• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Det ser ut som att du snabbt blir bättre!

Jag brukar också göra laxstjärtfogar, det är kul, men det är rätt svårt tycker jag. Stjärtarna är dom lättaste, jag brukar börja med dom, för då gör det inte så mycket om jag inte får exakt rätt vinkel. Tapparna är lite svårare. Det är svårt att komma så när linjen så att man skall slippa stämjärnsarbetet. Man vill ju inte få glipor, så jag brukar nog fega lite omedvetet, så får jag nästan alltid jobba med att putsningen efter.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Jag gjorde ett skrin i träslöjden i åttan eller om det var nian med riktig fogning. Nog för att jag var överdrivet händig och noggrann redan från barnsben men det där levde slöjdläraren på länge. Övriga elever i min klass var mer att de till nöds kunde såga av en bräda eller ens få till ett slutresultat av någonting och så kommer jag där med det där.
Har kvar skrinet än idag 33 år senare.......:)

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Bild ! Vi vill se en bild, utan bild finns det inte.......:p

Hade också en slöjdlärare som jag lyckades med att linda kring "lillfingret".
Alla skulle göra ETT grillspett i vriden metall, jag fick göra sex grillspett plus ett ställ att hänga dem på.
Jag fick också svarva en golvlampa med fot, som var så hög att svarven inte klarade den i ett stycke. Själva foten gjordes ett stycke medans "stolpen" eller vad man skall kalla den gjordes i två delar vilka skarvades på mitten. Ingen annan fick göra något så stort i svarven....

Redigerat:
Microkatten
Det är nog bra att också vara medveten om att perfekta laxstjärtar är inte målet, utan de skall vara tillräckligt bra för syftet. Det är bara att titta på gamla möbler, där snickarna, liksom nu, hade tidspress på sig och gärna gjorde mindre perfekta fogar när de inte syntes, liksom de inte hyvlade alla ytor lika fint överallt osv.

Här är några icke synliga lådexempel, t.ex. bakre hörnet:
Hörnet på en träldåda med halvtäckta sinkningar och översågning in på frontstycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvförtäckta sinkningar:
Närbild av äldre lådhörn med halvdolt sinkningssnickeri och översågade fogar, visande hantverkets praktiska precision.
Skapa konto
Trähörn med synliga halvtäckta sinkningar och översågning, exemplifierar icke perfekt snickeri.
Skapa konto
Ett närbildsfoto på en handgjord halvförtäckt sinkning på en träfog, visar översågade linjer och mindre exakta snitt.
Skapa konto

På den sista bilden kan man också se hur de har översågat in på frontstycket för att få så stort sågsnitt som möjligt.

Det viktiga är att kunna välja vilken precision man vill ha, det skall inte vara slumpen som avgör...

• Gilla
Hus&Kärlek
  • Laddar…
Microkatten
Ytterligare såg-övning med liten japansåg och Veritas:

Träblock med många sågade snitt, övningsresultat med japansåg.
Skapa konto

Med start från höger så drar sågen till höger. Sedan några raka snitt och i mitten drar sågen igen till höger. Försöker få sågen att dra till vänster för att känna gränserna, vilket lyckas. Sedan raka snitt igen förutom sista.

Tyder i alla fall på att jag börjar få lite lite kontroll på sågen. Återkommer när jag har 15 raka snitt i rad!

Är det någon som vill prova, posta en resultat-bild här och skäms eller gläns! :D

Microkatten Microkatten skrev:
Det är nog bra att också vara medveten om att perfekta laxstjärtar är inte målet, utan de skall vara tillräckligt bra för syftet. Det är bara att titta på gamla möbler, där snickarna, liksom nu, hade tidspress på sig och gärna gjorde mindre perfekta fogar när de inte syntes, liksom de inte hyvlade alla ytor lika fint överallt osv.
Richard Maguire (The English Woodworker) diskuterade det där med att gamla möbler ofta har rätt sjabbiga fogar, i en av hans "rants". Hans tes var att dom inte hade lika bra sågar förr som vi har i dag och därför kunde dom inte göra lika fina fogar. Det kan nog ligga något i det.

