Går det med en vanlig förlängningssladd?
Ja, men gärna i flexibelt gummi.
Lämpligen en gjord för utomhusbruk t.ex https://www.clasohlson.com/se/Skarvsladd-20-m-IP44,-röd/p/36-6151
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 160 inlägg
Den jordade nätsladden för utomhusbruk har vi klarat av i inläggen ovan. Jag skulle även satsa på en rejäl portabel jordfelsbrytare för utomhusbruk. Köpte den här för något år sedan på Byggmax och det är ju en lågprisbrytare men funkar i vart fall.
Jordfelsbrytare 16A 230V IP44 med Nollspänningsskydd Gelia
OBS att den "bara" är IP44 klassad. Skulle själv rekommendera en IP65 klassad men klipper man sommartid när inte regnet vräker ner så bör den "troligen" fungera. Dvs när solen skiner och det är torrt ute. Den är i vart fall billig. 👍
EDIT - här är en lista över IP-klassningar: Vad är IP-klassning?
OBS att den "bara" är IP44 klassad. Skulle själv rekommendera en IP65 klassad men klipper man sommartid när inte regnet vräker ner så bör den "troligen" fungera. Dvs när solen skiner och det är torrt ute. Den är i vart fall billig. 👍
Redigerat:
En röd minskar också risken att du kör över den med klipparen. Andra färger kan gömma sig i löv och gräsklipp.
Edit : naturligtvis ska den vara avsedd för utomhusbruk också.
Edit : naturligtvis ska den vara avsedd för utomhusbruk också.
Har du några exempel på en IP65-klassad skarvsladd? Som håller det även när den är ansluten till TS gräsklippare?Öland4ever skrev:
Den jordade nätsladden för utomhusbruk har vi klarat av i inläggen ovan. Jag skulle även satsa på en rejäl portabel jordfelsbrytare för utomhusbruk. Köpte den här för något år sedan på Byggmax och det är ju en lågprisbrytare men funkar i vart fall.
Från specifikationen på den röda kabeln du länkar.D Dilato skrev:
"För inomhusbruk eller utomhusbruk vid torr väderlek och under uppsikt. Jordat utförande. RKK 3G1,5 mm². Kabelhållare ingår. IP20."
Jag klipper väldigt sällan gräset när det regnar. Det gäller också att förstå vad klassningen handlar om. Håller den IP44-klassade skarvsladden sin klassning när en stickpropp sitter i? Om det är en europlugg?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Kan bara upprepa tipset om jordfelsbrytare ovan.
Jag körde våran sladdgräsklippare och lyckades köra över sladden. Det tog så illa att enbart fasledaren i sladden gick av, och gräsklipparen stannade... Kollade säkringarna och de var hela.. lyfte upp sladden och lyckades sätta fingret exakt där några delar av ledaren stack ut... Eftersom gräset var halvblött och jag var barfota (hur dumt som helst) blev det en fin ljusbåge och jag var rätt skakig i några timmar. Hade sluppit den upplevelsen om uttagen i garaget täckts av JFB, vilket de inte gjorde....
Jag körde våran sladdgräsklippare och lyckades köra över sladden. Det tog så illa att enbart fasledaren i sladden gick av, och gräsklipparen stannade... Kollade säkringarna och de var hela.. lyfte upp sladden och lyckades sätta fingret exakt där några delar av ledaren stack ut... Eftersom gräset var halvblött och jag var barfota (hur dumt som helst) blev det en fin ljusbåge och jag var rätt skakig i några timmar. Hade sluppit den upplevelsen om uttagen i garaget täckts av JFB, vilket de inte gjorde....
My bad, jag läste inte längre än "Skarvkabel för inomhusbruk"😮tommib skrev:
Från specifikationen på den röda kabeln du länkar.
"För inomhusbruk eller utomhusbruk vid torr väderlek och under uppsikt. Jordat utförande. RKK 3G1,5 mm². Kabelhållare ingår. IP20."
Jag klipper väldigt sällan gräset när det regnar. Det gäller också att förstå vad klassningen handlar om. Håller den IP44-klassade skarvsladden sin klassning när en stickpropp sitter i? Om det är en europlugg?
Själv använder jag en sådan röd *inomhuskabel* från Jula sedan många år just för sladdtrimmer och Flymo-klippare (och en massa annat) men det är jag det 🤓
Ouch. Tur att det gick bra. Väldigt ovanligt felfall får man ändå säga.Dan_Johansson skrev:
Kan bara upprepa tipset om jordfelsbrytare ovan.
JFB är som jag ser det en förutsättning för elprylar utomhus. Jag vet att det inte varit ett krav tidigare och det ska i teorin inte behövas men det är en utmärkt extra skyddsåtgärd. Personligen tycker jag att man ska ha JFB för alla uttag men om man inte har det och inte kan lägga pengar på det är en sådan portabel en bra investering.