Gäller det även om den ene gräver ur sin tomt? Och så att säga skapar det nedre läget? Får den alla rättigheter då??

Vår granne schaktade bort 70 cm (utan marklov och utan att informera omgivningen) på hela sin tomt, för att göra det extra roligt grävde han lite på vår sida av gränsen, och någon stödmur blev det inte förrän efter sisådär 2 år, så varje gång det regnade kraftigt eroderades tomtgränsen och lite av vår tomt rann ner på deras. "Muren" som till slut kom till består av lösa betongblock staplade på varandra så att muren nu ser ut som en slingrande orm och en lutning a la Pisa...

Är det alltså enligt lagen mitt ansvar att han inte får besvär av att min tomt ligger högre?? Orka...

Varför bygga soutterränghus liksom? Bara att muddra ända fram till tomgräns, om det sen krävs stålspont för att inte grannens hus skall rasa är ju inte dina bekymmer!

Ja det stämmer rimligtvis inte. :)

Tack harry73, jag vill att vi bekostar detta tillsammans. Men de vill inte det. Det vill bara att det är mitt problem. Vilket jag inte tycker att det är.

harry73
Var går tomtgränsen exakt? Ligger muren helt på din tomt, och kanske lite till?

pperssons skrev:
Ja du, hade jag byggt muren så hade det inte blivit så här. Det kan jag garantera dig. Vi köpte huset 2007 och det är byggt 1989.
Du är ytterligare en person som läser och skummar genom saker och ting.
Jag ansvarar inte för att hålla grannens jord och stenmassor på plats.
Enligt de ritningar jag har så existerar ingen höjdskillnad mellan de två tomterna. Dvs grannens tomt ska slutta ner till min tomtnivå.

Med tanke på att man ser delar av grannens grund och den stämmer med hans marknivå så får jag utifrån bilden känslan av att det är din tomt som är sänkt och då bör muren rimligen också vara ditt problem.

Jag kan mycket väl ha fel men så tolkar jag bilden och ditt inlägg.

Min bedömning är att grannen har rätt.

Till att börja med så är problemet inte dekorationsstenen på marken utan att muren är dålig. Antingen är den dåligt grundlagd, eller så har slipersen nått sin livslängd, eller båda delar. Att grannen la dit stenen kan möjligen ha synliggjort problemet.

När man ändrar sin marknivå har man bara rätt att ändra sin mark, inte annans mark. Vill man inte ha en slänt får man bygga en stödmur på sin egen mark, vilket verkar vara fallet här eftersom muren står på TS mark. Muren är därför en del av TS tomt.

Eftersom en markägare måste hålla sin tomt i sådant skick att granntomterna inte skadas, så blir det TS ansvar att fixa iordning muren.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Fjantigt av grannen att de inte vill dela på kostnaden för att fixa till detta. Kan ju inte röra sig om några stora summor. Det kanske går att rätta till slipersen och förankra dem på ngt sätt.
För övrigt så är jag ganska säker på att det är ett lagbrott att ta med sig sådana mängder sten från stranden

Sir Duke skrev:
Gäller det även om den ene gräver ur sin tomt? Och så att säga skapar det nedre läget? Får den alla rättigheter då??

Vår granne schaktade bort 70 cm (utan marklov och utan att informera omgivningen) på hela sin tomt, för att göra det extra roligt grävde han lite på vår sida av gränsen, och någon stödmur blev det inte förrän efter sisådär 2 år, så varje gång det regnade kraftigt eroderades tomtgränsen och lite av vår tomt rann ner på deras. "Muren" som till slut kom till består av lösa betongblock staplade på varandra så att muren nu ser ut som en slingrande orm och en lutning a la Pisa...

Är det alltså enligt lagen mitt ansvar att han inte får besvär av att min tomt ligger högre?? Orka...
Nej nej inte så jag menade!
Men om murarna är original från byggtiden så skall ansvaret ligga på grannen!

cpalm skrev:
Så om man gräver ur i tomtgränsen så är det bara att ringa till grannen och kräva att han sätter upp en stödmur? Det låter mycket märkligt tycker jag.
Det tycker jag också men menar om muren är byggtiden.

