Underligt att inte uppstart från kall panna är med ,man börjar testa efter att först ha eldat en glödbädd ,efter det första inlägget ska pannan hålla +/-20% av nominell effekt fyllas en andra gång samma värde av nominell effekt ska hållas .
Måste säga att min panna kan inte ha klarat några miljökrav i orginalutförande den var en riktig rökbomb vid uppstart, kanske om man inte tog med starten väldigt känslig för hur veden lades in, tung keramik som skulle värmas en fläkt med högre kapacitet än vad som fodras
Om man tittar idag efter alla ändringar så ryker det lite svagt från kallstart.
Kan bara hålla med dej kricken det är inte bara på pannan det hänger, man måste ha något mellan öronen också, ögon har man, näsa för det sinnet påverkas väl mest av rök,men ibland kan man tro att det saknas något på en del.

Har själv gått i tankar att byta panna mest för att jag snart kommer ha en större yta att hålla varm då skulle det vara trevligt med ett större ved utrymme bekvämligheten ligger på gränsen redan nu när det är riktigt kallt ute.

Men man tvekar dels för att det inte verkar vara riktigt klara besked från något håll vad som gäller med miljön.

Igår var sotar mästaren och en gubbe till hit och besiktigade min anläggning så jag tog tillfället och frågade dom vad som gällde och enligt deras normer så kunde du ha nästan vilken panna som helst så länge den var kopplad till en acktank.

Enligt deras sätt att se på saken så brann pannan så begränsad tid av dygnet så utsläppen vart godkända oavsett om man bodde på landet eller i stan.

Så när alla verkar tolka reglerna på olika sätt så känns det lite chans artat att byta panna redan nu bara för att slippa en eldning per dygn när det är -25-30°C (iofs blir det ju större vinst i bekvämlighet sedan när uppvärmningen utökas).

Skulle ju vara riktigt förkastligt om man byter till en panna som är godkänd nu och sedan så kommer även våra kära politiker på att dagens tester inte är så bra och kräver nya som kanske innebär att pannan som nyss var godkänd inte alls är bra för miljön då sitter man ju riktigt i skiten.

Sedan är det ju problematiken med alla dessa "undersökningar" som görs samma undersökning verkar ju kunna visa helt olika saker beroende på vad beställaren vill nå för resultat.

Ta tex att dom vill belysa hur dåligt det är med utsläppen ur min panna jämfört med en som har omvändförbränning med en massa keramik/vatten/fläktar.
Då kollar dom ju bara på ett test från typ sp och ser att fy fan vilken gris till panna han har.
Detta är livsfarligt passa er för att köpa den där pannan ni kommer att dö på en gång ni tänt den.
Sedan ringer viadrus och vill en undersökning då belyser dom bara vad billig min panna är och att den har så mycket mindre utsläpp upp till arbetstemp.
Ingen av undersökningarna visar hela bilden eller så dom är egentligen helt intet sägande.

Då kommer vi ju raskt till en sådan eminent undersökning som pr95 postade en länk till.
Där har dom uppskattat hur höga/låga utsläpp som ved eldningen orsakar.

Ser att dom iaf har mätt lite med betoning på LITE.

På sidan 10 står det hur många olika anläggningar dom testat av varje sort.
Panna utan tank 4st
Ej miljögodkänd panna med tank 2st
Miljöpanna med tank 2st
Svanen panna med tank 1st
Pellets 10st
Olja 2st

Så dom har ju verkligen en stabil grund att stå på.
Ta bara som ex miljöpannan med tank det är ju rätt stor skillnad mellan den bästa och den sämsta.
Om jag inte missminner mig så ligger atmos sf på gränsen för att klara miljön medan typ frölings värsta (även har är jag osäker men nån av dessa dyra pannor var det iaf) hade lika bra eller tom bättre än vissa som är svanen märkta i sverige.
Gör rätt stora skillnader om dom har mätt hos 2st atmos ägare alltså och sedan uppskattat utsläppen från alla miljöpannor därifrån.

Och precis samma resultat blir det ju på dom övriga.

Nej uppmätta värden skall det vara. Jag skulle uppskatta om dom inte uppskattade så mycket i dessa överskattade undersökningar:).

Redigerat:
Jag har för mig att förra regeringen hade ett förslag att belägga icke miljögodkända (EN-303-5 klass 3) med straffskatt...men de förlorade valet så det blev inget men nu har de miljöpartiet med sig så förslaget kommer säkert igen om de vinner nästa val...

jag menar förstås pannor som inte uppfyller EN-303-5 klass 3;)

H
Ingen risk för straffskatt de närmaste åren gnoll :)
För sent att plocka in Nuder eller Tomas Bodström nu och Mona förlorar med tvåsiffrigt.

fast det kan ju bli allmänt EU direktiv att alla ska byta sina pannor till EN-303-5 klass 3 godkänd panna... jag ska byta till en nu som klarar minst EN-303-5 klass 3 så är man säker.:p

Tror inte ni ska oroa er så mycket, vi har fortfarande skattefritt på bilar äldre än 30 år, hur det nu rimmar med miljön?

Redigerat:
Så om svensk rökgas för den som orkar läsa
Helt klart är något på gång men det är ett "hett" ämne inte lätt att få hundra tusentals vedeldare mot sig, många av oss har satsat stora summor i att få en billig uppvärmning som påverkas lite av elpris eller pellets pris.
Frågan är väl om någon vågar ta upp ämnet i en politisk debatt på riksplan!
Kanske vedeldning inte är så miljövänligt som man tror när man läst alla rapporter.
Konstigt att mänskligheten har överlevt, vi har ju trots allt värmt oss med ved sedan urminnes tid.
http://www.friskluftnu.se/forskning.htm

Vi överlever nog en stund till! Bara vi får betala en rejäl skatt på vårat vedeldande:p

Ja det tror jag också :D bara vi får skatta för eldandet ;)
Men visst är det intressant att hålla koll på vad som är på gång inom miljödebatten ?

Majgårdarna
Enda sättet att skärpa reglerna är ju i boverkets bygg regler.

Man kan ju inte underkänna bef anläggningar.

Om dom skulle höja kraven i bbr så tycker jag det är helt okej.Men man skulle nog sätta krav på kaminer,köksspisar och sådan oxå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.