I
Är Metasequoian ett slöjdträ?
Jag har ingen uppfattning själv, har bara ett 34 år gammalt träd som jag har kapat några grenar på.
Det har diskuterats om hela trädet ska tas ner. Är väl ca 10m högt nu och ca 50cm i diameter vid roten.
Om det ska ner. Är det då ett träd man bör lägga undan för slöjd? Inget som trädfällaren ska ta med sig till förbränning?

Googlar man lite så verkar det finnas en del info om att man kan snickra med det och på andra ställen beskrivs det som 'brittle'..

Finns det risk för spik i trädet? (Man vill inte riskera att såga in i spik med sågverket).

Jag sparar allt jag sågar ner..kan alltid bli något..ibland blir det bara fyrkantig och vältorkad ved :)

I
Frustrator Frustrator skrev:
Googlar man lite så verkar det finnas en del info om att man kan snickra med det och på andra ställen beskrivs det som 'brittle'..

Finns det risk för spik i trädet? (Man vill inte riskera att såga in i spik med sågverket).

Jag sparar allt jag sågar ner..kan alltid bli något..ibland blir det bara fyrkantig och vältorkad ved :)
Kan du ge mig några länkar? Hittar inte vad jag söker själv.

• Gilla
1
  • Laddar…
I
Aha, den är släkt med Redwood. Men snabbväxande har den inte varit, i snitt 1,5 mm årsringar om jag dividerar 50 med 34. Får prova göra några slevar och se om det spricker.
Då vet jag vad jag ska leta efter. Tack.

Eller hur blir det nu? Ringarna räknas ju från centrum och ut, är det så att jag ska dividera radien med åren? Då blir det tajt, osannolikt tajt.

Under våren sommaren blir det ett ljust band och hösten ett mörkt, så varje mörkt band motsvarar i ett år.

Snabbväxande är relativt, och det är väl amerikanskt väder de pratar om, hur det är i Sverige vet jag i te.

Dessutom varierar oftast bredden, så man får liksom räkna banden manuellt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.