Hej!

Jag har tagit bort en gammal dörrkarm i källaren, hålet är nu 88cm och vår tanke är att sätta in en 8*20 karm.

Hur ska jag fylla ut glappen till karmen från lättbetongväggen?

1. Slå bort halvblocken i befintlig vägg och ersätta med rivda block för att få rätt bredd? Problemet är att det är 15mm murbruk i mellan och det verkar inte finnas till lättbetong idag? j
Kan jag använda något murbruk?

2. Stapla 70mm lecablock och limma dem emot med PU700 mot lättbetongen?

3. Riva kvarvarande vägg och bygga upp allt med lecablock?
(Mest jobb)

Tacksam för er hjälp

• Borttagen dörrkarm i källare med synlig lättbetongvägg och rörinstallationer i bakgrunden, murbruk och block på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ett 88 cm brett hål får du nästan in en 9*20 karm. Kan det vara ett alternativ? Det är kanske lättare att ta bort ett par cm till istället för att bygga upp tänker jag.

Du får alltså en glipa på 40mm på var sida karmen. Jag hade gjort klotsar som var lika djupa som karmen samt 30-35mm breda. Limmat och skruvat fast dessa där jag tänkt fästa in med karmskruv. Sen borrat 14mm hål rakt igenom och dragit fast karmen med 140mm karmskruv. 4st per sida. Sen hade jag satt 69mm foder runt om, salat på en sida om det behövs.
Du behöver såklart borra i lättbetongen och sätta plugg. 8mm är nog lämpligt.

Tack! Jag kom på det nu när jag tittade en extra gång hur jag ska göra. Jag har dörrhål på båda sidorna så jag river mellanväggen med och köra leca så jag får rätt dörrhål med rätt bredd utan risken att lättbetongen spricker med för långa skruv.

Tack för input!

B
https://www.bauhaus.se/lattbetong-plattor-75x400x600mm

Såga längs med så får du 75mm breda klossar som du limmar fast not befintlig vägg med lämpligt konstruktionslim. Eller lågalkaliakt bruk om du ska vara nogrann och följa tillverkarens rekm Så sätter du det på ena sidan, så är dörrhålet plötsligt ca 80cm.

Jag skulle använt mig av riktigt långa skruvar sedan för att fästa karmen, gäller ha rätt skruv och lång skruv i lättbetong är min erfarenhet.

• Gilla
KimLarsson
  • Laddar…
Gör hålet lite större, sätt in en 90-dörr, gör en gjutning så du har något att skruva karmen i. Lite mer jobb, mycket stabilare.

517268-4e31e7d84798392b55996855802ccb6d.jpg

MathiasS MathiasS skrev:
Gör hålet lite större, sätt in en 90-dörr, gör en gjutning så du har något att skruva karmen i. Lite mer jobb, mycket stabilare.

[bild]
Tack, hur fyller du formen, expanderbetong?

Jag skulle ”bara” bredda ett dörrhål lite men det visade sig att lite utanför var det en generalskarv i teglet efter någon ombyggnad så hålet blev bra mycket bredare. Men en lagom tjock planka skruvades fast sedan gick det bra att sätta in dörren.
Protte

KimLarsson KimLarsson skrev:
Tack, hur fyller du formen, expanderbetong?
Använder vanlig grovbetong. Har sidorna på formen på plats men bygger det som är "bredvid karmen" i dörrhålet vartefter man fyllt på. Peta i och knacka på formen så flyter det ut fint.

MathiasS MathiasS skrev:
Använder vanlig grovbetong. Har sidorna på formen på plats men bygger det som är "bredvid karmen" i dörrhålet vartefter man fyllt på. Peta i och knacka på formen så flyter det ut fint.
Bra tips, jag kör på detta, så slipper man problemet med smulig betong.
Tack alla!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.