10 982 läst ·
95 svar
11k läst
95 svar
Miljötillstånd för eldning?
Hej alla
Har själv studerat olika uppvärmnings metoder.
Oslagbart billigast i drift är luft / luft värmepump men verkningsgraden minska med sjunkande ute temperatur men ger mer än som den förbrukar ner till runt - 20°
( nu räknar jag inte in gratis ved o gratis eget arbete vilket klart är billigast )
-----------------
Radiator med fläkt ger också en lägre bränsle åtgång, jag har testat och kommit fram till att besparningen kan ligga upptill 10 Watt / m2 uppvärmd yta.
denna vinst ger även luft / luft värmepumpen så det är inte bara COP faktorn som sparar energi.
Någon mer som har koll på förbrukningen när det gäller fläktradiator och besparning ?
Vanligt att man räknar 50 Watt / m2 men då utan fläkt - 10 watt = 40 Watt klarar av värmen med fläkt.
-------------------
Alltså en energi vinst att göra även med vattenburen värme då med radiator med fläkt.
Har själv studerat olika uppvärmnings metoder.
Oslagbart billigast i drift är luft / luft värmepump men verkningsgraden minska med sjunkande ute temperatur men ger mer än som den förbrukar ner till runt - 20°
( nu räknar jag inte in gratis ved o gratis eget arbete vilket klart är billigast )
-----------------
Radiator med fläkt ger också en lägre bränsle åtgång, jag har testat och kommit fram till att besparningen kan ligga upptill 10 Watt / m2 uppvärmd yta.
denna vinst ger även luft / luft värmepumpen så det är inte bara COP faktorn som sparar energi.
Någon mer som har koll på förbrukningen när det gäller fläktradiator och besparning ?
Vanligt att man räknar 50 Watt / m2 men då utan fläkt - 10 watt = 40 Watt klarar av värmen med fläkt.
-------------------
Alltså en energi vinst att göra även med vattenburen värme då med radiator med fläkt.
Hej alla
Lånade bara tråden för att väcka uppmärksamheten kring att det går att spara på ved åtgånen
där med mindre mängd utsläpp även om förbränningen är den bästa som går att få.
Sedan kan man undra om inte naturen behöver det vi kallar för ( nedsmutsning ? )
Jag har inte missat att tråden handlar om " Tillstånd för att elda med ved "
samma som tillstånda " körkort för att få köra bil " men vedeldning är enkelare och lättare att lära ut för att
den ska bli miljöriktig, det som gäller är att elda och sköta om eldstaden så att vedförbränningen blir så nära optimal det går i den använda pannan, pannor har olika konstruktioner och olika förutsättningar att eldas i.
"Egna tankar"
Här tänker jag på moder jord och " Vukanutbrott " de enorma mängder aska o sotstoft som sprids över mycket stora markområden, detta sot finns i omlopp i lufthavet i flera år efter ett vulkanutbrott
detta styr i sin tur, nederbördens ofattning, varmt o kallt klimat, kraften som stormar får.
Även åskans laddningar och kraft påverkas av dessa enormt stora kontraster mellan varma och kalla, luft o fukt områden har...
Jag har lärt mig att värme energin är oförstörbar bara omvandlingsbar.
( Eller kan jag ha totalt fel ? )
Enligt min uppfattning är detta en sinrik metod att sprida ut minneraler som växtligheten behöver
och vi också. ( detta tillhör kretsgången ) ( Tur är väl att vi inte kan styra denna enorma naturkraft )
Detta kanske kan lyfta fram att naturens egen kraft är enormt stor och mycket större än alla jordens ved eldstäder tillsammans ???
"Oj nu är jag väl ute o seglar igen ...."
Lånade bara tråden för att väcka uppmärksamheten kring att det går att spara på ved åtgånen
där med mindre mängd utsläpp även om förbränningen är den bästa som går att få.
Sedan kan man undra om inte naturen behöver det vi kallar för ( nedsmutsning ? )
Jag har inte missat att tråden handlar om " Tillstånd för att elda med ved "
samma som tillstånda " körkort för att få köra bil " men vedeldning är enkelare och lättare att lära ut för att
den ska bli miljöriktig, det som gäller är att elda och sköta om eldstaden så att vedförbränningen blir så nära optimal det går i den använda pannan, pannor har olika konstruktioner och olika förutsättningar att eldas i.
"Egna tankar"
Här tänker jag på moder jord och " Vukanutbrott " de enorma mängder aska o sotstoft som sprids över mycket stora markområden, detta sot finns i omlopp i lufthavet i flera år efter ett vulkanutbrott
detta styr i sin tur, nederbördens ofattning, varmt o kallt klimat, kraften som stormar får.
Även åskans laddningar och kraft påverkas av dessa enormt stora kontraster mellan varma och kalla, luft o fukt områden har...
Jag har lärt mig att värme energin är oförstörbar bara omvandlingsbar.
( Eller kan jag ha totalt fel ? )
Enligt min uppfattning är detta en sinrik metod att sprida ut minneraler som växtligheten behöver
och vi också. ( detta tillhör kretsgången ) ( Tur är väl att vi inte kan styra denna enorma naturkraft )
Detta kanske kan lyfta fram att naturens egen kraft är enormt stor och mycket större än alla jordens ved eldstäder tillsammans ???
