9 965 läst ·
14 svar
10k läst
14 svar
Metoder för sanering av rörisolering med asbest (saneringsfirma)
Vi har en del rörisolering som en besiktningsman från ett saneringsföretag i Stockholmsområdet har konstaterat innehåller asbest. Han tog aldrig prover utan stack bara matt-kniven igenom höljet i rörböjen och när han drog ut kniven var det vitt damm på knivspetsen, han sade då att detta är garanterat Asbest.
Han skar även upp ett hål på en raksträcka och sade att där fanns det INTE ngn asbest.
Jag förstår att man kan anta att det med stor sannolikhet är asbest, men är det 100% säkert att det är så?
Han man genom åren använt annan isolering i rörböjar som nu ett antal år senare ser likadant ut om man sticker kniven igenom det? jag tänker t.ex. gipspulver eller annat?
Det jag funderar på är om jag först skall skicka iväg material på analys innan jag beställer asbestsanering av ngn firma. (jag vill dock röra i "skiten" så lite som möjligt om det inte är till någon nytta)
Vad tycker ni, ska jag bara köra på och förutsätta att det finns asbest och beställa sanering, eller bör jag först säkerställa att det verkligen är asbest i rörböjarna?
Vidare så har ett par firmor kommit med offert och beskrivit hur de kommer gå tillväga att sanera rörisoleringen i vårat pannrum om jag beställer uppdraget från dem.
Han skar även upp ett hål på en raksträcka och sade att där fanns det INTE ngn asbest.
Jag förstår att man kan anta att det med stor sannolikhet är asbest, men är det 100% säkert att det är så?
Han man genom åren använt annan isolering i rörböjar som nu ett antal år senare ser likadant ut om man sticker kniven igenom det? jag tänker t.ex. gipspulver eller annat?
Det jag funderar på är om jag först skall skicka iväg material på analys innan jag beställer asbestsanering av ngn firma. (jag vill dock röra i "skiten" så lite som möjligt om det inte är till någon nytta)
Vad tycker ni, ska jag bara köra på och förutsätta att det finns asbest och beställa sanering, eller bör jag först säkerställa att det verkligen är asbest i rörböjarna?
Vidare så har ett par firmor kommit med offert och beskrivit hur de kommer gå tillväga att sanera rörisoleringen i vårat pannrum om jag beställer uppdraget från dem.
- 2 firmor kommer använda sig av sk. Glove Bags. De kommer då INTE plasta in/avskärma rummet för att minimera dammspridning, och de kommer heller inte använda sig av luftsluss in och ut ur pannrummet via källardörren som leder direkt in i pannrummet.
- 1 firma har svarat att de kommer "etablera ett område" (de plastar då in ett område i rummet, och använda sig av luftsluss/dammsug för att suga ut damm ur rummet), men de kommer inte använda Glove Bags när de river isoleringen.
När jag bytte min fjärrvärmeanläggning årsmodell 1967 fick jag förbereda själv genom att linda in böjarna med plast och tejpa ordentligt. Sedan kom firman som bytte fjärrvärmen och kapade rören med tigersåg på raksträckorna. Plastning och tejpning var ett krav för att inte riskera asbestspridning vid hantering av rörstumparna.
Bytet var subventionerat av fjärrvärmeleverantören istället för att bygga om anläggningen för fjärravläsning. Det var ett paket med rivning och bortforsling av det gamla och installation av det nya. Asbestsanering ingick inte men eftersom jag gjorde nödvändiga förberedelser så blev det inga förseningar.
Bytet var subventionerat av fjärrvärmeleverantören istället för att bygga om anläggningen för fjärravläsning. Det var ett paket med rivning och bortforsling av det gamla och installation av det nya. Asbestsanering ingick inte men eftersom jag gjorde nödvändiga förberedelser så blev det inga förseningar.
Det låter som en pragmatisk lösning.useless skrev:
Plasta in och tejpa alla rörböjar, och sedan gå lös med vinkelslipen eller tigersågen på raksträckor/fördelar som är oisolerade och enbart vitmålade.
Då kommer nästa fråga, vad ska jag ersätta dagens järnrör med? Koppar? Annan typ av rör? Har för mig jag läst att man bör använda rätt sorts rör och msn ska kombinera med gamla järnrör för att inte ngn form av reaktion skall uppstå!?
Hos mig drog de en blandning plast och metall. Utanpåliggande metall
Koppar är dyrt, men kanske värt det med ranta på jobbet ännu dyrare. I stängda radiator system är väl koppar Overkill, de rostar ju knappt iom inget syre...
Koppar är dyrt, men kanske värt det med ranta på jobbet ännu dyrare. I stängda radiator system är väl koppar Overkill, de rostar ju knappt iom inget syre...
Hur blev det sen @roggabear ?
Vilken idiot ssneringstekniker som bara stack kniven rakt in i böjen. Det där pulvret är superflyktigt!!!
Jag hade inte använt glovebags till de där böjarna, hade varit mycket enklare och säkrare att bygga in det där till en zon av plast.
Glovebags lämpar sig bäst där det finns okej med utrymme och inte en massa saker ivägen!
Hoppas hur som helst att allt har gått bra.
Vilken idiot ssneringstekniker som bara stack kniven rakt in i böjen. Det där pulvret är superflyktigt!!!
Jag hade inte använt glovebags till de där böjarna, hade varit mycket enklare och säkrare att bygga in det där till en zon av plast.
Glovebags lämpar sig bäst där det finns okej med utrymme och inte en massa saker ivägen!
Hoppas hur som helst att allt har gått bra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vem ansvarar för kostnaden för asbestsanering efter genomförd slipning
Juridik -
Söker behandlingsmetoder för skruv - spikhål i husets träpanel
Byggnadsvård -
Anlita firma för asbestsanering
Byggmaterial & Byggteknik -
Råd Önskas för Inre Isolering av Friggebod: Material och Metoder
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
J38 Entreprenad i Stockholm kritiseras för oseriösa metoder