Vi har en del rörisolering som en besiktningsman från ett saneringsföretag i Stockholmsområdet har konstaterat innehåller asbest. Han tog aldrig prover utan stack bara matt-kniven igenom höljet i rörböjen och när han drog ut kniven var det vitt damm på knivspetsen, han sade då att detta är garanterat Asbest.
Han skar även upp ett hål på en raksträcka och sade att där fanns det INTE ngn asbest.

Jag förstår att man kan anta att det med stor sannolikhet är asbest, men är det 100% säkert att det är så?
Han man genom åren använt annan isolering i rörböjar som nu ett antal år senare ser likadant ut om man sticker kniven igenom det? jag tänker t.ex. gipspulver eller annat?
Det jag funderar på är om jag först skall skicka iväg material på analys innan jag beställer asbestsanering av ngn firma. (jag vill dock röra i "skiten" så lite som möjligt om det inte är till någon nytta)
Vad tycker ni, ska jag bara köra på och förutsätta att det finns asbest och beställa sanering, eller bör jag först säkerställa att det verkligen är asbest i rörböjarna?

Vidare så har ett par firmor kommit med offert och beskrivit hur de kommer gå tillväga att sanera rörisoleringen i vårat pannrum om jag beställer uppdraget från dem.
  • 2 firmor kommer använda sig av sk. Glove Bags. De kommer då INTE plasta in/avskärma rummet för att minimera dammspridning, och de kommer heller inte använda sig av luftsluss in och ut ur pannrummet via källardörren som leder direkt in i pannrummet.
  • 1 firma har svarat att de kommer "etablera ett område" (de plastar då in ett område i rummet, och använda sig av luftsluss/dammsug för att suga ut damm ur rummet), men de kommer inte använda Glove Bags när de river isoleringen.
Någon som har kunskap om vilket av de 2 föreslagna tillvägagångssätten som är att föredra, dvs som leder till minst damm-spridning till anslutande rum...
 
Ska du ta bort rören, eller varför ska du ta bort isoleringen?
 
vi kommer snart behöva byta panna (den vi har idag är från 1967), och iom det kommer rör behöva kapas/dras om, så jag vill få bort isoleringen innan dess.

bifogar ett foto på rören över pannan
 
  • Isolerade rör över en gammal värmepanna som ska bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare och 1 till
  • Laddar…
Kapa rören på raksträckorna där det inte är asbets och kör dom på deponin.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
När jag bytte min fjärrvärmeanläggning årsmodell 1967 fick jag förbereda själv genom att linda in böjarna med plast och tejpa ordentligt. Sedan kom firman som bytte fjärrvärmen och kapade rören med tigersåg på raksträckorna. Plastning och tejpning var ett krav för att inte riskera asbestspridning vid hantering av rörstumparna.
Bytet var subventionerat av fjärrvärmeleverantören istället för att bygga om anläggningen för fjärravläsning. Det var ett paket med rivning och bortforsling av det gamla och installation av det nya. Asbestsanering ingick inte men eftersom jag gjorde nödvändiga förberedelser så blev det inga förseningar.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Kapa rören på raksträckorna där det inte är asbets och kör dom på deponin.
Så gjorde rörisen hos mig, kapade där det inte var inklätt, så åkte jag själv på tippens asbest inlämning... Har dock rör kvar som inte ska bytas. Funderar på bara låta dem vara...
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kapa rören på raksträckorna där det inte är asbets och kör dom på deponin.
Det låter som en pragmatisk lösning.
Plasta in och tejpa alla rörböjar, och sedan gå lös med vinkelslipen eller tigersågen på raksträckor/fördelar som är oisolerade och enbart vitmålade.

Då kommer nästa fråga, vad ska jag ersätta dagens järnrör med? Koppar? Annan typ av rör? Har för mig jag läst att man bör använda rätt sorts rör och msn ska kombinera med gamla järnrör för att inte ngn form av reaktion skall uppstå!?
 
J
Många byter till plast, har förstått det är viktigt på radiator system att använda gastäta rör, inte bara tappvatten rör, pga syre inte ska komma in i systemet.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Många byter till plast, har förstått det är viktigt på radiator system att använda gastäta rör, inte bara tappvatten rör, pga syre inte ska komma in i systemet.
Typ Uponors CombiPEX? (vi har dessa rör som golvvärmeslingor i några rum)
 
J
Hos mig drog de en blandning plast och metall. Utanpåliggande metall
Koppar är dyrt, men kanske värt det med ranta på jobbet ännu dyrare. I stängda radiator system är väl koppar Overkill, de rostar ju knappt iom inget syre...
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Koppar är snyggt.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
useless useless skrev:
Koppar är snyggt.
useless useless skrev:
Koppar är snyggt.
Och det är inga problem att ha blandat koppar och järnrör i ett system?
 
Koppar och gamla järnrör funkar. Vill du vara helt säker så använder du avzinkningshärdiga mässingskopplingar mellan.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Så här se min koppling ut mellan nya delen med koppar och presskoppling och det gamla värmesystemet (1951, oljeeldning).
Koppling mellan gammalt rostigt järnrör och nyare kopparledningar med mässingspresskoppling mot vit vägg.

Man får ju tänka på att alla radiatorer är järn och temperaturvredshus/termostathus är mässing så man har alltid haft en mix av metaller oberoende av rörtyp.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Hur blev det sen @roggabear ?
Vilken idiot ssneringstekniker som bara stack kniven rakt in i böjen. Det där pulvret är superflyktigt!!!

Jag hade inte använt glovebags till de där böjarna, hade varit mycket enklare och säkrare att bygga in det där till en zon av plast.

Glovebags lämpar sig bäst där det finns okej med utrymme och inte en massa saker ivägen!
Hoppas hur som helst att allt har gått bra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.