1,7 liter/mil låter lite mycket,hade det varit 1600kg husvagn så ok.

Prova att nästa gång köra på en lägre växel så mer gynnsamt varvtal istället för som nu "segdragning"

HogeN HogeN skrev:
chippa bilen elr byt bil.... men de lilla man kör per år överstiger inte tommgång körning och all extra onödig körning så lite +/- 0 kan tänkas
Bilens styrka är väl helt ok i nuläget, chippad till 325 hästar ungefär, en V70 T5. Det kändes väl lite extra när man märkte att en hel tank gick åt för 5-6 h körning :P hade hoppats att det fanns något smidigt sätt att lösa det på, huvudsakligen via en vinge som jag inte lyckats hitta men då det inte verkar finnas får jag nog lägga ned den tanken.

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
1,7 liter/mil låter lite mycket,hade det varit 1600kg husvagn så ok.

Prova att nästa gång köra på en lägre växel så mer gynnsamt varvtal istället för som nu "segdragning"
Lägre växel kör jag redan på, bilen är relativt lågvarvad men håller mig oftast strax över 2k varv/min. Bilen dricker rätt mycket redan som standard så det är väl därför den kommer upp i den mängden. Men som mitt tidigare inlägg, finns ingen direkt extrautrustning som en vinge eller liknande så får jag nog lägga ned den tanken och köra på som det är :)

• Gilla
Kloge
  • Laddar…
Enklast att sänka hastigheten. Lätt att köra i 90 så att gå ner till 70-75 gör skillnad

• Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Enklast att sänka hastigheten. Lätt att köra i 90 så att gå ner till 70-75 gör skillnad
Ja det får nog bli den spontant bästa lösningen, foten kan ju såklart vara lite tung ibland så får väl träna upp den :P

Bensin/turbo är ingen hitt om man ska dra med högt motstånd.
Jag hade en Mazda 929 med 3 liters V6 på 165 hk. Drog drygt litern till vardags, 1,5 på motorväg med husvagnen efter och farthållaren på 110.
Bekanta ville oxå prova husvagns livet, köpte vagn och en Volvo 945 turbo (fulltryckaren) var väl oxå på runt 160 hk ??
Vi gav oss iväg från Ekerö/Stockholm E4 söder ut sen kväll för en nattlig resa i god fart. Men redan vid Sillekrog blinkade de in på macken, tänkte att de skulle köpa kaffe eller nått, men de åkte upp bredvid pumparna ??
Volvon hade slukat sjuka mängder bensin, 2,2 liter milen !!
Turbon laddade hela tiden i den farten med det motståndet.
Resten av resan till Halmstad gick i 70 :( Då drog Volvon en dl mindre än Mazda.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Patrik V. och 4 till
  • Laddar…
Vagnen din är inte jättestor men det är den kantiga formen som kostar pengar i form av luftmotstånd.
Det enkla receptet är att hålla sig under 80km/h. Skillnaden på förbrukning i 70-80 jämfort med 90-100 är rätt stor.
Ska man dra denna typ av vagn och större kåpsläp eller stor husvagn är det diesel som gäller. För miljön och för plånboken.
Hög växel , mycket gas och låga varv.
En bensinare med turbo kommer dra enorma mängder om man kör så. Där får man lätta på gasen istället.
Automatväxel med converter kan också bli enormt törstiga om det går tungt. Men kanske kan även dessa chippas speciellt för gå mer på lock up än på converter.
Man kan ju ställa frågan till trimfirman.

Takspoiler är en självklarhet på lastbilar där skåpet sticker upp ovanför hyttaket. Det läggs nog i storleksordningen 50 tusen kr på bara den och kanske 100 tusen på spoilers till resten av fordonet för att sänka bränsleförbrukningen.
Men det blir nog väldigt svårt att hitta något till personbil med släp som går att motivera ekonomiskt. Då får man nog experimentera själv med egentillverkat material. Och kunna stå ut med att se rätt udda ut.... nog så viktigt i den värld vi lever i verkar det som.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bensin/turbo är ingen hitt om man ska dra med högt motstånd.
Jag hade en Mazda 929 med 3 liters V6 på 165 hk. Drog drygt litern till vardags, 1,5 på motorväg med husvagnen efter och farthållaren på 110.
Bekanta ville oxå prova husvagns livet, köpte vagn och en Volvo 945 turbo (fulltryckaren) var väl oxå på runt 160 hk ??
Vi gav oss iväg från Ekerö/Stockholm E4 söder ut sen kväll för en nattlig resa i god fart. Men redan vid Sillekrog blinkade de in på macken, tänkte att de skulle köpa kaffe eller nått, men de åkte upp bredvid pumparna ??
Volvon hade slukat sjuka mängder bensin, 2,2 liter milen !!
Turbon laddade hela tiden i den farten med det motståndet.
Resten av resan till Halmstad gick i 70 :( Då drog Volvon en dl mindre än Mazda.
Oj oj, ja det lät ju inte direkt roligt. Neh bilen är väl inte direkt den bästa för att dra tunga släp eller släp med mycket motstånd. Jag får lida ut, vill inte direkt byta bil, gillar den skarpt så som den är i nuläget, lagt ned mycket energi och pengar på den :)

