JT8 skrev:
Hej! Tips är att köpa en pump med ”fireplace mode” som stänger av utedelen när den känner att du eldar och använder endast innedel för att sprida värme. När temp går under börsvärde igen startar den utedelen och värmer som vanligt 👍🏻 Toshiba, Daikin och kanske fler har detta.
Hej.
Vad innebär denna funktion ?
Har man den på enbart då man eldar eller hela tiden?
Har en 1500 kilos täljstensspis jag eldar morgon och kväll.
/D
 
Börsvärde på vedsäckar från Biltema?
 
D dyhane skrev:
Hej.
Vad innebär denna funktion ?
Har man den på enbart då man eldar eller hela tiden?
Har en 1500 kilos täljstensspis jag eldar morgon och kväll.
/D
Vad har Du för spis?

Har nyss gjort eld i min Tulikivi TKLU 2050. Eldade senast i går. Har inget annat i drift, sedan i höstas.
När det blir kallare smyger jag igång direktelen i garaget på typ 10 grader.
 
Redigerat:
D dyhane skrev:
Hej.
Vad innebär denna funktion ?
Har man den på enbart då man eldar eller hela tiden?
Har en 1500 kilos täljstensspis jag eldar morgon och kväll.
/D
Troligtvis reagerar inomhusgivaren på hastig temperaturökning. Osäker på om tröskelvärderna inte reagerar på en tullikivi då den buffrar värmen
 
L Liljeros skrev:
Troligtvis reagerar inomhusgivaren på hastig temperaturökning. Osäker på om tröskelvärderna inte reagerar på en tullikivi då den buffrar värmen
En täljstensugn är ju rätt "trög" så tänkte ifall man ska ha på fireplaceläget hela tiden? Lvp värmer väl då den understiger inställd temperatur även i fireplace läge?
 
Ställ pumpen lite svalt. Typ grundvärme.
Elda sen i förhållande till Utetempen.

Som sagt bara Tulikivin.

- 5 nu. Myseldar lite lätt flera timmar.
Klara sig tills tills i morgon eftermiddag, med en mindre morgonbrasa.

När det blir kallare laddar jag in oftare med ved.
Har en o samma tilluft underifrån, från utsidan av stenfoten.
Stänger bara spjället mellan ugn o skorsten när elden falnat.
Alltid stängt tilluftsspjäll på ugnen.
 
D dyhane skrev:
Hej.
Vad innebär denna funktion ?
Har man den på enbart då man eldar eller hela tiden?
Har en 1500 kilos täljstensspis jag eldar morgon och kväll.
/D
Låter för mig som att läget ska vara på hela tiden för att VPn bara ska värma när det behövs, och annars bara använda fläktläge. Så, har du en annan pump kan du ju göra så manuellt istället. Slå på fläkt-läget när du eldar för att flytta runt luften lite mera.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.