Hej jag har dragit avlopp till det nya badrummet.. längst in hörnan är avluftning jämte toalett. Gul slang är inkommande vatten. Nu är jag ju inte rörmokare så jag tar gärna emot synpunkter. Jag ska även dra vattenrör/slang härifrån och ut till köket under trossbotten. Vilken slang/rör rekommenderas sa 9 m
45º gren så långt ögat når, det är bra! 👍P Pastornpå norralund skrev:Hej jag har dragit avlopp till det nya badrummet.. längst in hörnan är avluftning jämte toalett. Gul slang är inkommande vatten. Nu är jag ju inte rörmokare så jag tar gärna emot synpunkter. Jag ska även dra vattenrör/slang härifrån och ut till köket under trossbotten. Vilken slang/rör rekommenderas sa 9 m
En annan aspekt du kommer märka är att det är lättare att dra avloppet i gruset.
Men det upptäcker du snart i ett senare skede... 🫥
Luftningen får man inte dra 88,5º böjar längre om man ska vara riktigt petig. Ska vara även här 45º delar i hela installationen ut på taket. Men det är mest för att framtidssäkra, och det verkar ju inte omöjligt att ändra detta.
Det jag skulle rekommendera är att inte använda 50mm avloppsrör alls. Förminska detta avlopp ovan gjutning i "varma sidan" på ytterväggen till 50mm (om dold anslutning). Är det synlig anslutning så drar du upp 75mm. Alltså kör du uteslutande på 75mm och även förstora så du har 110 fram till dom dubbla grenen enligt min gröna markering.
Slangen lägger du Rör i Rör 16mm PEX i spår i mellanlagret på frigoliten till kök. Typ LK PEX.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok tack för tipset. Varför får man inte använda 90 graders till avluftning.. förstår jag inte.Krilleman skrev:
45º gren så långt ögat når, det är bra! 👍
En annan aspekt du kommer märka är att det är lättare att dra avloppet i gruset.
Men det upptäcker du snart i ett senare skede... 🫥
Luftningen får man inte dra 88,5º böjar längre om man ska vara riktigt petig. Ska vara även här 45º delar i hela installationen ut på taket. Men det är mest för att framtidssäkra, och det verkar ju inte omöjligt att ändra detta.
Det jag skulle rekommendera är att inte använda 50mm avloppsrör alls. Förminska detta avlopp ovan gjutning i "varma sidan" på ytterväggen till 50mm (om dold anslutning). Är det synlig anslutning så drar du upp 75mm. Alltså kör du uteslutande på 75mm och även förstora så du har 110 fram till dom dubbla grenen enligt min gröna markering.
Slangen lägger du Rör i Rör 16mm PEX i spår i mellanlagret på frigoliten till kök. Typ LK PEX.
[bild]
Jag vill minnas (enligt regelverkets tidigare aspekter) att man använt 88,5º böjar på denna luftniningsledningen, utan fall, och man senare i tiden kommit på att man vill bygga en vindsvåning. Då blir det problem att gå på en luftning för avlopp till en WC.P Pastornpå norralund skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara