Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Fast polermaskinerna har batteri idag ;)
Ja, vissa maskiner har det men det finns anledningar till att det ännu inte slagit igenom.

• Gilla
Beppo
  • Laddar…
Tom plats efter ett gammalt garage med betongplatta framför ett brun-vitt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Igår var det dags att köra resterna av det gamla garaget till tippen. Var lite orolig för vikten efter förra veckans ösregn, så hade ställt in mig på många rundor till tippen. Blev dock förvånad när det räckte med 3 rundor. Arbetet underlättades mycket av att vi hade sågat ner materialet till lämplig storlek samt att jag såklart fick ypperlig hjälp.

Nästa steg blir att bila upp plattan. Inväntar lite bättre väder till det.
Två personer och ett barn som flyttar hopkapade trädelar framför en släpvagn och en söndertagen svart asfaltyta.
Skapa konto

Skall du ändå ha dit maskin för att gräva för grunden så lyfter den plattan på några minuter så kan du spara dig det jobbet.

B Beppo skrev:
Skall du ändå ha dit maskin för att gräva för grunden så lyfter den plattan på några minuter så kan du spara dig det jobbet.
Tack. Ja, jag fick dock ett väldigt pris för att ta hand om den via grävaren tyckte jag. Därav att jag gör det själv. Jobbar du inom området?

Så grävaren ville att du skulle lösa det?

Jag är inte i branschen men har gjort samma resa som du. Grävaren knackade till plattan med skopan några gånger och skrapade upp resterna på ett dumpersflak ihop med asfalten från den gamla uppfarten och iväg till deponi så var det borta.

Tog väll typ 1h för alltihop.

B Beppo skrev:
Så grävaren ville att du skulle lösa det?

Jag är inte i branschen men har gjort samma resa som du. Grävaren knackade till plattan med skopan några gånger och skrapade upp resterna på ett dumpersflak ihop med asfalten från den gamla uppfarten och iväg till deponi så var det borta.

Tog väll typ 1h för alltihop.
Nja. Vill o vill. Men han vill ha 20 tkr för det. Tycker det känns saftigt. Borde som du säger inte ta många min extra.

Hoppla. Ja det var rätt saftigt. Det är iofs. kostnad för deponi för företag. Vet inte hur det är för privatpersoner men kolla upp det så du inte får en överraskning.

B Beppo skrev:
Hoppla. Ja det var rätt saftigt. Det är iofs. kostnad för deponi för företag. Vet inte hur det är för privatpersoner men kolla upp det så du inte får en överraskning.
Ja. Det beror på hur jag gör. Om jag ber typ Sita ställa ut container kommer det kosta mig runt 5 tkr. Lärkan det själv via släp så ingen kostnad mer än hyra släp. Men skulle bli för många resor till tippen för att det skulle vara värt det tror jag.

Ställ dit en container när grävaren kommer?

• Gilla
martyj85
  • Laddar…
Ja, det är faktiskt en idé. Ska stämma av med grävaren. Tack.

Nu är vi igång på lite mer allvar. Insåg jag inte postat så mycket. Men tack vare era tips så ordnade jag ett eget flak. Grävaren fixade sen plattan istället för att jag skulle bila själv. Tur var väl det för under den första betongplattan låg ytterligare en.....

• Grävmaskin som förbereder mark för anläggningsarbete med synlig betong och grävt område.
    Skapa konto
  • Gilla
Emil Svensson
  • Laddar…
Dubbelt upp, "grattis"

• Gilla
martyj85
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Dubbelt upp, "grattis"
haha. Inget att skämta om ;)

Dåså. Plattorna är nu borta. En av anledningarna till att vi väljer att göra om garaget helt från grunden är att plattan hade satt sig och lutade kraftigt i Sidled. Visade sig när vi fått bort båda plattorna att underarbetet var mer eller mindre obefintligt. Matjord och sand, ingen makadam och ingen dränering. Nu har det hela gjorts på rätt sätt så förhoppningsvis slipper vi nya problem. skickar med några bilder från färdig yta. Imorgon ska jag börja med utplacering av element. Uppgrävd yta där betongplattorna har tagits bort, visar matjord och sand, inget underarbete.
Skapa konto
Grävmaskin som tar bort plattor och jord vid renovering av garagets grund där underarbetet varit otillräckligt.
Skapa konto
Nygrusad yta vid renoverat garage med grävmaskin och byggmaterial synligt.
Skapa konto
Visa bilaga 393960

• Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Berätta gärna vad du har fyllt på med för material och tjocklek. Makadam och dränerande skikt? Markduk?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.