Hittade klippet, hade för mig att den var på youtube, men den fanns på hans egna sida.
https://www.theenglishwoodworker.com/scruffy-dovetails-richard-rants-video/

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
C
Microkatten Microkatten skrev:
Tyder i alla fall på att jag börjar få lite lite kontroll på sågen.
(y)
Ett klassiskt sågknep är att, när så är möjligt, aldrig såga så att du bryter mer än två ytor samtidigt. Dvs. först sågar du framsidan + minst halva toppen, sedan vänder du på biten och sågar baksidan och resten av toppen, och sist sågar du bort trekanten som är kvar.
På det sättet ser du alltid alla ytor du sågar i och har full kontroll på snittet. När du sågar rakt igenom ämnet vet man aldrig riktigt vad som händer på baksidan.

• Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Åsså ett inlägg från en sån där jäkla produktionssnickare...

Inspirerande tråd :D
Första dagen på gymnasieskolans trätekniska linje fick vi ut en verktygslåda med handverktyg, fyra hyvlade brädlappar och uppgiften att sinka ihop dem till en låda. Läraren visade en gång, sedan förmodades vi klara jobbet. Sedan dess har jag inte sinkat mycket. Någon enstaka gång med långa mellanrum.

Hur som helst så meditationssnickrede jag en stund efter jobbet i dag.
Testade först om takterna satt i och handsinkade en låda.
Hantverksmässigt sammansatt träboxhörn med traditionella sinkningar.
Skapa konto

Poppel är träslaget. Gick rätt hyfsat men inte perfekt. Produktionskvalitet kan man säga. Stadiga och med plats för klister. Med lite geringsmos kan de lura vem som helst :p.

Men jag slutade inte där...
Tidigare under arbetsdagen gjorde jag en låda för att kunna plana karmurtag med handöverfräsen. Tänkte att om jag gör några slitsar i botten på lådan och en mall för sinkor så kan jag förenkla handsinkandet med lite maskinstöd.
Sagt och gjort.
Verktygsbänk med en handöverfräs, träbitar för sinkning, och arbetsredskap i snickarverkstad.
Skapa konto

Har klämt ett kulager på sinkstålet.
Närbild av handöverfräs med kulager på sinkstålet, använd för att fräsa trädetaljer.
Skapa konto

Efter att ha fräst sinkorna klämde jag fast fram och bakstycke.
Trähantverk i snickeriverkstad med halvfärdig låda och utstickande sinktappar i klämmor.
Skapa konto

Jag har tryckt dem uppåt mot en bit och spännt fast. Sedan har jag lagt sidorna på och ritat av. Jag använder metoden att flytta mallen något, först åt ena sedan åt andra hållet för att få strecket precis utanför tappen.
Handsågning av sinkor i träbitar som är fastspända i en arbetsbänk för att skapa en låda.
Skapa konto

Därefter sågade jag. Men bara markeringar någon halvcentimeter ner. Resten av materialet tog jag bort med handfräsen (Ishitani style).
Handgjord trä låda under konstruktion med sinkade hörn fastklämda i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Kullagret går mot det jag sågat och tappen blir helt rak med plan botten. Stålet är förstås samma låskistfräs som jag alltid använder. Skäret är 16 mm och sedan kommer kullagret. Lådsidorna är bara 13mm så tapparna sticker ut en del. Sågade av dem.
Snickarverkstad med handsågade sinklådor och handverktyg vid en träarbetsbänk.
Skapa konto

Vilket man gillar bäst är en smakfråga (vissa har och andra inte). Här har ni en bild så att ni kan bestämma vad ni tycker blir snyggast. Själv anser jag att båda har sin plats.
Handgjorda träsidor med sinkade hörnfogar i poppel för en låda på snickarbänk.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
S
Man brukar nacka sinkorna så att det bildas halvtappar på andra biten.

