Vi är spekulanter på ett hus, ursprungligen en sommarstuga från 1960-talet som därefter i omgångar byggt ut till en fullskalig villa. Det mesta av huset har krypgrund, några mindre delar har källare och platta på mark.

Huset är förhandsbesiktigat och det är noterat i protokollet att vid krypgrundsbesiktningen upptäcktes en del brister som mikrobiell lukt, mikrobiell påväxt på mark och blindbotten samt förhöjda fuktvärden i mark och bjälklag, upp till 21% fuktkvot.

Säljaren av huset har därför planerat att låta installera en avfuktare innan huset övergår till ny ägare.

Jag är orolig för att det kanske finns mer omfattande skador som kräver någon form för sanering, byte av angripna delar etc.

Kan någon här inne ge råd om huruvida det typiskt räcker att "bara" sätta in en avfuktare och se till att det inte blir fuktigt framöver eller om man kan behöva göra något mer omfattande arbete? I så fall vad? Och hur vet man det?

Tack!

• Två bilder visar mögelangrepp på undersidan av ett trägolv, troligen i kryputrymme.
Jag ser ingen anledning till oro av bilderna, tror inte det behövs nån avfuktare.

F fribygg skrev:
Jag ser ingen anledning till oro av bilderna, tror inte det behövs nån avfuktare.
Aha, tack! Bra att du inte tycker att det ser så farligt ut! En avfuktare blir det nog ändå för säkerhets skull, men bra om det inte behövs en massa andra potentiellt dyra saneringsåtgärder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.