4 027 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
metallhörn
För er som inte upptäckt detta ännu, sätt metallhörn på gipsinnerväggar innan ni spacklar. Man får väldigt skarpa hörn, de tål mycket stryk från t.ex ungar, djur och möbler och de är faktiskt ganska billiga.
Det är en metall list bockad 90 grader som passar in i gipsskivornas kantförsänkningar.
Det är en metall list bockad 90 grader som passar in i gipsskivornas kantförsänkningar.
Du skriver att de passar in i gipsskivans kanförsänkningar...Då undrar jag för att på några ställen så är skivorna inte "hela" dvs det finns ingen försänknig kan man ta och raspa ner lite i gipsen då så att man gör en försänkning, eller kanske till och med finns speciella verktyg för det???
Även där två gipsskivor möts och man ska ha nät skulle det vara bra om det enkelt gick att föränka själv...
Nån som vet nåt om detta...
/Jonathan
Även där två gipsskivor möts och man ska ha nät skulle det vara bra om det enkelt gick att föränka själv...
Nån som vet nåt om detta...
/Jonathan
Man ska helt enkelt planera gipsandet så att man alltid har försänkningar i skarvar 
Nä, jag vet faktiskt inte, men jag har för mig att vi gjorde så att såna skarvar helst placerades i innerhörn och då raspade vi av ganska rejält så att det blev ett rejält dike. Detta fylldes sedan med flytande gips innan remsor och spackel smackades dit.
Alla ytterhörn och "synliga" skarvar har desa försänkningar mot varandra.
Nä, jag vet faktiskt inte, men jag har för mig att vi gjorde så att såna skarvar helst placerades i innerhörn och då raspade vi av ganska rejält så att det blev ett rejält dike. Detta fylldes sedan med flytande gips innan remsor och spackel smackades dit.
Alla ytterhörn och "synliga" skarvar har desa försänkningar mot varandra.
Antar att ni menar att man sätter dessa metall-lister på ytterhörn? Vanliga skarvar och innerhörn behöver ju inte något annat än glasfiberremsa eller pappremsa. Till ytterhörn finns dessutom hörnremsor, en pappremsa med två metallband inlagda i pappen som han viker till 90 grader och limmar upp över ytterhörnet. Sedan är det bara att spackla ut remsan. Håller bra mot slag och blir ett rakt hörn. Kostar ca 140 kronor för 30 meter. 
Klicka här för att svara