5 982 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Mina sista köksfunderingar ...
Vi har ju diskuterat extradiskho i en annan tråd som jag kommenterat. Men nu när jag ser din planlösning så tycker jag att du inte behöver en extra ho alls. Tvärtom tror jag den bara kommer att vara ivägen, specielltdär i hörnan och på övriga halvön skulle den bara vara ivägen.
Jag skulle använda halvön som en komplementerande beredningsyta. Och framförallt en bänk där man ställer ifrån sig varma saker från ugnen, bullarna på jäsning, kokboken som ligger öppen med receptet (kokböcker skulle vara utmärkt att ställa mot väggen där du planerat för extrahon) och dessutom som en mellanstation på väg uti vardagsrummet. Att ha halvön som ett buffébord är självklart,både för söndagsfrukosten och julbordet.
Vet att extraho är populärt just nu, men jag kan inte se riktigt vad du skulle vinna med att ha en sådan.
Diskmaskinen är på fel ställe,framför allt om man är högerhänt. Är man högerhänt vill man stå på vänster sida av diskmaskinen och plocka i och ur. Dessutom är det allra mest praktiska om man kommer åt diskmaskinen från båda hållen. Sen förstår jag inte hur man skall kunna nå och ställain något i skåpet ovanför med diskmaskinslocket utfällt. Man måste förmodligen ställa upp allt på bänken, stänga luckan och sedan ställa in i skåpet. Jag skulle satt diskmaskinen till höger om diskhon.
Tycker precis som prototypen att antalet skåp är något i underkant, framförallt saknas utrymme för lite större saker som 10-literskastrull, maskiner mm. Tänkte också skriva att jag tyckte skafferidelen var lite liten om man gillar att laga mat och baka, men sen såg jag "wokmix" (va fasiken är det? )och tänker att det är istället för att ha sesamolja, japansk och kinesisk olja, jordnötsolja, teriyakisås, svart bönsås, olika chilisåser,currypastor mm mm som onekligen tar plats och som man kanske inte använder varje dag.
Jag skulle använda halvön som en komplementerande beredningsyta. Och framförallt en bänk där man ställer ifrån sig varma saker från ugnen, bullarna på jäsning, kokboken som ligger öppen med receptet (kokböcker skulle vara utmärkt att ställa mot väggen där du planerat för extrahon) och dessutom som en mellanstation på väg uti vardagsrummet. Att ha halvön som ett buffébord är självklart,både för söndagsfrukosten och julbordet.
Vet att extraho är populärt just nu, men jag kan inte se riktigt vad du skulle vinna med att ha en sådan.
Diskmaskinen är på fel ställe,framför allt om man är högerhänt. Är man högerhänt vill man stå på vänster sida av diskmaskinen och plocka i och ur. Dessutom är det allra mest praktiska om man kommer åt diskmaskinen från båda hållen. Sen förstår jag inte hur man skall kunna nå och ställain något i skåpet ovanför med diskmaskinslocket utfällt. Man måste förmodligen ställa upp allt på bänken, stänga luckan och sedan ställa in i skåpet. Jag skulle satt diskmaskinen till höger om diskhon.
Tycker precis som prototypen att antalet skåp är något i underkant, framförallt saknas utrymme för lite större saker som 10-literskastrull, maskiner mm. Tänkte också skriva att jag tyckte skafferidelen var lite liten om man gillar att laga mat och baka, men sen såg jag "wokmix" (va fasiken är det? )och tänker att det är istället för att ha sesamolja, japansk och kinesisk olja, jordnötsolja, teriyakisås, svart bönsås, olika chilisåser,currypastor mm mm som onekligen tar plats och som man kanske inte använder varje dag.
Du skulle kunna byta kylen och frysen mot en kombinerad 90 cm bred kyl/frys, skippa rullhurtsen och på det viset få in ett skåp till med plats för mikro, varmluft och förvaring. Då får du även plats för ett grytskåp till under hällen.Mikael_L skrev:
Inte en budgetlösning dock.
