1 477 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Minidosor?
Elko har en minidosa för borrhål 50 mm: https://www.elko.se/getfile.php/1386739/Filer/Kataloger Broschyrer Nyhetsblad/Minidosa Lampett.pdf
Finns det inte ännu mindre dosor? Jag skulle bara behöva en stos åt vardera håll. Sedan har dessa ett tråkigt pris kring 80 kr också. Men det kan jag leva med.
Finns det inte ännu mindre dosor? Jag skulle bara behöva en stos åt vardera håll. Sedan har dessa ett tråkigt pris kring 80 kr också. Men det kan jag leva med.
I väntan på svar från TS flikar jag in att jag faktiskt kollade på just denna Elko-dosa härom veckan.tommib skrev:
Användningsfallen är väl just det som står i produktbeskrivningen - lampetter, kopplingspunkter för ex vis magnetkontakter, larmsensorer, högtalaranläggningar mm. Eller för inkoppling av handdukstorkar, element mm.
Alltså där man bara behöver ett diskret utlopp.
Tycker grundtanken är helt rätt, men tycker inte att de har tänkt riktigt hela vägen fram. Locket är inte särskilt diskret och ser ut att sakna genomföring, och jag har svårt att se hur den är tänkt att användas för t.ex. en lampett på ett snyggt sätt?
Långsamt svar från TS! Men exakt så. Om man bara vill komma ut till en fast inkoppling av lampor och dyligt utan att ha en stor klumpig dosa/doslock/uttag utan bara en liten diskret kopp. Eller om takan är monterad i taket. Men man vill göra det på en och samma slang som sen fortsätter vidare till nästa lampa, med överkoppling.
Då kan man sy vidare med en till slang, så att man har två slangar. Som kommer ut bredvid varandra.
Ev kan det vara bättre att dra från en central dosa till alla punkter. Det beror på hur det ser ut och vad chansen är att man vill ta bort en enstaka armatur någon gång.
Ev kan det vara bättre att dra från en central dosa till alla punkter. Det beror på hur det ser ut och vad chansen är att man vill ta bort en enstaka armatur någon gång.
absolut, det kan man. Men då har man aldrig möjligheten att plocka bort en lampa på vägen utan att sätta en utanpåliggande dosa som sköter vidarekopplingen. Fanns det minidosor som var riktigt små kunde man haft ett riktigt litet och elegant doslock som gömmer det.tommib skrev:
Eller ännu bättre, när man tänker att man kanske vill ha en lampa på ett ställe i framtiden, så skulle man kunna sätta några extra sådana dosor med små oskyldiga lock på.
Har man två slangar som kommer ut måste kopplingen ske utanför.
Justja, angående detta. Den lösningen har jag också gjort tidigare. Väldigt bra i vissa sammanhang. Men när det blir många lampor blir det enorma mängder slang som ska in i samma kopplingspunkt, så får man ha nåt skåp eller ett helt gäng kopplingsdosor bredvid varandra osv. Osnitsigt i jämförelse med det jag beskriver ovan, tycker jag.tommib skrev:
Klicka här för att svara