Det här med hus-underhåll... Hur går Ni till väga? Det finns ju en aldrig sinande ström av uppgifter som skall/bör göras. Hur roddar man i det enklast? Hur prioriterar man och hur får man saker gjorda. I mitt fall så blev det "Arga snickaren's lista."

Inget projekt får påbörjas innan pågående är HELT färdigt! och med helt färdigt ingår golvlister med mera som alltid annars blir ogjort.

Som synes har takten avstannat lite de senaste åren, på grund av två nya familjemedlemmar som tar mycket tid just nu. Småbarn + rust = kaos :-)

Men för oss funkar det bra och det är inte fullt med halvgjorda projekt överallt. Förhoppningsvis ökar takten lite 2016 och framåt ;-)

13615062_10153746076724205_1612518344532227516_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mark0 och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
En sådan lista borde vi också ha. Men om man inte orkar följa listan så blir den bara ytterligare en belastning - tyvärr

• Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
Jag har ingen invärtes rangordning utan listar allt som måste göras. Precis nu, snart eller i framtiden, sedan betar man av projekten, ett i sänder. Att den skulle bli en belastning kan jag inte se.. Om man tycker att den blir en belastning så vill man kanske blunda inför alla rustbehov och vill "skjuta allt framför sig"... Att blunda bort prolem för att man "inte orkar tänka på det", "får ont i magen" eller likannde är inget bra sätt tror jag. Man måste se brister, utmaningar och problem och vara medveten om den och inte ignorera dem.

Den sitter på vårat kylskåp och den ger mig ingen huvudvärk, utan är ett utmärkt redskap, jag går fram till den när jag har "tid över" och tittar vilket projekt jag kan ge mig på härnäst. Även när vi diskuterat om någon lösning/rust eller förbättring så skrivs den ner på listan. Jag tror att det är viktigt med ärlighet inför sig själv och att alla i familjen är med på noterna så att säga.

• Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Gjorde just en sådan lista. Det är inte roligt. Liknar mer en femårsplan än något jag gör på semestern.

Att bara göra en sak i taget funkar inte för mig, man måste få göra det som passar eller som känns kul för stunden. Däremot har jag stopp på nya saker, nästan, innan gammalt är klart.

En annan viktig sak är att skriva upp och stryka saker man gör som inte står på listan, då ser man att det händer saker.

Att det är kul att stryka saker och se att saker händer kan jag hålla med om, ibland känns det som att "inget händer", men om man tittar på ett längre perspektiv så känner man sig väldigt driftig och det sporrar en att fortsätta tycker jag. Värt att notera är att jag sätter inga "dedlines" för mig själv, det tycker jag ger större press, om projektet tar en vecka eller två månader har ingen betydelse, bara att det blir helt färdigt.

En sådan där komplett lista med sjutusen övergripande saker kan man ha, åsså tar man fram den ett par gånger om året och kollar vad man kan kryssa av, och gläds åt det man kan kryssa av. :)

Annars gör jag mer tillfälliga listor, för dagen och veckan, typ. Och självklart fyller man på den listan med saker man gjort som inte stod på den, så man kan kryssa av dem också och se att man faktiskt har gjort något, även om det från början inte fanns något att kryssa av ;)

Jag gjorde en "Att göra"-lista för vårt nybygge, kanske var det år 2012.
Inget småskräp som taklister eller fönsterfoder; nej bara rejäla grejer som "innertak sovrum" eller "Varmvatten sadelkammare".

Det blev 21 punkter, och jag blev helt deprimerad och orkade knappt lyfta hammaren :(
Nu är jag igång igen och plockade fram den gamla listan.
Och av de 21 punkterna är det faktiskt bara 6 kvar att åtgärda :)

Men nej tack, inga fler listor!
Vet nog ganska väl vad som behöver göras ändå.

PS
Golvlister/golvsocklar är härmed avskaffade.
När jag satte panel på väggarna (träpanel överallt utom i våtrummen) la jag ett par enkronor emellan på bokgolvet, för att inte väggpanelen skulle "låsa fast" golvet. Så nu är det en springa på en mm mellan golv och vägg. Varför sedan sätta golvsockel för 100 - 150 kr/m? Det räcker ju med lite mjukfog, och blir faktiskt snyggare också!

Redigerat:
  • Gilla
magnetens och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag gjorde en "Att göra"-lista för vårt nybygge, kanske var det år 2012.
Inget småskräp som taklister eller fönsterfoder; nej bara rejäla grejer som "innertak sovrum" eller "Varmvatten sadelkammare".

Det blev 21 punkter, och jag blev helt deprimerad och orkade knappt lyfta hammaren :(
Nu är jag igång igen och plockade fram den gamla listan.
Och av de 21 punkterna är det faktiskt bara 6 kvar att åtgärda :)

Men nej tack, inga fler listor!
Vet nog ganska väl vad som behöver göras ändå.
Precis, den typen av listor måste man göra så med, annars ser man inte ljuset i tunneln. SKriv den, och göm den. Plocka sedan fram den en regnig dag långt senare och gläds åt allt som faktiskt kan kryssas av ;)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
det är väl tur att vi alla är olika :-)

Ropia skrev:
det är väl tur att vi alla är olika :-)
För egen del har jag inte listan för mig själv utan för min fru. Hon behöver se överstrukna saker - det är för vissa lätt att fastna i det som inte är klart istället för det som ÄR klart. Har inte det problemet själv, men som sagt, alla är vi olika.

• Gilla
Sparris och 2 till
  • Laddar…
Jag har gjort en detaljerad lista (så detaljrik som möjligt) men endast för mig själv och inte för frugan.
Anledningen är att mitt minne är jävligt bra men fruktansvärt kort...:o

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Y
Jag har ~20 A4 papper på golvet med rubrik vad som ska göras i sommar och därunder punkter vad som behövs för att kunna utföras... Praktiskt att liggandes på golvet? Nej... Smidigt att kunna blicka över alla utan att bläddra? ja...

Gjorde så förra året och när jag en dag tröttnade på alla papper på golvet så upptäckte jag att de flesta faktiskt var utförda... Det kändes bra..

Jag kör en lista i telefonen, utan ordning. Dessutom försöker jag bryta ner den till mindre saker. Inga flerveckorsprojekt utan 1h-några dagar är lagom för att se att dwt händer saker samt att det finns något litet när man får litevtid över.

Vi listar viktiga underhållsåtgärder enligt någon sorts femårsplan när vi lägger årsbudgeten men sen finns det alltid en inofficiell "vill ha"-lista också och det är nog den som ställer till problem eftersom det inte finns samma krav på slutförande där. Man kan liksom inte nöja sig med att lägga 90 % av taket men det går jättebra att inte montera täckskivor mellan köksskåp och innertak t ex.

Se på fan, jag har ju glömt att skriva in "fiberinstallation" på listan oxå. Tänk det är bra att bli påmind ibland :-)

Sen tänker jag att det kan vara bra att ha "på papper" när allt är utfört, vid en eventuell försäljning så kan man redogöra för en köpare/mäklare precis vad som är gjort och när.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.