Ett 40-skafferi räcker gott och väl. Jag är väldigt matlagningsintresserad så vi har en hel del i skafferiet. Det är inte optimerat med tanke på avståndet mellan lådorna i och med att jag måttade efter mina älskade Havrefras (oslagbar frukost om man är hantverkare) eftersom jag inte visste var jag ville ha dom när lådorna skruvades på plats. Optimerar man utrymmet mellan lådorna så får man plats med minst en låda till.
Känns som vi får plats med mer i skafferiet nu än i gamla köket där vi hade ett 60-skåp med hyllplan.
Känns som vi får plats med mer i skafferiet nu än i gamla köket där vi hade ett 60-skåp med hyllplan.
Du har inte gjort bort dig, vare sig här eller IRL ...prototypen skrev:
Jo, jag inser nog det, allt mer (se även mitt förra inlägg), att en 40-modul inte kommer räcka till.
Då är frågan om det får bli kastruller i 7 + en del i 5 (eller 9), eller alla grytor i t.ex. 5.
Fråga:
Hur långt räcker ett 3-lådors skåp i 60-bredd för grytor och stekpannor?
(Idag ryms det näääästan i ett 40 grytskåp)
prototypen skrev:
Ja passbitar på 2-4 cm ska det givetvis vara. Måttet i ritningen har inte med detta. Ritningen är snodd från bygglovsunderlaget, då detta inte kändes så noga.byggankan skrev:
Men det gäller också att tänka på vad man har i lådorna, som byggankan skriver.
Självklart, jag faller aldrig för några dumma nymodigheter.prototypen skrev:
Jamen sådär mycket saker är det ju inte ... tänkte jag skriva ...Men sedan, var ska du förvara durkslag, lunchburkar, servetter, tändstickor, matreceptpärmarna, uppläggningsfat, matberedningsbunkar, salladsskålar, ljuslyktor, matberedare, köksmaskin, brödkaveln, bärkassar, skärbrädor, potatispressen, pannunderlägg, brödrosten,pajformar, sockerkaksformar,hushållsvågarna, gräddvispen, mixern, farmors finbestick, och ärvda tallrikar, rivjärnet, gratängformar, behöver jag skriva mer?
Men faktiskt, det mesta du räknade upp har vi ...
Jag räknade ihop lite volym här.
Nuvarande kök har: 1456 liter skåputrymme, varav 1092 som bänkskåp och 364 som överskåp
Det nya har 2352 liter skåputrymme, varav 1596 som bänkskåp och 252 som överskåp och 504 som högskåp (skafferiet).
Då har jag inte räknat med skåpen över kyl/frys i något av köken.
900 liter extra bör kännas bra. Det ryms "nästan" nu och funkar "nästan" nu. Dvs vi lever med vårt nuvarande kök men det känns aningens överfyllt. :|
Ja det går ju inte. Vi har fönster, spisfläkt och sen köksö ivägen. Kanske ett 40cm skåp till.Du BEHÖVER överskåp hela vägen.
Vi bytte kök för att få bort något så futtigt som passbitar mellan överskåpen för att kunna utnyttja utrymmet till 100%, även att 2 skåp blev ett för att minska på kvantiseringen och få bort utrymmet av mellanväggarna.
Det är inte bara 4 koppar, 4 glas,4 tallrikar, ni kommer att dra på er så mycket annat också.
I all välmening.
Ja det blir en heltäckande rostfri diskbänk. Det är bara Ikeas program som endast vill rita in IKEA-produkter.Sedan har du väl en såndär chick infälld diskho, en bekant tröttnade på att alltid stå i vatten när sköljda grönsaker skulle skäras och vattnet hela tiden rann över kanten. De bytte till en klassisk rostfri med kant. Har du dessutom otur så läcker det in vatten och förstör skivan, finns en tråd om detta. Har du stenskiva så klarar det sig.
