Anmäla ett plank? Det där rangliga spektaklet sparkar han omkull innan kommunen kommer ut och inspekterar, när de åkt slår han upp det igen på fem minuter.
Man tycker ju att det borde vara i bådas intresse att få bort insynen om ni inte byggde uterummet för att få sitta och se in i grannens vardagsrum? Kanske nån snyggare gemensam lösning för att slippa insyn kunde ordnas?

• Gilla
fäboden och 1 till
  • Laddar…
D09
Ser ut som en tillfällig lösning tills buskarna växt till sig.

Den åker nog väck av grannen så fort buskarna har kommit ikapp

• Gilla
Nybyggarens och 7 till
  • Laddar…
Undrar vad det är med folk och insyn? Håller de på med barnförbjuden verksamhet i trädgården? En snyggare lösning hade isf varit en tät häck eller liknande, men tyvärr kräver den ju underhåll i form av klippning.

• Gilla
Pierooo och 1 till
  • Laddar…
Har du en dålig relation med grannen så att han vill jävlas eller? Ibland är det tur att det är reglerat i lag att saker och ting inte får se ut hur som helst.

• Gilla
Uldis och 3 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Gränsen för bygglov varierar mellan kommuner lite, men brukar vara 110 - 120cm. Gränsen på 180 handlar om ett undantag för plank direkt ut från huset, som inte går nära gränsen, om jag minns rätt.
Men är det inte så att 110-120 cm gäller för staket.?

Ett plank kräver väl bygglov oavsett? (Men jag kan ha fel :confused: )

Staket = man kan se igenom
Plank = man kan inte se igenom

• Gilla
efvag och 2 till
  • Laddar…
lordi skrev:
Undrar vad det är med folk och insyn? Håller de på med barnförbjuden verksamhet i trädgården? En snyggare lösning hade isf varit en tät häck eller liknande, men tyvärr kräver den ju underhåll i form av klippning.
Jag har grannar som kan sitta i varsin stol och ha det som intresse att titta på när jag jobbar i trädgården, på lagom långt avstånd så man slipper hälsa, några minuter gör inget men när man blivit uttittad 1 timme eller 2 så blir man rätt less.

Nyfikna grannar kan vara ett nog så jobbigt problem, oavsett, om någon vill göra nått barnförbjudet i sin trädgård så är det väl upp till dem, ska väl inte begränsas av att grannar ska sitta med kikare.

FG skrev:
Har du en dålig relation med grannen så att han vill jävlas eller? Ibland är det tur att det är reglerat i lag att saker och ting inte får se ut hur som helst.
Varför måste grannens önskan att slippa insyn handla om en dålig relation?
Det är ju ganska uppenbart att "planket" kommit dit för han inte önskar insyn, jag ser inte vad det skulle fylla för funktion för att "jävlas"?

Redigerat:
  • Gilla
fäboden och 6 till
  • Laddar…
Haha, det där har han ju byggt av de där pinnarna som ligger mellan varven på det tryckade virket på brädgården, de om man får gratis :-)

Min barn fick med en bunt såna och byggde en koja. Den höll i flera veckor :-)

• Gilla
  • Haha
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
Varför måste grannens önskan att slippa insyn handla om en dålig relation?
Det är ju ganska uppenbart att "planket" kommit dit för han inte önskar insyn, jag ser inte vad det skulle fylla för funktion för att "jävlas"?
Självklart har han all rätt att slippa insyn och sätta upp ett staket, jag hade förmodligen gjort det själv eftersom jag ogillar insyn. Min undran angående relation och att jävlas bygger på staketets utseende. Jag hade inte satt upp ett staket som förvanskar min grannes utsikt så påtagligt. Det ser ju förjävligt ut rent ut sagt.

• Gilla
splinter
  • Laddar…
Varför är det självklart, FG? Enligt reglerna får täta plank inte vara så höga utan bygglov.

• Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
FG skrev:
Självklart har han all rätt att slippa insyn och sätta upp ett staket, jag hade förmodligen gjort det själv eftersom jag ogillar insyn. Min undran angående relation och att jävlas bygger på staketets utseende. Jag hade inte satt upp ett staket som förvanskar min grannes utsikt så påtagligt. Det ser ju förjävligt ut rent ut sagt.
Om man ogillar insyn, varför köper man ett hus i ett villakvarter lite detta?

• Gilla
Ponnyfarm och 21 till
  • Laddar…
Min granne köpte en tomt och byggde huset där, han hävdar dock att byggfirman räknat fel och att huset skulle stått med kortsidan och grovingången mot mitt hus men det blev för nära gatan då pga husets längd..

krilleman_215 skrev:
Om man ogillar insyn, varför köper man ett hus i ett villakvarter lite detta?
Kanske för att det inte var en inglasad apbur 4,5 meter från tomtgränsen tidigare?

Eftersom en thujahäck var det som löste bekymret innan så får det väl ses som tämligen normalt.

Det kan ju vara väldigt stor skillnad mellan insyn och insyn.

• Gilla
Mikasw och 2 till
  • Laddar…
I min kommun får man bygga staket/plank hur högt som helst så länge det är minst "50% luft". Grannens spektakel borde kvala in på det.... Kolla kommunens hemsida, där brukar lokala föreskrifter stå.

• Gilla
Rickie
  • Laddar…
Mikael_L
Bygglov krävs definitivt för det där planket. Men även med bygglov så kan det bli lika fult, ja bygglov innebär inga estetiska aspekter, så det kan bli nästan hur fult som helst.

Själv skulle jag nog inte i första hand anmäla svartbygge eller så. Men nog behållit bygglovsfrågan som ett ess i rockärmen om det blir till förhandling osv.

Jag kan inte riktigt säga hur jag skulle agerat i denna situation.
Det skulle bero på så mycket, om det finns en uns av relation och språkande med grannen i ifråga, tidigare historik osv.
Om det t.ex. skulle vara så att jag själv byggt stort uterum som tog grannen med total överraskning så skulle jag tycka att grannen har viss rätt, vissa poänger, i att vidta egna åtgärder.
Var det ett infekterat bråk om uterummet innan så skulle detta givetvis påverka hur jag agerat nu.

Men typ tre olika huvudsakliga linjer att agera efter kan jag se.
1. Skit i allt, han får väl göra vad han vill på sin tomt, så gör jag vad jag vill på min.

2. Kommunikationsvägen, "Oj, det här blev ju inte så bra". Kan vi förbättra detta staket så vi båda kan leva med det. Ska jag fixa lite material? Du vet väl om att det är bygglovspliktigt?, men om det blir någorlunda OK utseende på min sida så motsätter jag mig absolut inte ett bygglov. osv osv

3. Den hårda konfrontationsvägen, via myndigheter. Anmäla svartbygge osv.
Jobbig, tråkig väg. Ibland nödvändig ja. Men ingen garanti på att få ett snyggt staket, bygglov kan medges och då kan det kanske t.o.m bli så att det byggs ännu värre som hämnd.
Enda garantin är att man får bo bredvid en fiende till dess någon flyttar.

• Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Ja, inte var det snyggt inte..

Thujorna vid staketet kommer att reagera på de delar som blir skuggade av staketet och så småningom kommer de att bli bruna och fälla barren. Barrväxter släpper sina barr som hamnar i djup skugga eftersom de inte har någon användning för de barren längre.

Kommer att de märkligt ut...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.