Får jag komma med en kompletterande fundering (högst verklughetsbaserad)? Två tomter bredvid varandra med sluttande mark. Nedre grannen jämnar ut och gräver sålunda bort en del på sin tomt, ändå precis fram till tomtgräns. På den högre tomten finns nu kvar en sluttning med tvärt slut. Känns lite märkligt att det alltid skulle vara den högre tomten som ansvarar för evt stödmur. Rimligt borde väl vara att "dela" på sluttningen alt komma överens om en gemensam stödmur. Hmm..

Pottaan skrev:
När vi köpte hus så blev vi informerade att enligt lag så är det den som har det högre läget som har ansvaret för en stödmur.
D.v.s. det är din grannes ansvar inte ditt, det är hans/hennes ansvar att det inte ramlar ner massor på din tomt.
Ja det var ett snyggt försök.
Det är den som gör förändring av marknivån som måste fixa stödet.

Jag ser det rätt sannolikt att det är TS ansvar eftersom stödet är på hans tomt .
Varför skulle grannen lägga ett stöd på TS sida för att höja marken?

Som sagt innan
Jordabalk (1970:994)
3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar

3 § Den som avser att utföra eller låta utföra grävning eller liknande arbete på sin fastighet skall vidta varje skyddsåtgärd som kan anses nödvändig för att förebygga skada på angränsande fastigheter. Bestämmelser om ersättning för skador till följd av grävning eller liknande arbete finns i 32 kap. miljöbalken.
Medför skyddsåtgärd uppenbarligen högre kostnad än den skada som åtgärden avser att förebygga, får åtgärden underlåtas. Skadan skall dock ersättas enligt bestämmelserna i 32 kap. miljöbalken. Om det begärs, skall säkerhet enligt vad som sägs i 2 kap. utsökningsbalken ställas hos länsstyrelsen för ersättningen innan arbetet börjar.
Om en byggnad eller någon annan anläggning som hör till en angränsande fastighet, till följd av vårdslöshet vid uppförandet eller brist i underhållet, är av sådan beskaffenhet att särskild skyddsåtgärd är nödvändig för att förebygga skada med anledning av arbete som inte sträcks nedanför vanligt källardjup, skall åtgärden bekostas av den angränsande fastighetens ägare. Om anläggningen hör till en tomträtt, skall åtgärden i stället bekostas av tomträttshavaren. Lag (2003:626).

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Som sagt huvudregeln är att den som ändrar markhöjden skall se till att det inte rasar från eller mot grannen.

Vid nyexploatering av områden händer det att man föreskriver i detaljplanen att ex. den övre tomten ansvarar för mur eller slänt. Men det är då i situationer där marknivåerna i hela området ändras.

Intressant ämne då jag har liknande "problem".
Jag har tomt som ligger högre än grannens (ca 80 cm på högsta stället). Mitt hus är byggt -73 och misstänker att grannens hus är ungefär samma.
Muren mellan oss har det varit rasrisk på i flera år så grannen (ca 95 år gubbe) tog ut lantmätaren för att mäta ut tomtgräns. Det blev så att muren låg mestadels på min sida, men inte hela. Tjafsade inte med gubben så det var väl min mur...även o jag tyckte det vore naturligt att dela på renoveringen då båda har intresse av nivåskillnaden och grannen i synnerligt då muren blir synlig.

Sen rasade den ner några telefonstolpar från muren för 2 år sedan och jag sågade upp dom och slängde. Därmed ser muren ut som skit från hans sida men jag har en häck på min sida...som troligtvis håller ihop jordmassorna.
Nu har jag börjat planera för ett ev grävjobb ...eller i alla fall skall jag börja att plana ut min gräsmattan så jag sänker nivån lite och får bort en annan mur och kan lättare skaffa en robotklippare sen :D
Gubben verkar ju inte dö och häcken står ju kvar...kan tycka att det borde vara lite goodwill och att grannsämjan gör att det blir en bra totallösning....så även för TS

Om grannen har vidtagit en åtgärd som påverkar din tomt, så är det din grannes ansvar, det är min uppfattning.
Vad som hänt tidigare är egalt. Även om muren byggts som en stödmur mot grannen, och denne gräver ut och gör en ändring som gör att din stödmur inte klarar av hålla emot, så är det inte helt plötsligt ditt ansvar.

Om din mur å andra sidan är så dålig, att den hade kollapsat oavsett om grannen gjort en ändring eller inte, så är det en annan story.

• Gilla
pperssons
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.