Hej alla!

hänger på detta forum väldigt mycket o har fått många värdefulla tips! Tror dock detta är mitt första inlägg där jag ber er om hjälp!

Filmen visar vår gamla rostiga gjutgärnsbrunn i tvättstugan, till brunnen är det ett kopplat rör till spygatten i källartrappan. Eftersom detta rör verkar ligga lite högt i förhållande till vattenlåset så fungerar det som en variant av friskluftsintag. Någon som har någon smart enkel lösning hur jag kan fixa så det slipper dra kallt o lukta illa? Kan det funka att limma dit en böjbar plastbit mot avloppsröret ut mot källartrappan o sätta det i höjd med nuvarande vattennivå?

Är ute efter en quickfix! Så svar om o byta brunnen etc. undanbedes! Tvättstugan ska renoveras inom en femårsperiod så då kommer det lösas på ett bättre och mer permanent sätt. Är medveten om att sådana här kopplingar knappt är tillåtna i dagsläget och att spygatten borde vara kopplad till dagvattnet istället:) men gjort är gjort o har det funkar bra i nästan 50 år kan det väl funka ett litet tag till med några förbättrande åtgärder:)

Beror helt på hur röret från spygatten kommer in i brunnen, syns röret i brunnen så kommer ett talesätt in """ Problem är uppfiningarnas moder """ Så klura på hur du kan få dit något som går ner under ytan i brunnen. Spelar ingen roll vad ta tar, bara resultatet räknas. Sen om det är estetiskt tilltalande är upp till er. Någon patentlösning finns inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.