1 425 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Mindre fall åt fel håll ?
Hej, jag har en liten fundering på kommande avlopp till gästtoaletten. När vi renoverade köket så förberedde jag avlopp till denna som går under hjärtväggen i huset in till rummet brevid. Pga dimension på avloppsrör samt utrymme under hjärtväggen blev det ett litet bakfall på detta rör men gissade på att detta ändå fungerar då det var en så kort bit (mindre än en meter). Nu har vi dock funderat om lite och vill dra detta rör vidare ca 2,5-3 meter till och detta då skarvat med en dubbelmuff. Den längre delen kan jag justera fallet på precis som jag vill.
Vattnet kommer alltså transporteras med korrekt fall i ca 2,5-3 meter där röret sedan går ca 1 meter med en aning bakfall. Kommer det fungera eller är det helt förkastligt ?
Vattnet kommer alltså transporteras med korrekt fall i ca 2,5-3 meter där röret sedan går ca 1 meter med en aning bakfall. Kommer det fungera eller är det helt förkastligt ?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag hade 32 meter med rätt fall och sista metern med bakfall, men det var mera typ 10 cm bakfall så det funkade inte.
Man kan alltid hoppas att det kommer en rejäl skvätt som sköljer rent.
Är det många cm?
Protte
Man kan alltid hoppas att det kommer en rejäl skvätt som sköljer rent.
Är det många cm?
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag skulle inte.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Man kan ju sätta rensrör i samband med fortsättningen så kan man åtgärda när det blir problem.
Protte
Protte
Klicka här för att svara