15 096 läst ·
78 svar
15k läst
78 svar
Min värmepump värmer dåligt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 939 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 939 inlägg
Min pump står på 20 grader och då varierar temperatur mellan strax över 20 och 21, beroende på hur vädret är ute. Sol och stora fönster värmer även om det är kallt ute.
Gällande rengöring av filter så säger ni manual (Mitsubishi) att man ska göra det varje vecka, så drygt tre år är låååååång tid.
Gällande rengöring av filter så säger ni manual (Mitsubishi) att man ska göra det varje vecka, så drygt tre år är låååååång tid.
Fairlane skrev:
Det var just det jag tänkte när jag skrev att värmepaketet borde rengöras också
"En luft/luftvärmepump har vanligtvis tre olika arbetslägen: Värme (Heat), Kyla (Cool) och Auto. Undvik att ställa in din värmepump på Auto, speciellt om du i första hand prioriterar en låg energiförbrukning. Det kan nämligen innebära att din värmepump börjar kyla om värmen i huset går upp till följd av exempelvis direkt solljus."D Danville skrev:
Jag tycker det verkar vara en hel del strul med dessa "påhängsvärmepumpar". Det är is i förgasaren och effektproblem. Nej kära värmepumpsvurmare. Släng ut skiten och satsa på pellets. Det är fina grejor det.D Danville skrev:Jag köpte nyligen en minivilla/attefallshus på 20 kvm med 3 m högt tak. Den har endast en Panasonic luftvärmepump som värmekälla. Jag vet inget om uppvärmning av hus då jag endast har bott i lägenhet tidigare.
Huset byggdes 2017 så pumpen är inte äldre än så. Jag har läst runt och som jag har förstått det ska den inte ha problem att värma upp huset då det är ett litet hus. Jag har testat sätta den på Heat, 30 grader (max), fläkt på max, men det är fortfarande svinkallt i huset efter 1-2 dagar. När jag känner med handen vid utblåset känner jag att luften är varm, men inte sådär jätte varmt, t.ex. så är luften från en hårtork mycket varmare.
Jag bor i centrala Stockholm och här är det just nu ca 1 grader utomhus. Ska det vara så här?
Tacksam för hjälp. Jag funderar på att köpa ett oljeelement men vill helst slippa ha fler saker i huset om inte nödvändigt.
Ni som inte har vattenburet kan satsa på pelletskamin. Men vi som har ett muskedunder i källaren vi har två fördelar förutom billig värme. Dels att sota och pilla med inställningar och dels att ha en tillflyktsort när man kommit på kant med käringen. För egen del tillbringar jag mer tid med pannan än med käringen. Funderar på att ställa en säng i pannrummet. Där blir man iaf omgiven av värme. Och så slipper man ränna runt på kommando efter allt som ska göras. Det är ju snart jul och då går alla käringar på högvarv. Visar man sig då är man illa ute.
Det verkar som det är läge för dig att slänga ut frugan och skaffa dig en värmepumpS Stego1 skrev:Jag tycker det verkar vara en hel del strul med dessa "påhängsvärmepumpar". Det är is i förgasaren och effektproblem. Nej kära värmepumpsvurmare. Släng ut skiten och satsa på pellets. Det är fina grejor det.
Ni som inte har vattenburet kan satsa på pelletskamin. Men vi som har ett muskedunder i källaren vi har två fördelar förutom billig värme. Dels att sota och pilla med inställningar och dels att ha en tillflyktsort när man kommit på kant med käringen. För egen del tillbringar jag mer tid med pannan än med käringen. Funderar på att ställa en säng i pannrummet. Där blir man iaf omgiven av värme. Och så slipper man ränna runt på kommando efter allt som ska göras. Det är ju snart jul och då går alla käringar på högvarv. Visar man sig då är man illa ute.
Då får du mer tid till bygga hus forumet...