"Oj nu är jag väl ute o seglar igen ...."
Redigerat:
Ja antingen hänger man på ett dyrt elfilter eller dyl.
Eller så köper man en modern vedpanna med lambdastyrning typ, Fröling, ETA, KWB m.fl. så är det problemet ur värden...
Snart kanske Sverige fattar också, i Österrike och Tyskland utför sotaren miljömätningar av pannan årligen för att kontrollerar att den håller miljökraven...
Eller så köper man en modern vedpanna med lambdastyrning typ, Fröling, ETA, KWB m.fl. så är det problemet ur värden...
Snart kanske Sverige fattar också, i Österrike och Tyskland utför sotaren miljömätningar av pannan årligen för att kontrollerar att den håller miljökraven...
Bara synd att inte Fröling och ETA gör en panna med 300 L ved? Om man ändå ska kosta på. Men det är väl bara i norra Sverige och sibirien den marknaden finns. Tittar man på tyska sidor så verkar de ha relativt små acktankar i sina anläggningar. Eller så drar deras stenslott så mycket att de eldar direkt in på systemet?analog skrev:Ja antingen hänger man på ett dyrt elfilter eller dyl.
OTÅskar skrev:Bara synd att inte Fröling och ETA gör en panna med 300 L ved? Om man ändå ska kosta på. Men det är väl bara i norra Sverige och sibirien den marknaden finns. Tittar man på tyska sidor så verkar de ha relativt små acktankar i sina anläggningar. Eller så drar deras stenslott så mycket att de eldar direkt in på systemet?![]()
Du ska inte stirra dig blind på vedvolymen, jo visst, ju mer ju bättre. Men 200lit räcker ganska långt i en modern panna då dom modulerar effekten.
När det är kallt ute så kan pannan ligga och brinna i många timmar för att fylla det där sista lilla i tanken.
I en vanlig "svensk" vedpanna hade det bara varit att strunta i det där sista ilägget eller riskerat kokning...
Tyskland är på gång att skärpa rökutsläpp, helt klart .
Problemet är att luftkvaliteten när bostäder kräver mera värme påverkas
många små eldstäder med dålig förbränning koncentrerade på liten yta
Marknaden för "rökgas-renare" är nog minimal här, men vart efter Tyskland skärper kraven
för utsläpp från träförbränning ökar trycket även på resten av EU.
http://www.bipro.de/dioxin-domestic/doc/meet_080707_pres7.pdf
Problemet är att luftkvaliteten när bostäder kräver mera värme påverkas
många små eldstäder med dålig förbränning koncentrerade på liten yta
Marknaden för "rökgas-renare" är nog minimal här, men vart efter Tyskland skärper kraven
för utsläpp från träförbränning ökar trycket även på resten av EU.
http://www.bipro.de/dioxin-domestic/doc/meet_080707_pres7.pdf
http://www.expressen.se/debatt/svenska-brasor-far-arktis-is-att-smalta/
Vi kan nog räkna med att dårarna i riksdagshuset hittar på nått tok snart
Vi kan nog räkna med att dårarna i riksdagshuset hittar på nått tok snart
acktankar har jag och det drar INTE mindre med ved tvärsom jag har en euronom duo samma som tmv alpha keram.pr95 skrev:Kan hålla med om att det är få som bygger nytt med vedsystem,men problemet är väl alla gamla anläggningar som behöver bytas många fortsätter med en dylik konstruktion combipanna utan acctank.
Finns det någon regel om byte av panna som förutsätter att miljötillstånd krävs?
Troligtvis ersätter man den gamla pannan med en ny något modernare men fortsättningsvis eldas det på samma sätt för att inte systemet ska överhettas/koka
Tyvärr har jag sett alldeles för många exempel på det trots att jag ivrigt förespråkat att ansluta en acctank och öka verkningsgraden,det tycks var en fråga om ekonomi som avgör, för ved finns det ju gott om.
Det hjälper inte med att förklara att man kan halvera vedförbrukningen med redan en mindre acctank som lätt kan placeras i eller utanför pannrummet.
Att det dessutom blir bekvämare mindre spring i pannrummet är tydligen heller inget argument ,det är roligt att elda men när man gör det ska det göras ordentligt inte genom att fiselda.
Det är sånt här som ger vedeldning dåligt rykte okunskap om hur en bra anläggning kan göras/ se ut saknas,i skolningen av dagens rörmontörer behöver man lära ut hur en vedvärme anläggning bör/ska se ut för att fungera också ur miljöhänsyn.
Jag tror att vedeldning kommer att fortsätta så länge det finns ved, men man ska se till att det eldas på rätt sett med rätt utrustning, varje vedeldare får ta ansvar för att det sker så att inte andra blir lidande av rök,tyvärr finns det de som struntar i andra och ger vedeldandet dåligt ryckte.
eldar inte mot tankarna längre eldar upp pannan i 90 sen stuvar fullt.. vist det blir jämnare värme med tankar.
drar ca 30-50% mer med tankar..