Hej!
Har regnvatten samt dräneringsvatten som går till samma brunn. Ganska långt ner i marken (Utloppet är på ca 2,5 meter).
Tänkte först lägga stenkistan under den, dvs på ca 3,5 m djup. Men vad jag förstått av er så går inte riktigt det. Så det blir att lägga stenkistan högre och pumpa upp vattnet.
Men vilken pump skall jag köpa?
Antar att den skall ha inbyggd nivågivare och backventil. Men t.ex. finns det pumpar som tål vintern? Eller kommer det inte frysas på den nivån? Hur gör man då?
Är det någon som har ett exempel på en pump som skulle passa mig bra?
Kollar på denna, men står att man inte kan ha den på vintern samt att den inte har backventil så då måste jag köpa det till.
http://www.jula.se/drankbar-pump-300l-min-1000w-731077
Har regnvatten samt dräneringsvatten som går till samma brunn. Ganska långt ner i marken (Utloppet är på ca 2,5 meter).
Tänkte först lägga stenkistan under den, dvs på ca 3,5 m djup. Men vad jag förstått av er så går inte riktigt det. Så det blir att lägga stenkistan högre och pumpa upp vattnet.
Men vilken pump skall jag köpa?
Antar att den skall ha inbyggd nivågivare och backventil. Men t.ex. finns det pumpar som tål vintern? Eller kommer det inte frysas på den nivån? Hur gör man då?
Är det någon som har ett exempel på en pump som skulle passa mig bra?
Kollar på denna, men står att man inte kan ha den på vintern samt att den inte har backventil så då måste jag köpa det till.
http://www.jula.se/drankbar-pump-300l-min-1000w-731077
Hoppa över backventilen, då dräneras slangen mellan pumpningarna och du minska frysrisken.
Det går med istortsett vilken pump som, personligen tror jag att man under en 10års tid lägger ligga mycket pengar på pumpen oavsett dyr eller billig lösning. Billig pump byts med tätare intervall, dyrare pump håller längre.
Beroende på diametern på din brun så kan du ha en hängande flottör, alt med smal diameter så ska du ha en integerad.
Jag tror man pratar om 600mm för att inte riskera att en hängande flottör trasslar in sig i pump, elkabel eller utloppssslang.
Det går med istortsett vilken pump som, personligen tror jag att man under en 10års tid lägger ligga mycket pengar på pumpen oavsett dyr eller billig lösning. Billig pump byts med tätare intervall, dyrare pump håller längre.
Beroende på diametern på din brun så kan du ha en hängande flottör, alt med smal diameter så ska du ha en integerad.
Jag tror man pratar om 600mm för att inte riskera att en hängande flottör trasslar in sig i pump, elkabel eller utloppssslang.
Okej, men om jag köper en pump utan backventil och köper en backventil och lägger den högt upp. Typ precis vid stenkistan, då kommer inte brunnen fyllas även om stenkistan är fylld i alla fall. Det låter ju som en bra lösning för att slippa frysproblemet?
Då köper jag nog en utan flottör, inte så stor prisskillnad på dem. Känns säkrare med givare.
Då köper jag nog en utan flottör, inte så stor prisskillnad på dem. Känns säkrare med givare.
Du har bara 2-3l vatten i slangen som rinner tillbaka. Ingen anledning att riskera frysning för dom få literna.
Den ska väl bara pumpa till en stenkista ändå? Och den måste ändå ligga rätt långt borta från dräneringen för att slippa snabb cirkulation mellan dessa.
Den ska väl bara pumpa till en stenkista ändå? Och den måste ändå ligga rätt långt borta från dräneringen för att slippa snabb cirkulation mellan dessa.
Jo men tänkte att om stenkistan blir full kommer ju vatten rinna tillbaka till brunnen? eller?
Minst 5 m från dräneringen skall det va. Grävde en grop i höstas som låg på 3 m från dräneringen. Lagom kul att få gräva en ny nu
Minst 5 m från dräneringen skall det va. Grävde en grop i höstas som låg på 3 m från dräneringen. Lagom kul att få gräva en ny nu
Nja, mer så att i stenkistan ska det ju rinna undan. Rinner det till i stenkistan har du betydligt större problem...
Om det regnar så mycket att brunnen fylls, och pumpen fyller stenkistan, så kommer det rinna i lövfångarna istället.
Men det är väl en, två gånger om året som det kommer ett sådant ösregn.
Om det regnar så mycket att brunnen fylls, och pumpen fyller stenkistan, så kommer det rinna i lövfångarna istället.
Men det är väl en, två gånger om året som det kommer ett sådant ösregn.
Ja det är ju sant iof. Det blir alltså aldrig så mycket vatten i stenkistan. Tanken är att det bör filtreras ut så snabbt så det inte skall göra så.
Funderar på att lägga in en fin handpump ner till brunnen oxå
Så kan jag vattna blommorna med det vattnet? Men det kanske är dumt med tanke på att det kommer från taket oxå, och kanske inte är så bra för blommorna? Jaja off topic.
men då skiter jag i backventil.
Funderar på att lägga in en fin handpump ner till brunnen oxå
men då skiter jag i backventil.
Men om brunnen är så djup och inte full så dränerar den väl undan mindre mängder vatten? Räcker det inte med att lägga ett rör för breddavtömning en meter ned och låta det leda till stenkistan? Aktiv utrustning som exempelvis pumpar brukar ju ställa till en del bekymmer. Vid en vanlig åskskur så kommer den att ha svårt att tömma brunnen i samma takt som den fylls på och då bör du ha en breddavtömning hur som helst. Vattnet får absolut inte kunna rinna tillbaka till huset i alla fall.
Jag har ett par gånger råkat ut för att brunnslocket på min dränbrunn lyft/glidit av pga vattentrycket när det regnat. Som tur är står den i en backe så vattnet går inte tillbaka mot huset. Ena gången detta hände så regnade det 195mm på 48h...
...den andra gången under en riktig åskskur, kanske runt 30mm på en timme.
Jag har ett par gånger råkat ut för att brunnslocket på min dränbrunn lyft/glidit av pga vattentrycket när det regnat. Som tur är står den i en backe så vattnet går inte tillbaka mot huset. Ena gången detta hände så regnade det 195mm på 48h...
...den andra gången under en riktig åskskur, kanske runt 30mm på en timme.
Man vill pumpa undan vattennivån under nivån för dräneringen, så att det vattnet rinner till brunnen istället för att stå i rören. Så om pumpbrunnen är lägre än dessa rören så har vattnet ingen stans att sjunka undan i den brunnen.
Om man har den längre ut i trädgården kanske det går att göra lite lokal infiltration i den brunnen.
Allt hänger såklart på vilken nivå under mark det finns vatten på, olika förutsättningar på alla kåkar.
Föräldrarna har tex ca 2-3m mellan sulan och grundvattennivå, mestadels bestående av sand. Deras "fukt i källaren" bestod av att takavvattningens stenkista var för nära husgrunden och för högt upp. Fick gräva ut den djupare så löste det sig.
Om man har den längre ut i trädgården kanske det går att göra lite lokal infiltration i den brunnen.
Allt hänger såklart på vilken nivå under mark det finns vatten på, olika förutsättningar på alla kåkar.
Föräldrarna har tex ca 2-3m mellan sulan och grundvattennivå, mestadels bestående av sand. Deras "fukt i källaren" bestod av att takavvattningens stenkista var för nära husgrunden och för högt upp. Fick gräva ut den djupare så löste det sig.
Klicka här för att svara