Syren kan också vara ett bra alternativ, flera arter som inte ger rotsskott. Men man får nog räkna med att köpa ett ganska stort träd för att få skugga snart.

Andra alternativ är som nämnts japanskt körsbär som inte brukat sticka så snabbt, Päron på kvittenrot blir inte stort. Prydnadsapel. Surskörbär är också låga och är vacka under blomning och fruktsättning,

Det är ju dock så med de flesta träd och buskar, de svagväxande som inte blir höga brukar växa långsamt.

• Gilla
Julistormen
  • Laddar…
Japansk lönn blir kanske 5 meter, men det tar många, många år i såna fall. Och det är om de står lite skuggigt och sträcker på sig, står de soligt så växer de ännu långsammare på höjden.

Flera tidigare har tipsat om Ullungsrönnen och de är helt perfekta. De första träden, som hämtades direkt från den där ön utanför Korea, står planterade utanför Botaniska i Göteborg och är ungefär fem meter höga, kanske sex. De såddes på 70-talet så de har nog växt färdigt. I en trädgård med gott om jord blir de förmodligen något större och mer omfångsrika dock. Men finessen är att de växer fort i början så man behöver inte vänta tjugo år på skugga.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Slår gärna ett slag för hassel, eftersom jag är löjligt förtjust i den av nån anledning.

Blir ju lagom hög, och breder ut sig till en yvig buske som ger bra insynskydd.

Ja, hassel är väldigt trevliga buskar. Om man vill kan man ju välja någon av de framtagna sorterna med stora nötter, så får man något gott att äta också.

Kalle B Kalle B skrev:
Ja, hassel är väldigt trevliga buskar. Om man vill kan man ju välja någon av de framtagna sorterna med stora nötter, så får man något gott att äta också.
Dock kan hassel, i god jord, blir ganska så stora, betydligt större än äppelträd brukar bli ex.

Satsuki
Tänker praktiskt och vill påminna om att ett träd dom står nära ett hus kommer förr eller senare börja slå i huset, tex skrapa i hängrännor eller liknande. Sannolikt vill man undvika det….

Därmed inte sagt att man ska undvika träd, bara att man ska tänka på vad man väljer och var man planterar det…. Och att inte glömma att många träd växer långsamt medan vissa växer fort. Det är ingen mening med att plantera att träd som är ”lagom” 1-2 år och sedan blir för stort….

Jag gjorde en lista på träd med ungefär de egenskaperna du söker för zon 1 för ca 1 år sedan. Ska se om jag hittar den (y)

• Gilla
Julistormen
  • Laddar…
Det är inte heller fel att välja en sort som, när många år förflutit, går att tukta på bredden utan att trädet ser misshandlat ut. 3,5 m från fasad är inte så mycket.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Satsuki KristinaRT skrev:
Tänker praktiskt och vill påminna om att ett träd dom står nära ett hus kommer förr eller senare börja slå i huset, tex skrapa i hängrännor eller liknande. Sannolikt vill man undvika det….

Därmed inte sagt att man ska undvika träd, bara att man ska tänka på vad man väljer och var man planterar det…. Och att inte glömma att många träd växer långsamt medan vissa växer fort. Det är ingen mening med att plantera att träd som är ”lagom” 1-2 år och sedan blir för stort….

Jag gjorde en lista på träd med ungefär de egenskaperna du söker för zon 1 för ca 1 år sedan. Ska se om jag hittar den (y)
Hittade den…

Sorbus aucuparia Väståker
Sorbus ullungensis
Sorbus incana
Crataegus x media
Malus floribunda
Malus tschonoskilj
Acer griserum
Acer negrundo (tex flamingo?)
Acer pensylvanicum
Gingko biloba
Liquidamber styracuflua
Mackia amurensis

Obs vissa är stora träd på andra ställen på jorden, men håller sig mindre i Sverige.

Lustan kommer från de förslag jag gav kommunen på träd som passade bättre än en parklind som planterats precis utanför vår tomtgräns av kommunen…. Hittills har de bara tagit ner linden, men vi hoppas på stubbfräsning och nyplantering i höst.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Tack för många bra tips ska kolla igenom ikväll!

Hittade den…

Sorbus ullungensis
Sorbus incana
Crataegus x media
Malus floribunda
Malus tschonoskilj
Acer griserum
Acer pensylvanicum
Gingko biloba
Liquidamber styracuflua
Mackia amurensis

Obs vissa är stora träd på andra ställen på jorden, men håller sig mindre i Sverige.

Lustan kommer från de förslag jag gav kommunen på träd som passade bättre än en parklind som planterats precis utanför vår tomtgräns av kommunen…. Hittills har de bara tagit ner linden, men vi hoppas på stubbfräsning och nyplantering i höst.
Maachia amurensis har jag testat 3 ggr. Det är ett underbart träd men är svår att få att överleva. Det första blev 10 år, det andra 3 år och det tredje 5 år. I samtliga fall ruttnande roten av någon underlig anledning. Ett träd som bara planteras där man inte är beroende av det, bland andra träd!

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Maachia amurensis har jag testat 3 ggr. Det är ett underbart träd men är svår att få att överleva. Det första blev 10 år, det andra 3 år och det tredje 5 år. I samtliga fall ruttnande roten av någon underlig anledning. Ett träd som bara planteras där man inte är beroende av det, bland andra träd!
Jag har ett litet exemplar här som nu efter en väldig massa år ser ut att komma bra. Men det varit ett helsike att etablera. Knepigt träd verkar det som. Kan vara att jag odlar på lera i mycket frostlänt läge i zon 3.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Satsuki
yonna yonna skrev:
Enligt den informationen jag hittade trivs de inte på för fuktig och kall mark, tänker att det kanske är pga att rötterna har lätt att ruttna?
I mitt fall skulle trädet placeras i lätt jord, väldränerat (i slänt) och söderläge. Blir ju så klart en annan sak i annat läge…

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
I mitt fall skulle trädet placeras i lätt jord, väldränerat (i slänt) och söderläge. Blir ju så klart en annan sak i annat läge…
Precis så. I nuvarande trädgård med sandjord, sluttning och södersol funkade det inte heller. De första åren gick fint och sedan bara dog det. Det är ett känt svårt träd så bör bara rekommenderas till oss freeks;).

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Hittade den…

Sorbus ullungensis
Sorbus incana
Crataegus x media
Malus floribunda
Malus tschonoskilj
Acer griserum
Acer pensylvanicum
Gingko biloba
Liquidamber styracuflua
Mackia amurensis

Tack igen för alla förslag, fastnade extra för Sorbus ullungensis, men på många sidor står det >8 meter? Det känns lite väl högt, eller kan man på ett enkelt sätt hålla nere höjden till säg 4 meter? (OBS nybörjare)

K
Ingen har föreslagit Platanen Alphens Globe. Ett fantastiskt snabbväxande träd med stora skuggande löv. Kräver en del arbete för att få klotformat men får en vacker krona om man inte gör något.

Rönnarna blir aldrig lika täta och växer mest uppåt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.