Kollade lite på Lm:s historiska kartor och fick se att det har funnits en väg in där min infart ligger kan det vara till någon hjälp tro?

Navy36 skrev:
Kollade lite på Lm:s historiska kartor och fick se att det har funnits en väg in där min infart ligger kan det vara till någon hjälp tro?
Tveksamt. De visar antagligen bara hur det har sett ut, inte hur det ska se ut.

Mer intressant är vad LM säger i frågan om servitut?

timmelstad skrev:
Tveksamt. De visar antagligen bara hur det har sett ut, inte hur det ska se ut.

Mer intressant är vad LM säger i frågan om servitut?
Tvärtom, gamla vägar är svåra (dyra!) att "döda". Det är inte ovanligt med gamla fastigheter som genomkorsas av gamla, vägar som ingen använt på +50år, som idag knappt ens är traktorspår, men markägaren får ändå inte gräva upp "vägen"...

Redigerat:
Du måste skoja?
Nej, det är faktiskt förvånansvärt effektivt. Don't knock it until you've tried it. Funkar till och med på skattmasen...

Troberg skrev:
Nej, det är faktiskt förvånansvärt effektivt. Don't knock it until you've tried it. Funkar till och med på skattmasen...
Problemen är väl snarare andra.

Som att det är väldigt kraftsugande. Det kräver sin person, alla fixar det inte. Och man ska veta någorlunda vad man pysslar med.

Inte en business att ge sig in i för vem som helst helt enkelt, och inte något jag skulle råda någon till, om jag får säga det själv...

Prata med Lm i dag. Vi upptäckte att servitutet på min mark/tomt är lite fel. då jag tydligen endast fick köra ut åt norr till allmän väg. Där går en kraftledning idag. Så dom skulle återkomma till mig Ang detta. Det kunde kanske bli frågan om ett nytt servitut ev.

Hur har det gått i detta case?

Jo bra Lm har lovat om jag vill så kommer jag få servitut på min utfart men det kommer kosta en slant. De tyckte att jag och markägaren skulle komma överens om ett pris och skriva ett servitut själva så han slipper gå lottlös ur denna affär.

då står du på rutan 1 igen
hoppas det löser sej

Nä jag har ju vunnit då han har tre alternativ. 1. Vi kommer överens om ett pris. 2 han låter mig använda infarten utan pengar eller servitut. 3 jag låter Lm tvinga honom att ge ett servitut.

alt 1 och 2 fanns ju från början men funkade inte :)
hoppas du vinner det 3 alternativet då

Men för alternativ 3 får väl grannen varken pengar eller rätt att stopp genomfarten? Det låter som ett sämre alternativ för honom än 1 och 2.

gaia skrev:
Alltså, alternativ 3 var ju rent krasst det som inte fanns från början, utan bara alternativ 1 och 2. 1 och 2 gillades inte av grannen, men när alternativ 3 blev aktuellt, så finns det ju all anledning och tro att alternativ 1 och 2 kan komma att omvärderas.

gaia skrev:
I och med att båda parter vet att alternativ 3 nu finns är det kanske inte fullständigt otänkbart att alternativ 1 och 2 nu värderas annorlunda :).

Ekar det här inne? :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.