966 läst ·
5 svar
966 läst
5 svar
Mikrobskadad träfiberisolering i golvet
Hej,
Jag håller på med en totalrenovering av villa med källare under.
Våren 2024 slet vi ut allt från källaren till taket och lade in ny trossbotten.
Vi använde oss av 200mm med träfiberisolering(Hunton) i golvet.
Dock kom det en del fukt på sommaren i källaren och bärbjälkarna blev mögliga.
Jag har tagit 4 prover på isoleringen och 2 av dessa var gröna och 2 röda.
Min fråga är vad som är lönsammt till nästa steg? Skall ja byta all isolering jag slipper på under ifrån eller bör jag endast byta ut isolering runt bärbalkarna?
Bärbalkarna är utbytta mot impregnerade redan.
Och skall man byta ifrån Hunton till stenull?
Jag håller på med en totalrenovering av villa med källare under.
Våren 2024 slet vi ut allt från källaren till taket och lade in ny trossbotten.
Vi använde oss av 200mm med träfiberisolering(Hunton) i golvet.
Dock kom det en del fukt på sommaren i källaren och bärbjälkarna blev mögliga.
Jag har tagit 4 prover på isoleringen och 2 av dessa var gröna och 2 röda.
Min fråga är vad som är lönsammt till nästa steg? Skall ja byta all isolering jag slipper på under ifrån eller bör jag endast byta ut isolering runt bärbalkarna?
Bärbalkarna är utbytta mot impregnerade redan.
Och skall man byta ifrån Hunton till stenull?
Det är inte bjälklaget det är fel på - det är källaren som behöver avfuktas/ventileras/dräneras. Det spelar ingen roll vilket material som används, mögel kommer att växa på det om det är för fuktigt. När fukten är under kontroll kommer möglet att bli inaktivt och lukten lägger sig.
Jepp det förstår även jag, har lagt in fläktar och haft avfuktare sedan i sommaras där. Rivit bort vindskydssskivorna och som sagt bytt bärbjälkarna nu. Men tänkte byta ut isolering där det så kallade epicentrumet har varit. Har fått höra att man inte kan använda Hunton när det är källare under men det är bara bullshit då?Oldboy skrev:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har du löst situationen med fukten permanent? För det låter som du gjorde en tillfällig insats av beskrivningen.K Klåpare_numero_uno skrev:Jepp det förstår även jag, har lagt in fläktar och haft avfuktare sedan i sommaras där. Rivit bort vindskydssskivorna och som sagt bytt bärbjälkarna nu. Men tänkte byta ut isolering där det så kallade epicentrumet har varit. Har fått höra att man inte kan använda Hunton när det är källare under men det är bara bullshit då?
Du måste först se till att hålla fukten i schack. Man använder tex normalt inte impregnerat virke i bjälklag.
Själva bjälklaget är inte av impregnerat, endast balkarna som stöder upp bjälklaget, alltså bjälkarna är som är under vindsskyddsskivorna är av impregnerad.L Liljeros skrev:
Vi har borrat mera ventilationshål i stenfoten i alla vädersträck och satt in permanenta ställbara fläktar för att dra ur luften. Även halvhjärtad dränering är gjord.
Jag hoppas att detta räcker, men måste givetvis följa med luftfuktighetshalten mot våren sommaren.
Men har ni hört om att man inte skulle få använda hunton när man har källare under ?
Jag kan inte tänka mig det, Hunton är inte känsligare än reglarna som bjälklaget är uppbyggt av.K Klåpare_numero_uno skrev:Själva bjälklaget är inte av impregnerat, endast balkarna som stöder upp bjälklaget, alltså bjälkarna är som är under vindsskyddsskivorna är av impregnerad.
Vi har borrat mera ventilationshål i stenfoten i alla vädersträck och satt in permanenta ställbara fläktar för att dra ur luften. Även halvhjärtad dränering är gjord.
Jag hoppas att detta räcker, men måste givetvis följa med luftfuktighetshalten mot våren sommaren.
Men har ni hört om att man inte skulle få använda hunton när man har källare under ?
Det som normalt brukar rekommenderas är att sätta igen ventilationen till krypgrund. Annars dras varm och fuktig luft in i krypgrunden på sommaren när det är kallt och blir till kondens mot kalla ytor.
Passiva åtgärder är att plasta marken, dränera och eventuellt isolera grunden. Nästa steg är en aktiv krypgrundsvakt för avfuktning eller göra om till varmgrund.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur är golvet gjort? Betonggolv i källare
Golv -
Råd kring att fästa ställning till tvättställ i golvet. (Burlington)
Badrum -
Köksrenovering i två steg - finns det risk att golvet blir fel?
Kök -
Extra Ångspärr när man har ångbroms i golvet?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur ska man göra med tröskeln när nya golvet är högre än resten?
Golv