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
T TobyWoby skrev:
lagt ned mycket energi och pengar på den
Se det positiva - Nu får du lägga ner ännu mer pengar på den.

• Gilla
  • Haha
breakman och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Vagnen din är inte jättestor men det är den kantiga formen som kostar pengar i form av luftmotstånd.
Det enkla receptet är att hålla sig under 80km/h. Skillnaden på förbrukning i 70-80 jämfort med 90-100 är rätt stor.
Ska man dra denna typ av vagn och större kåpsläp eller stor husvagn är det diesel som gäller. För miljön och för plånboken.
Hög växel , mycket gas och låga varv.
En bensinare med turbo kommer dra enorma mängder om man kör så. Där får man lätta på gasen istället.
Automatväxel med converter kan också bli enormt törstiga om det går tungt. Men kanske kan även dessa chippas speciellt för gå mer på lock up än på converter.
Man kan ju ställa frågan till trimfirman.

Takspoiler är en självklarhet på lastbilar där skåpet sticker upp ovanför hyttaket. Det läggs nog i storleksordningen 50 tusen kr på bara den och kanske 100 tusen på spoilers till resten av fordonet för att sänka bränsleförbrukningen.
Men det blir nog väldigt svårt att hitta något till personbil med släp som går att motivera ekonomiskt. Då får man nog experimentera själv med egentillverkat material. Och kunna stå ut med att se rätt udda ut.... nog så viktigt i den värld vi lever i verkar det som.
Ja jag får nog ta och tänka lite extra på hastigheten. Vet att jag hade en tendens att ligga kanske ca 90-95 ibland, så nu när denna bil inte är lämpad för dragning av släp så får jag lätta lite på foten :P

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Se det positiva - Nu får du lägga ner ännu mer pengar på den.
Haha precis :D

richardtenggren
Släpet ser ju ändå ut att matcha med den högst aerodynamiska utformningen av en gammal V70 :D

richardtenggren richardtenggren skrev:
Släpet ser ju ändå ut att matcha med den högst aerodynamiska utformningen av en gammal V70 :D
Hehe jo men det gör det! Jag gillar V70 -07 och tidigare modeller, mer kantigt faller mig i smaken bättre :D

T TobyWoby skrev:
Tjena!

Införskaffade mig rätt nyligen en ny Fogelsta Skåpvagn 7300TBR1990.

Allt var fin fint med vagnen men märkte rätt fort hur mycket mer bilen drog i soppa, och ja, efterklok som man är så går det inte direkt ”byta” vagn nu.

Vagnen är rätt hög och sticker upp ca. 60cm ovanför bilen. Dragfordonet är en Volvo V70 T5 -07. Detta skapar stort luftmotstånd.

Min fråga blir helt enkelt, vet ni några bra knep på att minska luftmotståndet och vad det går att få tag på eventuella extrautrustning för detta.

Sett vissa bilder där man satt på en stor glasfiberkåpa fram på släpvagnen som då är böjd för att minska motståndet, men lyckas inte direkt hitta en köpfunktion till detta och lär väl kosta skjortan.

mvh,
Tobbe
https://bigredcaravanparts.com.au/categories/towing-and-car/wind-deflectors.html

Förhoppningsvis hittar du en leverantör närmare dig.

Tycker förbrukningen låter lite märklig faktiskt. Hur fort körde du egentligen?

Jag kör normalt med ett entrepenadsläp på kroken (500kg olastat) och där är den extra förbrukningen kring 10% tror jag. En gång har jag kört lite längre med ett stort kåpsläp (det största som gick att hyra, ståhöjd invändigt). Det var en resa från stockholm till västerås och tillbaka. 500kg lastat cirka. Ej heller där hade jag någon avsevärt ökad förbrukning. Uppskattningsvis körde jag 95-100kph på motorvägen.

jag drar med en A6a med 3liters diesel. Säg att det går 0,65-0,7 liter per mil i den farten normalt och några procent mer med släpen på….

….så ja, hur körde du egentligen? :)

• Älska
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.