388 läst ·
8 svar
388 läst
8 svar
Milwaukees M12 spärrskaft
Funderar på att skaffa, har visserligen massor av Makita 18V men jag vill ha nåt smidigt. Användningsområdet är vardagspyssel mindre maskiner på landet - åkgräsklippare, ATV, div kärror, kompaktlastare etc.
Nån som har den genomgående M12 FPTR-202X? Finns i paket med genomgående hylsor och adaptrar för 1/4 och 3/8-hylsor som verkar vara bra pris. Är det nån nackdel med genomgående? Jag pysslar inte ofta med kuggstänger o sånt, bara ett par gånger om året är hylsan för grund så genomgående är bara en extrafiness. Eller borde jag kika på en vanlig 3/8 typ M12 FIR38G2?
Här finns risk för felköp känner jag, tacksam för råd.
Nån som har den genomgående M12 FPTR-202X? Finns i paket med genomgående hylsor och adaptrar för 1/4 och 3/8-hylsor som verkar vara bra pris. Är det nån nackdel med genomgående? Jag pysslar inte ofta med kuggstänger o sånt, bara ett par gånger om året är hylsan för grund så genomgående är bara en extrafiness. Eller borde jag kika på en vanlig 3/8 typ M12 FIR38G2?
Uppriktigt sagt så tror jag inte det skiljer särskilt mycket numera. Många tillverkas i samma fabrik — vanligen i Kina — och säljs därefter under olika märken, även egenmärkesvaror alltså.C Colonel Bogey skrev:Funderar på att skaffa, har visserligen massor av Makita 18V men jag vill ha nåt smidigt. Användningsområdet är vardagspyssel mindre maskiner på landet - åkgräsklippare, ATV, div kärror, kompaktlastare etc.
Bästa svaret
Inga nackdelar med genomgående hylsor förutom att denna inte klarar skruvar grövre än M8 med den finessen. Mycket högt pris med dess specialhylsor. De normala spärrskaftmaskinerna från flera tillverkare med standard eller långa slagtåliga hylsor löser säkert dina flesta behov. Skulle Du sporadiskt behöva genomgående hylsor köp t.ex Bahcos manuella låda S140T för ca 600:- som klarar M6 till M16 galant.C Colonel Bogey skrev:Funderar på att skaffa, har visserligen massor av Makita 18V men jag vill ha nåt smidigt. Användningsområdet är vardagspyssel mindre maskiner på landet - åkgräsklippare, ATV, div kärror, kompaktlastare etc.
Jag har en sån och det är ett av mina minst använda verktyg, har på skoj provat den någon gång och använt den skarpt 1gång och då hade jag nytta av den genomgående funktionen då vi skulle dra av m8 muttrar där en långhylsa inte räckte till.
Den låter mer än vad man kan tro och går det trögt så är den till lite hjälp.
Jag kör uteslutande med facom's ringspärrnycklar och m12 stubby dragaren med svirvel när jag skruvar, så lägg hellre pengarna på något sådant, tycker dom där spärrskaften är lite "gimickiga"
Skruvar man dagligen i bilar och maskiner kan det säkert vara värt att ha en om man implementerar användandet hårdare.
Den låter mer än vad man kan tro och går det trögt så är den till lite hjälp.
Jag kör uteslutande med facom's ringspärrnycklar och m12 stubby dragaren med svirvel när jag skruvar, så lägg hellre pengarna på något sådant, tycker dom där spärrskaften är lite "gimickiga"
Skruvar man dagligen i bilar och maskiner kan det säkert vara värt att ha en om man implementerar användandet hårdare.
När man funderar på det lite är det ju en rätt trist (om än fullt förståelig) begränsning.P poba53 skrev:
Finns säkerligen specifika miljöer där detta är guld, den som dagligen jobbar med M6/M8 gängstänger t.ex., men generellt känns det som en väldigt smalt nischad finess.
Jo, det ser coolt ut på Youtube när nån superexpert demonterar en V12-motor med ett lagom slitet Ingersoll Rand-spärrskaft, men man är ju inte riktigt där själv så att säga 😅L Lutte skrev:
Klicka här för att svara