67 873 läst ·
153 svar
68k läst
153 svar
MFT-inspirerad arbetsbänk för L-boxx
Jag hittade lite bättre färgmatchade tvingar för oss Boschnördar från Bessey. Så vitt jag kan se är de identiska med Festools och de ska även passa i deras profiler. Hittade dem på lefeld.de och de heter GTR, som bonus är de även lite billigare och finns i 120mm, 160mm och 300mm. Hur många tvingar tror ni att man behöver för att börja med och vilken/vilka längder?
https://www.lefeld.de/Article?s=Bessey GTR&sort=6
https://www.lefeld.de/Article?s=Bessey GTR&sort=6
Arbetet står inte helt stilla med bänken även om den har gjort det några dagar eftersom vi har varit bortresta. Började kvällen med att såga till 5mm tjocka remsor av MDF i 19mm respektive 10mm för att lägga igen mina felfräsningar. Resultatet blev faktiskt så bra att jag inte ens behövde slipa eller spackla. Det kommer säkert att gå att se om man vet vad man letar efter men annars tror jag att min miss är borta 😃
Grundmålade sedan nästan hela stommen (läs grundfärgen tog slut)
Har även funderat på hur jag ska få toppskivan stabil så att den inte sjunker på mitten. Mina två alternativ som jag väljer mellan just nu är antingen MDF-stöd på tvären över mellanväggarna.
+ Enkelt att tillverka
-Sabbar möjligheten att lägga ifrån sig FSN-skenan under bordet.
Alternativ två är vinkeljärn som spänner isär sidorna och gör att toppen inte kan säcka ihop. Frågan är då hur många som behövs? Räcker det med två som ligger med samma avstånd från långsidorna eller ska man satsa på två till som ligger precis längs med sidorna?
+Sabbar inte det långa hyllplanet.
-Lite meckigare att utföra då jag måste införskaffa material.
Grundmålade sedan nästan hela stommen (läs grundfärgen tog slut)
Har även funderat på hur jag ska få toppskivan stabil så att den inte sjunker på mitten. Mina två alternativ som jag väljer mellan just nu är antingen MDF-stöd på tvären över mellanväggarna.
+ Enkelt att tillverka
-Sabbar möjligheten att lägga ifrån sig FSN-skenan under bordet.
Alternativ två är vinkeljärn som spänner isär sidorna och gör att toppen inte kan säcka ihop. Frågan är då hur många som behövs? Räcker det med två som ligger med samma avstånd från långsidorna eller ska man satsa på två till som ligger precis längs med sidorna?
+Sabbar inte det långa hyllplanet.
-Lite meckigare att utföra då jag måste införskaffa material.
Nja, skenan måste ligga diagonalt för att få plats så det blir väldigt omständigt att sticka in den genom två mellanväggar tyvärr. Ska kolla med någon smidesverkstad imorgon och se ifall jag kanske kan köpa några restbitar eller kanske till och med få hjälp att svetsa en ram som allt kan vila på.pjodden skrev:
Det blev ingen smidesverkstad det blev bygghandeln istället där jag inköpte två stycken fyrkantsprofiler 25x25mm. Kapade dessa till rätt längd och sågade ur uttag i min inre ram med Multicuttern. Lade sedan tillbaka skivan ovanpå och borrade 6st hål där jag har fäst ihop toppskivan med fyrkantsprofilerna med försänkta maskinskruv. Jag hoppas att detta kommer räcka för att skivan inte ska bli helt banan iaf.
Imorgon ska jag försöka hinna till färgaffären och köpa mer grundfärg och även mer blått tror jag kommer att gå åt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Imorgon ska jag försöka hinna till färgaffären och köpa mer grundfärg och även mer blått tror jag kommer att gå åt.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Bra lösning.
Jag använder hjul från Biltema (41169) för 69,90:-/st ska klara 90kg.Skooda skrev:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/-och-forvaring/Hjul/Transporthjul-2000031763/
Logga in
Skapa konto
Tack, tack!pjodden skrev:
Jo jag tänkte på det också men hittade inga lämpliga. Tror dock att det bör räcka med att jag har försänkt skruvarna 3-4mm. Brukar bara såga skivtjocklek +1mm. Jag tror och hoppas även att jag har placerat skruvarna på ställen där snittet inte bör hamna. Tack för omtanken dock 😃 Sågklingor är ju inte precis gratis.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
För övrigt är mässing en relativt hård metall.iSnobben skrev:Tack, tack!
Jo jag tänkte på det också men hittade inga lämpliga. Tror dock att det bör räcka med att jag har försänkt skruvarna 3-4mm. Brukar bara såga skivtjocklek +1mm. Jag tror och hoppas även att jag har placerat skruvarna på ställen där snittet inte bör hamna. Tack för omtanken dock 😃 Sågklingor är ju inte precis gratis.
Skulle jag använda skruv i metall som räddar klingor så är det aluminium eller koppar som gäller, men bästa vore i plast; typ pom