Microkatten
@snuttekudden, intressant klipp. Tog mig ett tag att justera språkfiltret i örat för den engelska dialekten!

Att de hade ”sämre” verktyg förr, som t.ex. behövde slipas oftare eller inte hade samma precision, kan nog vara sant. Men det tycker jag snarare stödjer tesen att de inte lade ner så mycket tid på sina fogar om de inte behövde, eftersom det skulle ta för lång tid med sämre verktyg att skapa fina fogar. Sedan var det nog stor skillnad i verktyg och resurser på en allmogesnickare och Precht eller Haupt. Och på verktygen under första halvan 1900-tal var det inget större fel, ändå är fogar inte perfekta, som t.ex, ses på mina bilder ovan.

@cpalm tack, @nanowire nämnde tekniken i början av tråden och @heimlaga har demonstrerat den fint här. Den hjälper förstås, även om det fortfarande går att hålla sågen snett och hamna fel, speciellt när en eller flera linjer är vinklade som de är för både stjärtar och tappar. Min taktik just nu är - lär dig hålla sågen rakt för bövelen! :rofl:

@findus42, du är varmt välkommen att öva sinkning med handverktyg med mig. Ditt andra försök, med maskiner, betraktas i denna tråd som fusk. ;) Skämt åsido, ditt inlägg bekräftar tycker jag bilden av att göra perfekta laxstjärtsfogar inte är snutet ur näsan, och att göra ”produktionsfogar” är ganska självklart. Att man sedan kan göra ”perfekta” fogar snabbare efter att ha gjort 25000 st som Sellers är inte så konstigt.

Blev inspirerad att försöka med worththeefforts senaste video på tuben.
Snabbt och tillräckligt tight för gömda sinkningar (y)

• Trästycke med flera utförda sinkningar på snickeriverkstad, inspirerade av en instruktionsvideo.
    Skapa konto
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
M Mangan84 skrev:
Blev inspirerad att försöka med worththeefforts senaste video på tuben.
Snabbt och tillräckligt tight för gömda sinkningar (y)
Denna alltså?

Precis!

Microkatten
Även om de inte är i rad, men räknar jag rätt får jag det till 15 raka snitt, vilket motsvarar ca 80% träffsäkerhet:
Träbit med många raka snitt demonstrerar träffsäkerhet i manuell sågning.
Skapa konto

Detta endast genom att hålla sågen rätt och såga utan att titta på linjerna, så känslan för sågen har definitivt ökat. Bra övning!

Efter denna framgång var det dags för laxstjärtsfog 7 (8?):
Trästycke med handgjorda laxstjärtsfogar och markerade såglinjer som visar snickerifärdigheter.
Skapa konto

Stjärtvinklarna sågades på fri hand, därav de olika vinklarna. Däremot blev de i princip helt vinkelrät sågade, en fantastisk framgång! (y) Endast botten behövde städas upp.

Tapparna behövde däremot mer justering, men sågningen var ändå hyfsat rak, så lite närmare strecken hade jag kunnat såga:
Träblock med handsågade tappar och laxstjärtsfogar, vissa med flisning och översågning.
Skapa konto

En flisning igen i ett hörn, antagligen p.g.a. för tighta tappar vid provpassning. Sellers rundar av de interna kanterna, vilket ju kan hindra flisning. Lite översågning på vänstra sidorna, och något ojämn botten.

Men generellt sett en hyfsad produktionskvalité, bra att det går framåt! Nu känns det som att det kan vara läge att gå från övning till produktion. Har designat ett litet skåp för snickeriet som jag tänkte snickra ihop främst med handverktyg, dags att ta hem lämpligt virke och sätta igång! :D

• Gilla
kristofo och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.