F fredrik.johansson skrev:
Rensade du alla slangar i avloppssystemet? Det finns en liten tunn slang mellan den stora grova och upp till tvättmedelsfacket som kan sättas igen. Då blir det ett baksug efter avslutad tvätt som suger tillbaka tvättvatten från backventilen till trumman.
När jag hade stopp där blev tvätten inte torr efter centrifug eftersom det sögs tillbaka och sen luktade det äckel när maskinen stått oanvänd. Stämmer inte riktigt med dina symtom, men värt att kolla! Skulle ju kunna förklara om det suger tillbaka på något annat vis.
Här finns instruktioner: [länk]
Ja, jag tycker jag tog det som gick. Jag gick efter den anvisningen och hela avluftningssystemet kring t-kopplingen var i princip helt igensatt. Vattenlåset var det inte stopp i, men rejält med kalk som jag fick bort. Backventilen var rejält tjock med skit som jag sköljde ur och avloppsslangen mellan pump och backventil var väl ok.
Det enda jag inte minns att jag hade loss var om det är en slang till höger (framifrån sett) från pumpen. Gissar att det är mellan balja och pump? Kanske att jag lossade den från pumpen och konstaterade att det såg ok ut.

Men innan den rengöringen var det liknande symptom som andra haft. Det löddrade rejält, den klagade ständigt på dosering, centrifugerade aldrig fullt ut utan gav upp samt att det luktade äckel om maskinen. Allt det försvann efter rengöringen, men att det kanske varit lite problem med lödder som nu tilltagit (eller om jag bara uppmärksammat det bättre).

Nu ikväll kör jag externt åtkomlig rengöring. Blandade upp electrolux clean&care i en sprayflaska och drog det in i tvättmedelsfacket ifall det sitter nån gammal skit ner där nånstans. Nu dubbelt rengöringsmedel och 95-gradig tvätt plus någon hink eller två med hett vatten ner i för att fylla upp trumman så gott det går utan att den slår över och börjar tömma ut i förtid. Hittills har det lossnat en hel del skit i maskinen. Vet inte om det är något flockmedel i den där rengöringen eller om det är avlagringar som lossnat. Ser ut som när man glömt en massa papper i någon ficka när man tvättar..

A
det mesta tyder på att den mycket länge gått med för hög tvättmedelsdosering och fått avsevärda avlagringar på trummans utsida och baljans insida (det vita du får ut).
denna metod du använder senast är nog det enklaste sättet att få bort detta. möjligtvis om du kan utöver detta när maskinen är varm och inte tömt att i avstängt läge fylla på ytterligare hett vatten och låta stå över natten. fyll på så mycket det går minst till fönstrets överkant och kompensera vattenmängden med mer rengöringsmedel.

Dags för lite uppdatering.
Körde enligt electroluxarens förslag ovan och fyllde maskinen med hett vatten och stora mängder rengöringsmedel och lät den stå i närmare ett dygn.

Trots att vi numera doserar absolut minimalt kan vissa tvättar leda till att vi lägger en halv dag på att skölja rent.

Så snart maskinen vi önskar finns i lager igen kommer Mielen åka ut. Det känns inte bra att kasta ut något som kanske bara behöver en spark på rätt ställe, men jag har lagt så ofantligt med tid (och enorma mängder vatten) på det här så nu har jag tröttnat.

Om nån vill ha en tvättmaskin tar jag emot skambud.

AXS
Om den ändå ska lastas så skulle jag testa med starkare grejer innan.

Jag har kört följande grejer med bra resultat:
-Klorin, fick bort lukt som kom efter en semester.
-Kaustiksoda, får bort hår och liknande. Även kört det i en diskmaskin som blev som ny.
-Stark syra. Finns hessa, poolrengöring mf. Tar bort kalk och liknande. Citronsyra blir för svagt.

Obs, maskinen kan paja och kör program med bara vatten i mellan.

Jag kom på en sak jag skulle testat och det är högtycksspolning genom hålen i trumman för att lite mer mekaniskt tvätta rent. Det finns vinklade munstycke till högtryckstvätt som om man håller tillräckligt nära hålen i trumman kanske kan få en jetstråle som rengör yttertrumman. Det finns även avloppsrensare som man kopplar till vanlig blandare som får en hyfsat stark liten stråle.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Bra idé!

Och genom hålet som blir när man tar bort tvättmedelsfacket. Går det att få bort gummitätningen?

tensiden tensiden skrev:
Dags för lite uppdatering.
Körde enligt electroluxarens förslag ovan och fyllde maskinen med hett vatten och stora mängder rengöringsmedel och lät den stå i närmare ett dygn.

Trots att vi numera doserar absolut minimalt kan vissa tvättar leda till att vi lägger en halv dag på att skölja rent.

Så snart maskinen vi önskar finns i lager igen kommer Mielen åka ut. Det känns inte bra att kasta ut något som kanske bara behöver en spark på rätt ställe, men jag har lagt så ofantligt med tid (och enorma mängder vatten) på det här så nu har jag tröttnat.

Om nån vill ha en tvättmaskin tar jag emot skambud.
Ser att det är ett gammalt inlägg. Jag hoppas att det blev bättre med en ny maskin. Annars är tipset att du testar med lite sköljmedel.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.