I vårt fritidshus (från börja. Permanentboende byggt 1948) kryp/torpargrund men utgrävt för matkällare under köket med trapp och dörr på utsidan av gaveln.

Under sommaren midsommar till mitten av september blir det ganska fuktigt i matkällaren och det kondenserar mot innertaket som är av brädor, lite mögelpåvåxt och brädorna är ganska dåliga nu efter snart 80 år. Under brädorna sitter det tjärpapp och sedan Är det 20cm spånissolering och sedan köksgolvet.

Skulle gärna vilja få ner fuktigheten och planerar byta ut brädorna nästa sommar. Golvet i själva matkällaren är jord och lite grus. I rummet innan matkällaren är det gjutet betonggolv och där är det helt torrt och ingen kondens i tak eller dyl. Även krypgrunden är helt torr under resten av huset.

Har i helgen torkat bort vitmögelost med mögeltvätt så nu är det iaf borta (för stunden) har även en torrboll Ståendw där nere.

Men hur bör jag bäst göra framöver ?

Har funderat på följande åtgärd:

* gräva ur lägga åldersbeständiga plast och sedan ett tjock lager grus
* byta de murkna bräderna

Tips och idéer på hur jag bäst gör för att minska funktion mottages. Vi förvarar bara öl i matkällaren så används inte till ngt annat. Skickar med ett gäng bilder på hur den är byggd och status där nere

Öppen källardörr, mörkt inne, betong, vit dörrkarm, dagsljus utanför, skugga på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild tagen från källartrappan
Öppen dörr till källarförråd med hyllor, betong, trä och synliga rör.
Skapa konto

Förmaket och inne till höger ligger matkällaren
Ett rått källarrum med hylla, flaskor, och en taklampa. Obehandlade väggar och golv.
Skapa konto

Ett hörn av ett orenoverat utrymme med rörställning, röd låda, träplankor och betonggolv.
Skapa konto

Golvet som består av jord å grus
Gammalt träbjälklag, lamparmatur, kylbox, texturerad vägg, råa material, interiör, lutande perspektiv.
Skapa konto

Påväxten som fanns innan jag tvättade, som
Ni ser har brädorna sett bättre tider 😄
Väggventil på grovputsad vägg med träbjälkar, skuggspel, rustik känsla.
Skapa konto

Ventilen längst in i matkällaren (ska den vara öppen eller täppas igen?)
Källarutrymme med öppen dörr, industriell lampa, träbjälkar, betongväggar, stenigt golv, hyllor, och några flaskor.
Skapa konto

Bild ut mot entrén till matkällaren
Öppen vit källardörr, grå betongtröskel, träram, grus, och skymt av mörkt utrymme inuti.
Skapa konto

Gjutet golv i förmaket, helt torttt

Trätakbjälkar, gråa murblocksväggar, spår av byggnadsarbete, detaljbild av konstruktion eller renovering.
Skapa konto

Blindbotten i förmaket, torra å fräscha brädor till skillnad mot de i matkällaren Två kalla ölflaskor med gröna halsar och röda kapsyler, framför etikett med falkemblem. Condensation synlig.
Skapa konto

Som ni ser ganska fuktigt (vid +20 ute ligger tempen runt 11-12c i matkällaren)

Snart är sommaren här å jag ska ta itu med detta projekt, ingen som har några tips eller kloka råd hur jag bäst gör?

Jag skulle inte oroat mig särskilt mycket, men det du behöver är att öka ventilationen.
Se till att få cirkulation så att luften kommer ut.
Eller tvärtom, se till att det blir tätt och sätt in en avfuktare

• Gilla
Oldelfato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.