Mja slänga ut käringen vet jag inte. Hon lagar god och näringsriktig mat. Sedan har hon ett väl tilltaget akterkastell som jag brukar få henne att ladda upp mot närmsta element, vilket gör att den håller värmen i sängen hela natten. Behöver inte ha på elementet i sovrummet, bidrar till bra värmeekonomi. Hur många har en ekonomisk käring? Det gör man inte med värmepump. Och med tanke på hur mycket strul det är med pumparna så lägger jag betydligt mindre tid på felsökning, eftersom jag aldrig har några fel.M Micro skrev:
Vet inte vad som har minst driftskostnader, köpa ved / pellets eller värmepump som ger 3-4 ggr energin tillbaka.S Stego1 skrev:Mja slänga ut käringen vet jag inte. Hon lagar god och näringsriktig mat. Sedan har hon ett väl tilltaget akterkastell som jag brukar få henne att ladda upp mot närmsta element, vilket gör att den håller värmen i sängen hela natten. Behöver inte ha på elementet i sovrummet, bidrar till bra värmeekonomi. Hur många har en ekonomisk käring? Det gör man inte med värmepump. Och med tanke på hur mycket strul det är med pumparna så lägger jag betydligt mindre tid på felsökning, eftersom jag aldrig har några fel.
Alla i Sverige äger inte egen skog eller har möjlighet att elda hela vintern .
Tippar att en bergvärmepump kräver mindre service än en pelletsmaskin .
En värmepump (bergvärme) kostar ca 30-40 öre kWh. Pellets ca 55-60 öre kWh. Räknar man in investeringskostnad för värmepumpen så tar det ganska många år innan den är intjänad. Jag gör av på pellets för 8-900 sek i månaden utslaget över hela året. En bergvärmepump kostar mellan 150-200 tkr. En pelletsbrännare kostar mellan 15 och 20 tkr. Det blir jävligt lång återbetalningstid för pumpen. Dessutom är risken att pumpen pajar under resans gång och det är inte så billigt.Tomture61 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
30-50 öre / kw är mitt elpris , delat med 4 = 7,5-12,5 öre för energin ut från värmepumpen .S Stego1 skrev:En värmepump (bergvärme) kostar ca 30-40 öre kWh. Pellets ca 55-60 öre kWh. Räknar man in investeringskostnad för värmepumpen så tar det ganska många år innan den är intjänad. Jag gör av på pellets för 8-900 sek i månaden utslaget över hela året. En bergvärmepump kostar mellan 150-200 tkr. En pelletsbrännare kostar mellan 15 och 20 tkr. Det blir jävligt lång återbetalningstid för pumpen. Dessutom är risken att pumpen pajar under resans gång och det är inte så billigt.
Tror vi kan hålla på länge och berätta vad som är bäst , vad som passar bäst till var och en avgörs av var och hur ens liv ser ut , bor i storstad / pensionär/ barnfamilj med 2 yrkesverksamma föräldrar osv .
Ditt pris för pellets / kWh förutsätter att din värmeanläggning har 100 % verkningsgrad !
Min braskamin har 79% verkningsgrad under optimala förhållanden , dvs torr ved , inte elda för lite eller för mycket .
Redigerat:
Mitt pris för pellets är vad jag faktiskt betalar.Tomture61 skrev:
30-50 öre / kw är mitt elpris , delat med 4 = 7,5-12,5 öre för energin ut från värmepumpen .
Tror vi kan hålla på länge och berätta vad som är bäst , vad som passar bäst till var och en avgörs av var och hur ens liv ser ut , bor i storstad / pensionär/ barnfamilj med 2 yrkesverksamma föräldrar osv .
Ditt pris för pellets / kWh förutsätter att din värmeanläggning har 100 % verkningsgrad !
Min braskamin har 79% verkningsgrad under optimala förhållanden , dvs torr ved , inte elda för lite eller för mycket .
Ditt elpris saknar några parametrar. Abonnemangsavgift, energiskatt och moms. Det blir inte några 7,5-12 ören kWh.