Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Minska fukt i kallförråd

1. D
    Medlem · Östergötland · 55 inlägg

Divvi

Medlem
    Vi har ett kallförråd som står på betongplatta. Panelen sitter direkt på reglarna och det är helt oisolerat. Det är öppet vid takfot förutom "myggnätet". Det kommer bara värmas upp vid behov (för att kunna meka utan tjockvantar...)

Efter att ha läst en massa foruminlägg så verkar det som att man inte ska göra något för att minska fukt. Minst fukt med genomdrag alltså. Stämmer det eller kan man göra någon förbättring för att minska fukten utan luftavfuktare?

Jag hade tänkte att man kunde isolera väggarna iaf med luftspalt, vindpapp, isolering och skiva för att få behålla något av värmen när värmefläkten är igång. Gör det någon nytta mot fukt eller måste även tak och golv isoleras då? Vad jag har förstått så ska man inte ha någon plast som fuktspärr.

Kan man säga att någon del (betonggolvet el väggarna) släpper in mer fukt än andra så att isolering där gör mer nytta? Jag vill kosta på det så lite som möjligt, men ändå slippa rostiga verktyg och kunna ha kartonger utan att innehållet (typ böcker) förstörs...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.