Vi behöll vår linnemönstrade rostfria från 79.
Protte
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Men så bra då. (rostfridiskbänkl)
Protte
Protte
Precis alla användningsområden av halvön du nämner är de jag själv ser framför mig. d^_^bHemmakatten skrev:Vi har ju diskuterat extradiskho i en annan tråd som jag kommenterat. Men nu när jag ser din planlösning så tycker jag att du inte behöver en extra ho alls. Tvärtom tror jag den bara kommer att vara ivägen, specielltdär i hörnan och på övriga halvön skulle den bara vara ivägen.
(Fast jag har inte funderat på att ställa böckerna på bänkskivan, dom tänkte jag försöka få på en hylla någonstans, kanske "bakom" matbordet.)
Men nyttan med hon, som jag tänker mig är:
Närmare till en liten skvätt vatten när man håller på vid spisen.
Bra med vatten och vask när man står och matbereder på halvön (t.ex. skölja grönsaker). Särskilt om någon hjälper till från andra sidan.
Skönt att ha nära tillgång vatten både från v-rummet och uteplatsen där utanför.
Ja, det känns helt logiskt det du skriver.Diskmaskinen är på fel ställe,framför allt om man är högerhänt. Är man högerhänt vill man stå på vänster sida av diskmaskinen och plocka i och ur. Dessutom är det allra mest praktiska om man kommer åt diskmaskinen från båda hållen. Sen förstår jag inte hur man skall kunna nå och ställain något i skåpet ovanför med diskmaskinslocket utfällt. Man måste förmodligen ställa upp allt på bänken, stänga luckan och sedan ställa in i skåpet. Jag skulle satt diskmaskinen till höger om diskhon.
Tjejen har läst detta och meddelat att nu funderar hon på det. :O Så beslut kommer väl snart.
Att flytta diskmaskinen till andra sidan är visserligen plättlätt, men det kommer förfula den fina raden med likadana köksluckor lite. Eller så får vi hiva vår diskmaskin och köpa sån man sätter front på.
Men jag håller i vilket fall fullständigt med dig om att funktionsmässigt bör det bli bättre.
Kombinationen vask och bänkskiva i trä (om det nu är en sådan) är inte så jättebra, men annars är en vask vid spisen något som vi saknar i vår köksö.
Att kunna preppa grönsaker vid halvön är en mycket bra funktion, och vasken gör den ändå mycket bättre.
Att kunna preppa grönsaker vid halvön är en mycket bra funktion, och vasken gör den ändå mycket bättre.
Idag har jag mätt avståndet vägg-fönster exakt.Hemmakatten skrev:Diskmaskinen är på fel ställe,framför allt om man är högerhänt. Är man högerhänt vill man stå på vänster sida av diskmaskinen och plocka i och ur. Dessutom är det allra mest praktiska om man kommer åt diskmaskinen från båda hållen. Sen förstår jag inte hur man skall kunna nå och ställain något i skåpet ovanför med diskmaskinslocket utfällt. Man måste förmodligen ställa upp allt på bänken, stänga luckan och sedan ställa in i skåpet. Jag skulle satt diskmaskinen till höger om diskhon.
Det ryms faktiskt t.o.m ett 60 överskåp till, men då har vi typ 5cm kvar till fönstret. Och blir det fönsterfoder så blir fodret alltså nästan kloss väggskåpet. Men planen just nu är dock foderlöst.
Se bild.
Eller ett 40-skåp i hörnet och sen 80 med dubbeldörr över hoar och d-maskin, så blir det mer space mellan skåp och fönster.
Med ett extra skåp kan huvuddelen av d-maskinens innehåll lastas ur stående bredvid luckan.
"Krismötet" om detta + höger/vänster-problematiken har just nu landat i att diskmaskin hamnar som tidigare tänkt. Då det är relativt lite jobb (möjligt iaf) att byta plats, så börjar vi med det som ser snyggast ut.
