12 037 läst ·
35 svar
12k läst
35 svar
Min klippo ryker och går ojämt [VIDEO] slut i motorn?
Kollade faktiskt det igår, och det såg ut som fan. Helt svart och geggigt. Tyvärr startar den inte alls nu, även utan filter. Eller måste det sitta ett filter för att motorn ska starta?Axelsio skrev:
Ska ej behövas filter för att starta klipparen. Däremot är det inget bra använda klipparen utan filter. Jag hade en tjurig B&S-klippare på landet där jag ibland fick ta av filtret för att få igång den. Filtret behövde rengöras varje säsong helst för att den skulle fungera bra.
Yes, såklart, mest i felsökningssyfte.ClasseClas skrev:
Jag tog bort koppen under förgasaren igår, skulle kolla om den var smutsig. Tänkte dock inte på att slangen med bensin var öppen, så det rann ut hejvilt. Kanske därför den inte startar nu.
Fick igång den nu, utan luftfilter, och med startgas. Utan luftfilter så varvar den mycket högre och går rätt jämt, men det är nog som du säger, för det ryker fortfarande supermycket.Jonas Lindman skrev:
En trasig kolvring kan ju förklara det med att den drar upp olja från vevhuset. Eller är jag ute och cyklar? Kan nada om motorer!
nja, dom enklaste lösningarna brukar oftast vara dom rätta, jag ser det som osannolikt att kolv och cylinder skulle vara skadade, det troligaste är att oljan i luftfiltret kommer från vevhusventilationen eftersom insugsventilen bara är öppen när det är undertryck i cylindern. Kontrollera också att vevhusventilationen inte är igensatt, då får du övertryck i vevhuset och då kan olja tryckas ut både här och där. Se också till att oljenivån är korrekt, är det för mycket i brukar det trycka ut ut vevhusventilationen .nivv skrev:
Fick igång den nu, utan luftfilter, och med startgas. Utan luftfilter så varvar den mycket högre och går rätt jämt, men det är nog som du säger, för det ryker fortfarande supermycket.
En trasig kolvring kan ju förklara det med att den drar upp olja från vevhuset. Eller är jag ute och cyklar? Kan nada om motorer!![]()
Går den bra på startas tycker jag att du ska ge dig på en ordentlig förgasarrengöring och se till att munstyckena är helt rena, sedan kolla att guvernören gör sitt jobb och fjädrar som den ska.
okej! Startar med start spray i alla fall. Är vevhusventilationen den lille öppna slangen som sitter bredvid/under luftfiltret? Slangen som sitter på förgasaren från tanken har några konstiga clips. Är det engångs eller kan man ta loss dom på något sätt?Axelsio skrev:
nja, dom enklaste lösningarna brukar oftast vara dom rätta, jag ser det som osannolikt att kolv och cylinder skulle vara skadade, det troligaste är att oljan i luftfiltret kommer från vevhusventilationen eftersom insugsventilen bara är öppen när det är undertryck i cylindern. Kontrollera också att vevhusventilationen inte är igensatt, då får du övertryck i vevhuset och då kan olja tryckas ut både här och där. Se också till att oljenivån är korrekt, är det för mycket i brukar det trycka ut ut vevhusventilationen .
Går den bra på startas tycker jag att du ska ge dig på en ordentlig förgasarrengöring och se till att munstyckena är helt rena, sedan kolla att guvernören gör sitt jobb och fjädrar som den ska.
Klicka här för att svara