Redigerat:
Man skall så klart ha det hängandes framme i anslutning till spisen!Mikael_L skrev:Ja, jag tror du har rätt.
just nu har vi alla kastruller och stekpannor i ett vanligt 40cm kastrullskåp. Ett sånt där med gallerhyllplan. Och egentligen ryms inte allt där i nuläget.
Bl.a. har jag en pastagryta som inte alls får bo köket av den anledningen.
Sen är det ett fördj** bök att stapla grytor i och ur varandra och ett pyssligt knästående arbete att få in allt så dörren går att stänga. kanske det näst sämsta med nuvarande kök.
Och hur är det med skåp med 3 utdragslådor, dom rymmer väl knappas mer?
En bild på nuvarande kaos.
Jag hoppas på en sådan lösning i nya köket iaf. Fast det blir ju till att inhandla lite nya pannor och kastruller först, annars ser det ju bara rörigt ut.
För oss som är extrema matnördar räcker nästan den nedersta lådan (i ett 3-lådigt) 60cm-skåp. I ett 30skåp (med dörr) med 1 hylla ryms 2 wokar, snygga termoskannan och skärbrädor. I en helt annan lådastår10-literskastrullen och stora gjutjärnsgrytan. Den allra största kastrullen,en20-liters som används sällan, men ändå är bra att ha ibland, står ute i förrådet.Mikael_L skrev:
Bara för att man gillar att laga mat behöver man inte en uppsjö med kastruller. Fakrum är att när vi sålde förra huset så slängdes det mängder med halvkassa kastruller, byttor o stekpannor. Alla aluminiumkastruller åkte först. Kommer ihåg att vi hade typ 13 silar, alla utom 2 kastades. osv.osv. Många restaurangkockar jobbar i mindre kök än vad du och jag har. När vi flyttade in i huset var det bara ett skal, inget kök fanns på plats. En osb-skiva fick utgöra bänk, en lånad diskho fälldesin och vi hade också ett lånat liten elplatta med 2plattor. På detta lagade vi till ett julbord för hela tjocka släkten. Lite bökigt,men det gick. Vad vill jag säga med detta.Jo, allt behöver inte vara så vansinnigt planerat i förväg.Det brukar lösa sig. Om man får gå ett extra steg för att hämta något så gör det faktiskt ingenting. Och får inte alla prylar plats - så släng! Mosters gamla knivar och mammas gamla porslin man fick när man flyttade hemifrån - var hård - släng!
Redigerat:
En tanke kring vasken bredvid spisen är att försöka göra något liknande de lösningar man ofta ser på båtar och i husvagnar. Att man täcker över vasken med en skiva och på så sätt får en hel bänkskiva där när man behöver det, och en vask när man behöver en vask. Det går kanske rentav att lösa kranen där med. på båtar/husvagnar monterar man ju en fällbar 12V kran och det är inget jag skulle vilja ha i köket hemma men kanske finns det alternativ. Att enbart ha ett duschhandtag istället för en vanlig vattenkran är en spontan tanke.
Ja lite har jag tänkt att en tvättställsblandare borde räckt. Men nu har vi redan köp en köksblandare dit.Korvgubbe skrev:En tanke kring vasken bredvid spisen är att försöka göra något liknande de lösningar man ofta ser på båtar och i husvagnar. Att man täcker över vasken med en skiva och på så sätt får en hel bänkskiva där när man behöver det, och en vask när man behöver en vask. Det går kanske rentav att lösa kranen där med. på båtar/husvagnar monterar man ju en fällbar 12V kran och det är inget jag skulle vilja ha i köket hemma men kanske finns det alternativ. Att enbart ha ett duschhandtag istället för en vanlig vattenkran är en spontan tanke.

Men en skiva att ha över hon är nog en utomordentlig ide, hur det än blir i övrigt.